Конспект уроку математики у 6 класі
по темі: «Діаграми. Стовпчасті діаграми».
Мета: продовжити формування уявлення про поняття діаграми і спосіб відтворення співвідношення величин за допомогою стовпчастих діаграм; «читати» та будувати діаграми, що відповідають умовам задачі; описувати стовпчасті діаграми, будувати їх; розв’язувати завдання, що передбачають побудову та аналіз стовпчастих діаграм; вчити використовувати здобуті знання у нестандартних ситуаціях; формувати життєву компетенцію учнів у глобальному інформаційному просторі; розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння пояснювати дії, розвивати пізнавальний інтерес; виховувати наполегливість, увагу, зосередженість, економічне та екологічне мислення.
Обладнання: ПК, підручник, ПЗ: MS Power Point, шкала «Кольоропису», лист із тестовим завданням.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Хід уроку.
Організаційний етап.
Перевірка готовності до уроку. Налаштування учнів на роботу.
Методика «Кольоропису» (на початку уроку).
Визначення психоемоційного стану за кольорами. Кожний колір – умовний знак емоційного стану (настрою) учня. Учні обирають колір, що відповідає їх настрою, та підносять його вгору, демонструючи вчителю й однокласникам. Психоемоційний стан визначається на початку і наприкінці уроку.
Шкала «Кольоропису»:
Девіз уроку:
Вчитись нелегко буває,
Та наука завжди хороша.
Кожна в світі людина знає,
З математики знання –
Найцінніша ноша.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вчитель. Щодня нам доводиться працювати з великою кількістю інформації. Всю інформацію, яка до нас надходить, запам'ятати неможливо. Тому найнеобхіднішу для нас ми записуємо. Причому намагаємося записувати таким чином, щоб згодом нам цією інформацією було легко скористатися - вибрати потрібні дані, що порівняти.
Таблиця - найпростіший спосіб упорядкувати дані. З деякими таблицями ми вже знайомі (таблиця множення, розклад уроків, сторінка щоденника).
Таблиці зручні для впорядкування та пошуку даних (полегшують пошук необхідних відомостей, не змушують вивчати всю наявну інформацію, а відразу знайти те, що потрібно, дозволяють легко порівнювати однотипні відомості і робити необхідний вибір). Однак вони не дають наочного представлення. Тому сьогодні ми познайомимося з ще одним способом подачі інформації, який багато в чому зручніше і наочніше, ніж таблиця.
Щоб дізнатися тему нашого уроку, вам потрібно виконати слідуюче завдання. Перед вами є лист із завданнями . Установіть відповідність. Правильно підбирайте до кожного завдання варіанти відповідей. Якщо ви все вірно виконали у вас утворилося слово. Так, це слово діаграми.
|
Радіусом кола називається… |
С |
81π |
|
Формула площі круга… |
Д |
Відрізок, який сполучає центр кола з будь якою точкою кола |
|
Діаметром називається… |
А |
Відрізок, що сполучає дві точки кола через центр |
|
Формула довжини кола |
Г |
2πR |
|
Як знайти площу сектора, що вимірюється кутом 180 градусів |
М |
6π |
|
Площа круга 36π. Чому дорівнює площа сектора 1/4 круга? |
А |
9π |
|
Круг має радіус 6 см. Чому дорівнює площа сектора, що вимірюється кутом 60 градусів |
И |
27π |
|
Круг має радіус 6 см. Чому дорівнює площа сектора, що вимірюється кутом 60 градусів |
І |
πR2 |
|
|
К |
3π |
|
|
Р |
Поділити площу на два |
Повідомлення теми і завдань уроку.
Вчитель. Тема нашого уроку «Діаграми. Стовпчасті діаграми»
Сьогодні на уроці ми дізнаємося: що таке діаграма, стовпчаста діаграма, як правильно читати та будувати стовчасті діаграми.
Вивчення нового матеріалу.
Класний керівник 6 класу надала мені таблицю про учнів «Якої пори року народилися учні 6 класу». Я ж склала діаграму по цій таблиці.
Пора року |
Кількість учнів |
Зима |
2 |
Весна |
3 |
Літо |
4 |
Осінь |
7 |
Порівняйте таблицю і діаграму.
1. Як на ваш погляд, з допомогою чого - таблиці або діаграми порівнювати дані зручніше?
2. Який спосіб надання інформації найбільш яскравий наочний - у формі таблиці або формі діаграми?
Отже, діаграми використовують тоді, коли яку-небудь інформацію хочуть представити наочно. Діаграми часто використовуються в газетах, журналах і книгах для ілюстрації різних даних. З допомогою діаграм порівнювати дані зручніше, ніж за допомогою таблиць.
Давайте запишемо визначення діаграми.
Діаграма ( в перекладі з грецької diagramma - зображення, малюнок, креслення)- графічне зображення, наочно показує співвідношення яких-небудь величин.
Вигляд діаграми залежить від того, якою геометричною фігурою представлена інформація.
Для побудови стовпчастої діаграми величини, що порівнюють, зображують у вигляді стовпчиків, висота яких дорівнює даним величинам, або пропорційна до них.
Задача.
Серед учнів 6-А класу провели опитування, у результаті якого виявилося, що 20 шестикласників більш за все полюбляють морозивом, 6 учнів класу – цукерки, а решта, 4 учні, - віддають перевагу тістечкам. Побудуйте стовпчасту діаграму розподілу улюблених ласощів учнів 6-А класу.
Розв’язання (учні роблять запис в зошит).
Ми порівнюємо 3 величини – тістечка, морозиво і цукерки. Нам потрібно зобразити 3 стовпчики, висота яких пропорційна до кількості учнів, що надають перевагу морозиву, цукеркам і тістечкам. Ліворуч проведемо пряму для позначення кількості учнів.
Інтерактивна вправа.
А тепер будемо вчитися читати діаграми. Для цього я пропоную вам пограти в гру «Інтерв'ю».
Ви будете виконувати ролі журналістів, тобто задавати мені питання, а я буду статистом - на ваші запитання відповідати. (Учням пропонуються готові запитання на картках, учитель відповідає на поставлені питання, показуючи, як читати по діаграму)
Питання до діаграмі:
У яку пору року найкраще продаються парасольки? (влітку)
В який час року парасольки продаються найгірше? (взимку)
В який час року не продаються рукавиці? (влітку)
В який час року рукавиці продаються найкраще? (взимку)
Що краще продається навесні – перчатки або рукавиці? (рукавички)
У скільки разів рукавиці взимку продаються краще, ніж парасолі? (в 3 рази)
У скільки разів парасольки продаються влітку краще, ніж рукавички? ( у 9 разів)
Який товар однаково продається навесні і влітку? (сумки)
Фізкультхвилинка. Вправа для очей.
Хребет прямий, дивитися прямо перед собою, відвернувшись від комп’ютера.
Вправи:
Швидко кліпати очима протягом 15с.
Не відкриваючи очей, ніби подивитися вліво, потім вправо, вгору і вниз (з рази)
Заплющити очі і спокійно сидіти, розслабившись протягом 5 с.
Вчитель. Продовжуємо працювати далі.
Виконання вправ.
Учні поділені на групи « Лікарі», «Продавці», «Екологи», «Журналісти».
Задача групи «Лікарі».
Лікарі рекомендують денну норму їжі розподілити на чотири прийоми: ранковий сніданок – 25%; другий сніданок – 15%; обід – 45% і вечеря – 15%. Коли найбільший прийом їжі? Коли найбільший прийом їжі? Коли найменший прийом їжі Побудуйте стовпчасту діаграму розподілу денної норми їжі.
Задача групи «Продавці».
До магазину завезли 30 ящиків цукерок, печива і фавель у віношенні 8:4:3. Скільки ящиків цукерок, печива і фавель завезли до магазину? За цими даними побудуйте стовпчасту діаграму.
Задача групи «Екологи».
У листопаді кількість сонячних, хмарних, дощових днів відносяться як, як 6:5:4 відповідно. Скільки було сонячних, хмарних і дощових днів у листопаді? За цими даними побудуйте стовпчасту діаграму.
Задача групи «Журналісти».
На зимових канікулах кожен учень сьомого класу планує відвідати який-небудь культурний заклад. Відвідати в театр планують 7 учнів, виставку – 2 учня, цирк – 5 учнів, сходити в кіно – 10 учнів, на концерт рок-групи – 3 учня. Побудуйте за цими даними стовпчасту діаграму. Дайте відповіді на запитання: скільки учнів навчається в сьомому класі? Який заклад планує відвідати найбільша кількість учнів?
Аналіз виконаних задач.
Підсумок уроку. Дайте відповідь на питання:
Що таке діаграма?
Які бувають діаграми? Для чого використовують діаграми?
Що спільного у таблиць і діаграм, в чому відмінність?
Поясність, як будують стовпчасту діаграму?
Оцінювання. Самооцінка.
Постарайтеся оцінити свою роботу і роботу своєї групи в кількох словах.
Що вдалося? Над чим ще треба попрацювати?
Методика «Кольоропису» (наприкінці уроку).
Домашнє завдання: параграф 17, №727, 729, 730, 740.
Вчитель: «З тобою математико, невпинно ми ростемо.
З тобою підкоряємо природу.
Свої досягнення усі ми віддаємо
На благо українського народу».
Я бажаю вам успіху! Урок закінчено!