Розробка уроку "Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми"

Про матеріал
Урок розроблено для здобувачів фахової передвищої освіти І курсу (тривалість заняття 80 хвилин). Застосовані форми і методи діяльності на уроці передбачають удосконалення у здобувачів освіти компетенцій з тематичного блоку "Лексична норма"
Перегляд файлу

1

 

Тема: Лексична помилка. Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми

Мета:

  • розглянути найпоширеніші випадки порушення лексичної норми;
  • розвивати вміння відрізняти помилкове вживання слова від правильного, редагувати речення з лексичними помилками, збагачувати лексичний запас здобувачів освіти; розвивати вміння критичного мислення та аналізувати матеріал, культуру усного й писемного мовлення;
  • виховувати готовність у всіх мовленнєвих ситуаціях  завжди говорити правильно, бажання вивчати українську мову, потребу вдосконалювати власне мовлення.

Тип уроку: закріплення знань, умінь та навичок.

Забезпечення заняття:

А. Наочні посібники: мультимедійна презентація.

Б. Роздатковий матеріал: флеш-картка, картки з вправами.

В.ТЗН: ноутбук, проектор, екран.

Г. Методи і прийоми:

     Мікрофон - дає можливість кожному висловлювати думку, швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.

            Бліц-опитування – сприяє активізації мислення, розвиває уміння будувати повні відповіді.

            Проблемні питання (ситуації) – прийом активізації пізнавальної діяльності.

            Робота в малих групах – дозволяє набути навичок співробітництва, оволодіти уміннями висловлюватись та активно слухати.

            Гра  активізує пізнавальну діяльність в атмосфері змагальності, стимулює невимушене оволодіння конкретним навчальним матеріалом.

            Інтерактивні вправи на онлайн-сервісах Kahoot, Learning Apps -

           сприяють спілкуванню та співпраці у колективі, підвищують рівень  

           обізнаності в інформаційно-комунікаційних технологіях, стимулюють   

           критичне мислення, оперативність  у прийнятті рішень.

     Вправи  - з моделюванням  (трансформуванням) лексичного матеріалу, взаємоперевіркою, дослідженням, редагуванням – сприяють виробленню і закріпленню практичних умінь і навичок.

            Міжпредметні зв’язки – (українська література, культурологія) сприяють формуванню цілісної системи знань здобувачів освіти.

Основні поняття: лексична норма, лексична помилка, тавтологія, плеоназм, калька.

Д. Очікуваний результат: після уроку здобувачі освіти зможуть:

- відрізняти помилкове вживання слова від правильного;

- визначати вид лексичної помилки;

- аналізувати лексичні помилки, наводити приклади кальок, недоречного вживання     українських слів у невластивому їм значенні тощо.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Оголошення теми. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти.

Вступне слово 

      На попередніх заняттях  ми з вами  почали розглядати лексичну норму,  з’ясували, що таке лексичне значення слова, залежність значення слова  від контексту,  розглянули  групи слів за значенням. Сьогодні ж ми  акцентуємо увагу на найпоширеніших випадках порушення лексичної норми. А це дуже важливо. Бо ви будете й надалі використовувати найбільш вживані лексичні одиниці, адже свої  думки висловлювати без лексичних одиниць просто неможливо.

Заняття, його завдання вимагатимуть від вас бути уважними, наполегливими, сумлінними, орієнтуватися не на проблему, а на її вирішення, працювати в команді, вимагатиме чіткого бачення власних освітніх цілей, розстановки пріоритетів тощо.

Емоційне налаштування: ланцюжок із настанов.

Я сам! Я можу! Я досягну!

Я не боюся висловити свої думки.

Я, помилившись, міркую далі.

Я шукаю істину.

Я хочу багато знати.

Я живу і дію «тут і зараз».

Я знаю, як досягти поставленої мети.

Я отримую задоволення від діяльності.

Я сьогодні буду активним.

Я отримаю знання, уміння й навички.

Вправа «Мікрофон»

-         Чи вважаєте ви, що ваш словниковий запас достатній? Чи потрібно його поповнювати?

-         Чи вважаєте ви, що ваше мовлення досконале?

-         Від кого це залежить?

-         Що конкретно для цього вам необхідно зробити?

III. Актуалізація опорних знань здобувачів освіти.

       Відтворення теоретичних відомостей про лексикологію.

Розминка. Бліцопитування.         

