Розробка уроку математики в 6 класі на тему: «Дії з дробами. Відомості про перебування Тараса Шевченка у Санкт-Петербурзі»
Тема: Дії з дробами. Відомості про перебування Т.Г. Шевченка в Санкт-Петербурзі.
Мета: навчальна: продовжити формувати вміння і навички учнів виконувати дії з дробами;
розвиваюча: розвивати обчислювальні навички, пізнавальну активність, світогляд учнів, викликати інтерес до вивчення математики;
виховна: на прикладі життя і творчості Т.Г. Шевченка виховувати патріотизм, громадянські почуття, любов до українського народу.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.
Розробка уроку математики в 6 класі на тему: «Дії з дробами. Відомості про перебування Тараса Шевченка у Санкт-Петербурзі»
Тема: Дії з дробами. Відомості про перебування Т.Г. Шевченка в Санкт-Петербурзі.
Мета: навчальна: продовжити формувати вміння і навички учнів виконувати дії з дробами;
розвиваюча: розвивати обчислювальні навички, пізнавальну активність, світогляд учнів, викликати інтерес до вивчення математики;
виховна: на прикладі життя і творчості Т.Г. Шевченка виховувати патріотизм, громадянські почуття, любов до українського народу.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь та навичок.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, український рушник, різноманітний роздатковий матеріал, вислови видатних людей про Кобзаря, математику.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Епіграф: Знання збираються по краплині, як вода в долині.
Прислів’я.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
1. Організаційний момент. До дзвоника оформити записи на відкидній дошці, вивісити вислови.
2. Перевірити готовність учнів до уроку.
3. Учитель. Я вас вітаю на нашому уроці математики. Бажаю плідно працювати. Ви всі приготувалися до уроку. Хто мені скаже, що ми вчили на попередньому уроці? Як ви думаєте, треба ще попрацювати з поняттями цієї теми?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Кілька уроків тому ми розпочали вивчати тему «Звичайні дроби» і познайомилися з багатьма новими поняттями: «правильний дріб», «неправильний дріб», «порівняння дробів», «спільний знаменник», «знаходження числа за його дробом» та «дробу від числа».
Сьогодні нам випала нагода зібрати по краплині все, що ми знаємо про звичайні дроби і вчитися застосовувати ці знання при розв’язуванні різних задач і вправ, пов’язаних із життям і творчістю видатного сина українського народу Т.Г. Шевченка.
«Він був сином мужика – і став володарем в царстві духа.
Він був кріпаком – і став велетнем у царстві людської культури.
Він був самоуком – і вказав нові, світлі і вільні шляхи професорам і книжним ученим.
… Отакий був і є для нас, українців, Тарас Шевченко»
Іван Франко
Ми живемо у вільній, незалежній державі, яку Т.Г. Шевченко вимріяв, заради якої «карався, мучився», трудився не тільки за життя, а й після смерті.
Всім добре відома роль Т.Г. Шевченка в розвитку духовної культури українського народу. Що стосується науки, то тут слід відзначити, що перше наукове товариство в Україні, засноване у Львові в 1982 році, носило його ім’я. членами цього Товариства були В. Вернадський, М. Кравчук, В. Левицький та ін. Його іменем названо Київський національний університет.
Ми вже знаємо що, звичайні дроби – це числа, що записуються за допомогою риски дробу, яку ввів італійський математик Леонардо Пізанський (народився в місті Піза, де розташована знаменита пізанська башта). Риска дробу означає дію ділення, що вперше застосував німецький математик Лейбніц. Він помітив, що «числа не керують світом, але вони показують як ним керувати», тобто наше з вами завдання – повторити те, що ми знаємо про звичайні дроби, щоб навчитися керувати світом.
Отже, тема нашого уроку «Дії з дробами. Відомості про перебування Т.Г. Шевченка в Санкт-Петербурзі».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
Продовжити моє речення, відповідаючи по черзі.
ІV. Формування навиків колективної і самостійної роботи.
Розв’язування вправ.
Перше завдання: приклад на всі дії із звичайними та десятковими дробами.
.
Розв’язок:
Відповідь: 47.
Про що свідчить це число? (Це кількість років, що прожив великий поет).
Учитель. Перші три учні, які правильно розв’яжуть наступну задачу, одержать оцінку.
Задача 2. Скільки років було Т.Г. Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, що поклала початок новому періоду в історії української літератури, якщо 3/13 цього числа дорівнює 6?
Розв’язок: .
Відповідь: 26 років.
Учитель. Назва цієї збірки поезій закодована в таких вправах, які ви розв’яжете, працюючи в парах.
Розв’язок: .
Відповідь: 10 років.
Відповідь: х=1.
Розв’язок: .
Відповідь: 21.
Розв’язок: 76х0,25=19.
Відповідь: 19 сторінок.
Відповідь: 2.
Відповідь: 15.
Для перевірки правильності виконання завдань учні одержують алфавіт і відгадують назву «КОБЗАР».
1 А 2 Б 3 В 4 Г 5 Ґ 6 Д 7 Е 8 Є 9 Ж 10 З 11 И 12 I 13 Ї 14 Й 15 К 16 Л 17 М 18 Н 19 О 20 П 21 Р 22 С 23 Т 24 У 25 Ф 26 Х 27 Ц 28 Ч 29 Ш 30 Щ 31 Ь 32 Ю 33 Я
V. Фізкультхвилинка«Математична зарядка».
За допомогою кодоскопа на екран проектуються розв’язані вправи, але в деяких з них є помилки. Учні дивляться на екран. За командою вчителя піднімають руки вперед, якщо відповідь правильна, і, руки вгору, якщо відповідь неправильна.
VІ. Розв’язування вправ з наступною перевіркою.
Цікаво знати: Тарас Шевченко із 47 років життя _ років був на засланні, _ років – кріпаком, і лише _ років на волі.
Учитель. У кожного з вас на парті таблиця «Цікаво знати». Вам треба заповнити пропущені місця цифрами. Але це можливо, коли ви розв’яжете деякі вправи. (Троє учнів працюють на відкидних дошках для подальшої перевірки правильності виконання завдань).
.
Розв’язок:
1). ;
2). ;
3). ;
4). 40.
Відповідь: 10.
Розв’язок: Якщо х=20,5, то =20,5+0,5х7=20,5+3,5=24.
Відповідь: 24.
Розв’язок:
;
;
;
;
.
Відповідь: х=13.
Зразок заповненої таблиці:
Тарас Шевченко із 47 років життя 10 років був на засланні, 24 роки – кріпаком, і лише 13років на волі.
Учитель. А зараз я вам пропоную розв’язати задачу.
Потяг проходить відстань між двома містами за 6 год зі швидкістю 48 км/год. Скільки часу треба велосипедисту, щоб проїхати 1/8 цієї відстані зі швидкістю 12 км/год?
Розв’язок:
Відповідь: 3 год.
Учитель. Але це була не просто задача, у відповіді ви одержали число три, що відповідає кількості букв у назві вірша, який ви вивчали. Що це за вірш. («Сон»).
VІІ. Підсумок уроку.
Підсумок уроку проводимо у вигляді математично-літературної вікторини, де вам необхідно показати знання не тільки з математики, а й з української літератури.
VІІІ. Домашнє завдання.
Янченко Г. Математика: [підручник для 6 класу] / Г. Янченко, В. Кравчук. – Тернопіль : Вид-во «Підручники і посібники», 2006. – 278 с.
№ 551, 562, 567.