Уроки створено за програмою курсу за вибором «Каліграфія» (з елементами розвитку зв'язного мовлення)1-4 класи (Автор програми: Нікулочкіна Олена Василівна, доцент кафедри початкової освіти та ребіліатаційної педагогіки КЗ «Запорізький інститут післядипломної педагогічної освіти» ЗОР)
Одним з головних завдань початкової школи є планомірна і систематична роботи з формування каліграфічного письма. Уроки курсу за вибором «Каліграфія (з елементами розвитку мовлення)» допомагають учням розвинути дрібну моторику руки, цікаві форми та прийоми роботи формують в учнів позитивну мотивацію до навчання, знижують перевантаження і втому дітей.
Навчання каліграфічного письма і систематична робота над формуванням почерку учнів - одне з головних завдань початкової школи. Роль графічних навичок у навчально-виховному процесі надзвичайно велика, бо без оволодіння графікою неможливе вивчення будь‑якого навчального предмету.
Ягупа Ірина Дмитрівна,
вчитель початкових класів,
КУ Сумської ЗОШ І-ІІІ ст. №27,
м. Суми, Сумської області,
категорія – вища,
звання – старший учитель
Урок 17
Тема уроку. Малювання простим олівцем. Складання сюжетної розповіді за малюнком.
Мета уроку: ознайомити з поняттям «графіка»; вчити малювати простим олівцем; розвивати зв’язне мовлення учнів, дрібну моторику руки; комунікативні навички, когнітивну сферу молодших школярів; поповнювати словниковий запас слів дітей, виховувати старанність, акуратність, естетичні смаки.
Обладнання: картки для розфарбовування; альбом, прості та кольорові олівці, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше в клас.
Біля парти станем чемно –
Хай мине час недаремно.
Будем розум розвивати,
Свою пам'ять тренувати.
Намалюйте у повітрі рукою смайлик, який відображає ваш настрій
(Учні «малюють» настрій. Опитування)
– Я хочу, щоб гарний настрій у вас не закінчився до кінця уроку.
– Щоб усі ваші сподівання справдилися…
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у першім класі
Учні – просто…(Молодці.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Королева Письма запрошує вас до цікавої подорожі у країну під назвою «Графіка».
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо вчитися складати сюжетні розповіді за малюнками; будемо збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язне мовлення; розвивати дрібну моторику руки малюванням простим олівцем та розфарбовуванням.
ІV. Мовленнєва розминка.
Два дельфіни десять днів
Дивували дітлахів.
V. Актуалізація опорних знань.
Ця тварина добра дуже,
Познайомся з нею, друже!
В морі плаває, пірнає,
Із води людей спасає.
Виринає із глибин
Щирий помічник — …(дельфін).
Багато хто з нас був на виставах дельфінів. Забавні і завжди усміхнені тварини, вони плавають під музику, ловлять кільця, стрибають через перешкоди і навіть малюють.
Найшвидші різновиди дельфінів плавають зі швидкістю більше 30 кілометрів годину. Дельфіни живуть зграями, причому всі її члени є родичами.
При народженні кожному дельфінятку зграя дає своє ім’я. Різниця в звучанні свистів між особинами була зафіксована науково.
Будова внутрішніх органів дельфінів в чомусь схожа на людську. Ці ссавці теж дихають легенями, мають чотирикамерне серце.
Щоб розгледіти предмет поблизу, дельфіни, як і косатки, лягають на бік. Дихало на верхній частині тіла дельфінів відповідає за видавані ними звуки....
Дельфіни можуть впізнавати себе у відображенні дзеркала.. Дельфіни відрізняються від риб способом плавання. Якщо риби під водою махають хвостом з боку в бік, то ці тварини рухають їм вгору-вниз. У дорослого дельфіна налічується 210 зубів. Вони використовуються для захоплення і утримання їжі. А ось жувати дельфіни не можуть, у них немає жувальних м’язів....
Всім цікаво, як дельфіни сплять. Адже їм, як і людям, потрібне повітря. Мозок дельфінів стрункий так, що поки одна його половина спить, інша - не спить і відповідно — відповідає за дихання. Так дельфіни сплять близько 8 годин на добу, плаваючи біля поверхні води або на мілководді.
18. Маленьке дельфінятко знаходиться біля своєї матері близько 2-3 років.
3. Обведення малюнка по контуру. Розфарбовування дельфіна.
–
Раз, два,три, чотири, п’ять!
Час прийшов відпочивать.
Тож піднімем руки вгору,
Ніби глянемо на зорі.
А тепер всі руки в боки,
Як зайчата – скоки-скоки!
Десять,девять, вісім, сім – час за парти нам усім.
VI. Робота над темою уроку.
1. Пояснення вчителя «Що таке графіка».
Термін «графіка», що походить з грецької - «пишу, малюю», - це вид образотворчого мистецтва. Так само, як і живопис,графіка пов'язана із зображенням на площині: малюнок або відбиток наноситься, як правило, на аркуш паперу. Лінія, контур, силует в цьому мистецтві відіграють головну роль. Малювання графічного малюнка виконується простим або кольоровим олівцем
2. Малювання простим олівцем (у альбомі).
Зараз ми спробуємо намалювати рибку у графічній техніці «силует». За бажанням можете заштрихувати свій малюнок.
Спочатку діти складають розповідь за серією малюнків та за допомогою питань. Потім формують розповідь.
Дощик
Раз, два, три, чотири, п'ять, (Вдарити пальцями обох рук по колінах. З мізинця – лівою рукою, з великого пальця – правою рукою)
Дощик вийшов погуляти. (Безладних ударів)
За звичкою йшов неспішно, (Вказівним і середнім пальцями крокуємо вперед)
Адже поспішати йому куди?
На табличці раптом читає: (Ударяємо то кулачками, то долонями)
«Не ходіть по газону!»
Дощ тихесенько зітхнув: "Ох!» (Часто і ритмічно ляскати в долоні)
І пішов. Засох газон. (Ритмічно ляскаємо по колінах)
VІI. Закріплення та узагальнення знань.
1. Графічний диктант «Чарівний ланцюжок» (у зошиті у клітинку).
VІІI. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Добіг кінця наш урок. Чи справдилися ваші очікування?
– Що найбільше сподобалося на уроці?
– Що було вам найцікавіше?
– Яке завдання було найважчим?
– Яке завдання найлегшим?
– До чого спонукав урок?
– З яким настроєм ви завершуєте урок?
(Учні «малюють» у повітрі настрій, пояснюючи свій вибір.)
Використані джерела
Інтернетресурси:
http://cikavo.net
http://wjournal.com.ua/