Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмета.
Урок 23
Тема уроку. Плетіння. Пальчикові ігри.
Мета уроку: ознайомити з технікою плетіння закладинки; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки пальчиковими іграми, плетінням, обведенням по контуру малюнка та штрихуванням; розвивати комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність у процесі самостійної діяльності, любов до книги.
Обладнання: малюнок із контурним зображенням парасольки, кольорові олівці, нитки для в’язання; мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Стали, діти, всі рівненько.
Посміхнулися гарненько.
Настрій на урок взяли
Й працювати почали.
Подаруйте мені свої гарні, милі, світлі усмішки!
Намалюйте у повітрі рукою смайлик, який відображає ваш настрій
(Учні «малюють» настрій. Опитування)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні Королева Письма запрошує вас до подорожі у країну Плетіння.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми сплетемо з ниток закладинку для книги, будемо збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення; розвивати дрібну моторику руки, пограємося з пальчиками.
ІV. Мовленнєва розминка.
Запросимо ташу - ц-ц-ц.
Вітерець у лісі – ш-ш-ш.
Прилетіли птахи – шук-шук-шук.
Заспівав соловей – тоьх-тьох-тьох.
Тануть бурульки – кап-кап-кап.
Дзюркоче вода у струмочку- дз-дз-дз.
Летів горобчик, сів на стовпчик.
Прибіг хлопчик, утік горобчик.
У голубки-горлички туркотливе горлечко,
Горличка туркоче, горличка воркоче.
V. Актуалізація опорних знань.
Мав спочатку я клинець,
Розгорнув – зробив млинець.
Линув дощ, дзюрчить вода,
Під млинцем я – не біда
(Парасолька)
2. Словник.
Парасолька - закріплений здебільшого на металевому стержні складний каркас, обтягнений тканиною у формі півкулі для захисту від дощу чи сонця.
Поділити слово на склади, назвати голосні звуки.
Хоч негода на дворі,
Та не страшно дітворі.
Плащ вдягли і чобітки
Тай гуляють залюбки.
Парасольки кольорові,
Як грибочки у діброві,
Над малятами схилились,
Дітки щоб сухі лишились.
Надто шкодували діти,
Що в дерев намокли віти,
І просили дуже в тата
Дозволу подарувати
Парасольки їм свої.
А татусь відмовив:
«Ні! Бо у дуба і тополі
Крони, наче парасолі».
Н. Мазур
- Які парасольки у дітей?
- На що вони схожі?
- Про що шкодували діти?
- На що схожі крони дуба і тополі?
5. Обведення парасольки по контуру кольоровими олівцями. Штрихування.
- Кожен з вас намалює свою парасольку.
Один, два — усі піднялись,
Повернулись, похитались.
Три, чотири — руки вгору,
В сторони і вгору знову
П'ять, шість — опустили,
І швиденько всі присіли.
Сім, вісім — всі малята
Стрибають, як жабенята.
Дев'ять, десять, — рівно стали
І за парти посідали.
VI. Робота над темою уроку.
1. Відгадування загадок.
Бачить – не бачить,
Чути – не чує,
Мовчки говорить,
Дуже мудрує.
Часом захоче –
Правди навчає,
Часом жартує –
Всіх звеселяє.
Люба розмова, —
Дай Боже, діти,
З нею довіку
Жити – дружити.
Хто ж то такая
В світі щаслива,
Мудра, правдива І жартівлива? (Книжка)
Як тільки люди навчилися робити книги або щось, що нагадувало книги, вони придумали закладки. Наприклад, стародавні єгиптяни відзначали шматочками папірусу потрібні свитки.
Дорогоцінні сторінки елементарно треба було берегти, щоб вони не пошарпалися. Пізніше в книги стали вклеювати шовкові стрічки .
Цей прийом використовується і сьогодні, але тільки в дорогих, класичних виданнях. Для всіх інших потрібні закладки.
Їх роблять з різних матеріалів і різними способами: шкіряні, пластикові, в'язані, мереживні, металеві — варіантів безліч.
Паперові зустрічаються найчастіше. А ми на уроці виготовимо закладинку із ниток використовуючи техніку плетіння.
У кожного учня три різнокольорові нитки для в’язання. Учитель зауважує, що плетіння закладини нагадує плетіння дівчачих кісок. Цю роботу діти виконують в парах, допомагаючи один одному.
VIІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
Використані джерела
Інтернетресурси:
http://dovidka.biz.ua/zagadki-pro-lisitsyu/