Урок- лінгвістичне дослідження"Звертання. Вставні слова"

Про матеріал

Використовуючи подану розробку, можна ознайомити учнів із теоретичними відомостями про звертання та вставні слова за допомогою проведеного на уроці лінгвістичного дослідження.

Перегляд файлу

1

 

 

         Урок - лінгвістичне дослідження 

ТЕМА :  «Звертання. Вставні слова та сполучення  слів»

 Мета:

  • ознайомити учнів із теоретичними відомостями про звертання та вставні слова;
  • формувати  культуру усного й писемного мовлення;
  • розвивати увагу, мислення, пам’ять, творчу особистість;
  •  виховувати патріотизм та повагу до звичаїв, традицій рідного народу.

    Тип уроку: урок – лінгвістичне  дослідження.

    Обладнання: ікона Пресвятої Богородиці, дидактичний матеріал.

 

                                     ХІД   УРОКУ

       І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ.

           1. Слово вчителя.

- Сьогодні у нас незвичайний урок.

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

 

        Гаслом нашого уроку  є слова Володимира Сосюри:

                                                          Любіть Україну у сні й наяву,

                                                          Вишневу свою Україну,

                                                          Красу її вічно живу і нову

                                                          І мову її солов’їну.

 

       Кожна нація,кожен народ має свої звичаї, які виробилися протягом багатьох століть

       Людину,яка не шанує звичаїв, називають вовкулакою. Щоб не бути вовкулакою, ми маємо вивчати звичаї, традиції,  обряди нашого народу, берегти їх для нащадків.

      Сьогодні 14 жовтня свято Покрови Пресвятої - це народне, релігійне й національне свято. І  указом Президента України 14 жовтня оголошено Днем українського козацтва.

        На нашому уроці ви дізнаєтесь багато цікавого про це свято і про козаків.

 

ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ  ОПОРНИХ ЗНАНЬ,

1.Слово вчителя

          Зі сльозами на очах вирушали в похід запорозькі козаки, беручи в похід ікону святої Богородиці Покрови. Ця ікона супроводжувала й оберігала їх у далекій дорозі.

 Козаки – хоробрі люди. Ніхто не міг протистояти їм у рукопашному бою.

 

 

Ми проведемо мовний бій за звання «Найрозумніший».

Продовжити визначення, які записані на дошці

- Словосполучення - це…..

- Речення – це……….

- Речення за метою висловлювання бувають……….

- Головні члени речення – це…

- Другорядні члени речення – це…….

 

Однорідні члени речення – це ………

 

2.Робота учнів у парах із текстом.

ЗАВДАННЯ:робота з текстом, який  є на парті.

  • Виписати 5 словосполучень.
  • Виконати синтаксичний розбір першого речення речення (колективно)

                                               Текст

          Пресвята Богородиця була своєрідним символом і покровителькою  України й козацтва.

          Першу церкву на честь Покрови  козаки збудували в 1659 році. 14 жовтня на Запорожжі було освячено січову церкву. У народі існує безліч легенд про те, як щедро Покрова обдаровує дівчат своєю ласкою. Вона милостива до тих, хто слухається батьків. У цей день необхідно творити добро.

 

 ІІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ

ДІЯЛЬНОСТІ.

                                                  ЕПІГРАФ: «Покровонько, Покровонько,

                                                                      покрий  мою головоньку»

  1. С Л О В О      В Ч И Т Е Л Я

               Кмітливості козакам теж не позичати, вони могли знайти вихід із будь - якої ситуації , подолати перешкоди  та пройти  різні випробування.

               Сьогодні дослідницька лабораторія  при товаристві «Мовознавець»  запрошує вас     молодих мовознавців , до плідної праці за темою «ЗВЕРТАННЯ. ВСТАВНІ  СЛОВА  ТА СПОЛУЧЕННЯ  СЛІВ». З усіх питань ви можете звертатися до мене як керівника вашої дослідницької роботи. Але перш ніж доручити вам конкретну важливу справу,

   Необхідно пройти перше випробування. Вам необхідно  провести синтаксичне спостереження.