  • Що таке лексика?
  • Який розділ науки про мову вивчає лексику?

  Що таке лексичне значення слова?

  На які групи поділяються слова за походженням?

  На які групи поділяються слова за сферою вживання?

  На які групи поділяються слова за своїм віком, часом їх появи і вжитку?

  На які групи поділяються слова за смисловими стосунками?

  • За допомогою чого  регулюється співіснування, взаємодія (у процесі мовлення) величезного запасу мовних засобів нашої мови?
  • Які види мовних норм ви знаєте?

                Оголошення мети заняття

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

  1.        Вправа на спостереження. Досліджуймо! Міркуймо!

- Що ви можете сказати про ці речення щодо дотримання чи порушення в них лексичних нормм?

1. Наша група приймає участь у різних виховних міроприємствах. 2. Тарас Шевченко  являється основоположником нової української мови і літератури. 3. Через три роки я отримаю фахову освіту.  4. Моя мама мріє відчинити власний бізнес.

          Пояснення  викладача

Ми з вами вже розглянули 9 причин порушення лексичних норм. А які ж є найпоширенішими?

2. Лексична сполучуваність. 

Лексична сполучуваність — закон мови, дотримання її обов'язкове.

Поширеною причиною лексичних помилок є невдала сполучуваність. Слід брати до уваги, що далеко не всі слова можуть поєднуватися одне з одним. Лексична сполучуваність визначається й обмежується значенням слів, їх стилістичною належністю, емоційним забарвленням, граматичними характеристиками.

Приклад:

Кінь гнідий, а не темно-коричневий; міцна дружба, а не сильна; 

готувати обід, а не варити;

 робити зарядку, а не виконувати;

 писати картину, а не малювати; 

здійснити подвиг, а не вчинити; 

зазнати поранень, а не одержати поранення; 

справляти хороше враження, а не створювати; 

завдавати прикрощів, а не приносити прикрощі.

Практично

          Завдання:

-         Складіть речення або словосполучення зі словами

Відношення – ставлення; зустрічатися – траплятися; розповсюджувати – поширювати.

-         Вправа  на сервісі Learning Apps. Скласти словосполучення зі словами перебувати, знаходитися, розташовуватися.

  1. Тавтологія, плеоназми, зайвослів'я

           Завдання:

-            Відредагувати словосполуки і записати у флеш-картку.

-            Творча робота. Моделювання речення. Робота в командах. За допомогою опорних словосполук скласти речення, увівши в правильний контекст слова іншомовного походження (овації, лейтмотив, аншлаг, вундеркінд, дебют), уникаючи плеоназмів.

-            Проблемна ситуація. Тавтологія чи повтор? Помилка чи художній засіб? (на прикладі поетичних рядків українських авторів).

  1.  Пароніми

-   Вправа на сервісі Learning Apps. Розподілити слова, утворюючи словосполучення зі словами-паронімами надягати-надівати.

-  Самостійна робота (взаємоперевірна) на картках: із варіантів, поданих у дужках, залишити правильнй варіант, закреслюючи неправильний.

      - Вправа на сервісі Kahoot!. Робота в командах.

   5. Суржик.

         - Пояснення.

         - Проблемна ситуація: який рівень мовної культури, освіченості виявляє носій суржику (на прикладі прозаїка І. Нечуя –Левицького та художника А. Базилевича).

         - Вправа «Лексичні експерти». Записати до флеш-картки відредаговані приклади.

         V. Узагальнення та систематизація знань.

- Самостійна робота. Дібрати слова, найбільш доречні у кожному контексті.

  - Вправа на сервісі Kahoot!. Робота в командах.

-  Рефлексія. Продовжити  речення:

-  Мій успіх на уроці – це …

-  Сьогодні на уроці я збагати(в, ла)ся знаннями…

-  Я планую їх використати для…

VI. Оцінювання навчальних результів

Оцінювання активності здобувачів освіти на занятті.

VII. Домашнє завдання

Підручник: Авраменко О. Українська мова (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко.- К.: Грамота, 2018.- 208с.

I рівень – Опрацювати теоретичний матеріал підручника на с.35, § 8.

II рівень – Виконати вправу 7 на с.37.

III рівень – Написати твір-есе на тему: «Культура мови усієї нації починається з мене» або «Чому треба берегти рідну мову?».

 

docx
Додано
9 січня
Переглядів
223
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку