Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмета.
Урок 20
Тема уроку. Складання орігамі. Переказування казки. Пальчикові ігри.
Мета уроку: ознайомити з поняттям «орігамі»; вчити основним прийомам складання орігамі; переказувати прослухану казку своїми словами, близько до тексту; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки пальчиковими іграми, обведенням по контуру малюнка, комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність у процесі самостійної діяльності, любов до казки.
Обладнання: малюнок із контурним зображенням журавля, кольорові олівці, кольоровий папір, ножиці; мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Пролунав і стих дзвінок –
Починається урок.
Всі за парти тихо всілись
І на мене подивились.
Намалюйте у повітрі рукою смайлик, який відображає ваш настрій
(Учні «малюють» настрій. Опитування)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
– Щоб усі ваші сподівання справдилися…
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у першім класі
Учні – просто…(Молодці.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Королева Письма запрошує вас до цікавої подорожі у країну Орігамі.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь що таке орігамі, навчитеся основним прийомам орігамі, виконаєте поробку в техніці орігамі, будете вчитися переказувати прослухану казку, збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення; розвивати дрібну моторику руки, пограєтеся з пальчиками.
ІV. Мовленнєва розминка.
У траві сховався ву..(вуж).
Розлили по столу ту…(туш).
Скільки у дворі калю…(калюж).
Сірників малий не ру..(руш).
Я піду гуляти те…(теж).
Нащо ти свій зошит мне…(мнеш).
Підем влітку ми на пля…(пляж).
Хлопці, м’ячик цей не ва…(ваш).
Жатка жваво жито жне,
Жатку жнець не дожене.
V. Актуалізація опорних знань.
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс:
Смачних жабеняток
Для своїх маляток. (Журавель.)
Сірий журавель зазвичай оселяється на сильно зволожених луках і грузлих болотах, в заплавах рік та по берегах озер, де по сусідству розміщені зарості вільхи, однак у пошуках харчів часто прилітає на поля та пасовища. Краще за все цей обережний птах почуває себе на широких залитих водою низовинах Скандинавії та сибірської тундр. В Центральній Європі журавель гніздиться на глухих болотах, а зиму проводить в теплих краях – на Піренейському півострові або в Північній Африці. Азіатські журавлі відлітають зимувати на південь свого континенту. В Україні гніздиться імовірно, від 500—600 до 700—850 пар. Чисельність журавлів зменшується через осушення боліт та використання пестицидів. Журавель сірий охороняється Червоною книгою України.
І до вас на урок сьогодні прилетів журавель із цікавими завданнями.
3. Обведення по контуру журавля кольоровими олівцями.
Гуси-лебеді летіли,
На лужку тихенько сіли.
Посиділи, поклювали,
Покрутились й дружно встали.
VI. Робота над темою уроку.
1. Гра «Впізнай казку!
Лисичка та журавель
Українська народна казка Поділля
Були собі лисичка й журавель. Ото й зустрілися якось у лісі. Та такі стали приятелі. Кличе лисичка журавля до себе в гості:
— Приходь,— каже,— журавлику, приходь, лебедику! Я для тебе, як для себе.
От приходить журавель на ласкаві запросини. А лисичка наварила кашки з молоком, розмазала по тарілці та й припрошує:
— Призволяйся, журавлику, призволяйся, лебедику!
Журавель до кашки — стукав, стукав дзьобом по тарілці — нічого не вхопить. А лисичка як узялася до страви — лизь та лизь гарненько язиком, поки сама всю кашу чисто вилизькала. Вилизькала та до журавля:
— Вибачай, журавлику,— що мала, тим тебе й приймала, а більше нема нічого.
— То спасибі ж,— мовить журавель.— Приходь же, лисичко, тепер ти до мене в гості.
— А прийду, журавлику, прийду, лебедику!
На тому й розійшлися. От уже лисичка йде до журавля в гостину. А журавель наварив такої смачної страви: узяв і м’яса, й картопельки, й бурячків — усього-усього, покришив дрібненько, зварив, склав у глечичок з вузькою шийкою та й каже:
— Призволяйся, люба приятелько, не соромся!
От лисичка до глечика — голова не влазить! Вона сюди, вона туди, вона й боком, і лапкою, і навстоячки, і зазирати, й нюхати. Нічого не вдіє!
А журавель не гуляє: все дзьобом у глечик, усе в глечик. Помаленьку-помаленьку — та й поїв, що наварив. А тоді й каже:
— Оце ж,— каже,— вибачай, лисуню, що мав, то тим і приймав. Та вже більше нічого не маю на гостину.
Ох і розгнівилася ж лисичка! Так розсердилася, що й подякувать забула, як годиться, чемним бувши. Так-то їй журавлева гостина до смаку припала!
Та від того часу й не приятелює з журавлями.
Оріґамі — мистецтво складання паперу. В оріґамі використовуються небагато різних згинів, але вони можуть бути скомбіновані багатьма способами й утворювати дуже складні фігури. Зазвичай фігури оріґамі складають без розрізів з квадратного аркуша, сторони якого можуть бути різних кольорів. Розвинулось оріґамі в Японії.
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
Використані джерела
Інтернетресурси:
http://pernatidruzi.org.ua/zhuravel_siryj_grus_grus.html
http://proridne.org/%
https://uk.wikipedia.org/wiki