 

    2.  Не кожний бажаючий міг стати козаком. Майбутній козак повинен  пройти випробування. Спочатку він мав з’їсти миску сильно наперченого борщу.  Наше перше випробування -   це

С И Н Т А К С И Ч Н Е   С П О С Т Е Р Е Ж Е Н Н Я

Запис речення на дошці. (Давайте з’ясуємо відмінність поданих речень)

- Чи має перше речення граматичну основу?

-А друге речення має граматичну основу?

- А чим є слово жінки в поданих реченнях ?

Жінки вважали свято Покрови своїм.

Жінки, ви  вважайте свято Покрови своїм!

 

 

                  Висновок:

Звертання – це слово або сполучення слів, які називають особу чи                        предмет, до яких звертаються з мовленням

 

3.Розповідь учителя

           Жінки вважали свято Покрови своїм. Особливо його чекали дівчата, бо від Покрови  до 27 листопада всюди справляли весілля. У прислів’ї «Покровонько, Покровоньно, покрий мою головоньку» зображено одвічні дівочі бажання – вийти заміж, народити дітей як продовжувачів родоводу. Відтак дівчата  зверталися до своєї покровительки з різноманітними молитвами та примовляннями.

 

4.Яке прислів’я ви запам’ятали? Давайте його запишемо на дошці та з’ясуємо розділові знаки  (запис речення на дошці)

 

 5. Друге випробування в майбутнього козака – пройти по колоді , перекинутій між скелями на березі Дніпра, і не впасти у воду. Як це зробити кожен вирішував сам.

Ми  В И Р І Ш  И М О     С В О Є     П Р О Б Л Е М Н Е    П И Т А Н Н Я  

  • Де  в реченні може бути звертання?
  • Якими розділовими знаками відокремлюється звертання на письмі?

     -    Дайте відповіді, використовуючи тестові завдання.

 

               1.У реченні звертання може стояти:

     А. На початку речення.

     Б.Лише в кінці і середині речення.

      В.Будь – де в реченні, залежно від бажання того, хто говорить.

 

          2.На письмі для виділення звертання користуються:

      А.Двокрапкою, тире.

      Б.Комою, комами, знаком оклику.

      В.Крапкою комою, знаком питання.

 

         3. Звертання:

А.Є одним із головних членів речення.

Б. Не буває членом речення.

В.Є другорядним членом речення.

 

6. З А К Р І П Л Е Н Н Я    В И В Ч Е Н О Г О   М А Т Е Р І А Л У

- Розглянемо теоретичний матеріал, вміщений у підручнику на стор.68 – 69.

- Виконання вправи № 159(колективно)  

  - Самостійне виконання вправи № 155.

   - Завдання для самостійної роботи:

 складіть речення на тему «Святкування    Покрови».

 

7.Л і Н Г В І С Т И Ч Н Е     С П О С Т Е Р Е Ж Е Н Н Я.

-   Спостереження та вивчення вставних слів (на дошці є таблиця «Вставні слова»).

- Запис речення на дошці одним учнем.

- Чим відрізняються наведені реченні?(учні роблять висновок)

           Освіченні люди високо цінувалися на Запорожжі.

          Безперечно, освічені люди високо цінувалися на Запорожжі.

 

 

ІѴ.ПІДСУМОК    УРОКУ.

А). Слово вчителя

Затяжні військові походи виснажували козаків. Стомлені вони поверталися в Січ, у свої запашні курені. Ми , може, теж трохи втомилися й закінчуємо наш урок –свято, урок – дослідження.

 

Б).«Мікрофон».

-  Якими знаннями , уміннями збагатив вас цей урок?

- Що запам’яталося, сподобалося  на уроці»

 

В).ОЦІНЮВАННЯ.

 

Г). Слово вчителя

Є в нашій мові прекрасні звертання,

Добрі і щирі, чудові слова.

Такими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою називає:

Мамо, матусенько, мамочко, ненько,

Матінко, усміх твій ніжний ловлю.

Мамонько рідна, моя дорогенька,

Я над усе тебе у світі люблю.

 

 

Ѵ.ІНСТРУКТАЖ Й ЗАПИС УЧНЯМИ В ЩОДЕННИКИ 

ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ.

1.Вивчити правила п.17.

2.Виконати письмово вправу № 161.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 березня 2018
Переглядів
1415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку