Тема. Ділення.
Мета: навчити учнів розв'язувати текстові задачі на складання рівнянь; відпрацьовувати навички розв'язування рівнянь на застосування різних правил залежностей компонентів арифметичних дій.
Тип уроку: застосування вмінь та навичок.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання
Для економії часу на уроці, вчитель може скористатись допомогою учнів-консультантів, які перед уроком перевірять наявність і правильність виконання домашніх завдань. Тому перевірити треба буде лише ті задачі, які були найважчими або незрозумілими більшості учнів. Серед №№ 482, 484, 486 і 503 (2, 4) такими можуть бути:
№ 482
Відповідь. 18 год.
№ 486
Відповідь. 6 м/хв
II. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1) Василько купив 2 кг цукерок по 9 грн. за кілограм і л: кг тістечок по 18 грн. за кг. Скільки коштує вся покупка?
2) Василько зібрав 37 кг моркви, Андрійко в 9 разів більше, а Данилко і Сергійко по х кг моркви. Скільки моркви хлопці зібрали разом?
III. Розв'язування задач
За текстом підручника (приклад 7, 8 с. 124-125) розбираються задачі на складання і розв'язування рівнянь.
Звернути увагу на те, що розв'язання задачі починається з позначення змінної, потім через обрану змінну виражаються інші невідомі величини і вже після цього, спираючись на дані, які є в умові задачі, складається і розв'язується рівняння. Також слід пояснити учням, що задачу можна розв'язувати й за допомогою арифметичних дій і за допомогою рівняння, але другий спосіб є більш поширеним, бо розв'язати рівняння, використовуючи правила набагато простіше, ніж з'ясувати, які дії і чому треба виконати, обчислити невідоме число.
Далі учні розв'язують задачі п. 17.
І спосіб
№ 476. Нехай булочка коштує х крон, тоді 12 булочок — 12х крон; 8 тістечок по 24 крони і 12 булочок коштують 8 · 24 + 12·х крон, що, за умовою, складає 408 крон, тоді:
8 · 24 + 12 · х = 408; 12х = 408 – 192; 12х = 216; х = 216 : 12; х = 18.
Відповідь. 18 крон.
II спосіб
№ 491. Нехай Данилко і Сергійко зібрали по х кг моркви. Знаючи, що Василько зібрав 37 кг моркви, а Андрійко — в 3 рази більше (37 · 3 = 111 кг), а всього вони вчотирьох зібрали 326 кг моркви, маємо: 37 + 111 + х + х = 362, тоді 148 + 2х = 326; 2х = 326 – 148; 2х = 278; х = 134.
Отже, Данилко і Сергійко зібрали моркви більше за всіх.
Відповідь. Данилко і Сергійко.
№ 498. Нехай в одному мішечку х кг горіхів, тоді Руденька зібрала 6х кг горіхів, а Жовтенька — 7х кг горіхів. Разом вони зібрали 6х + 7х = 52, тоді 13х = 52; х = 4.
Отже, Руденька зібрала 6 · 4 = 24 кг горіхів, Жовтенька – 7 · 4 = 28 кг горіхів.
Відповідь. 24 кг, 28 кг.
№ 508. Нехай син посадив х кущів, тоді батько посадив 2х кущів, а разом вони посадили 2х + х = 108 кущів; тоді 3х = 108; х = 108 : 3; х = 36.
Відповідь. 36 кущів.
№ 510. Нехай у султана було х одногорбих верблюдів, тоді двогорбих було 7х.
Знаючи, що 7х більше від х на 156, складемо рівняння:
7х – х = 156; 6х = 156; х = 156 : 6; х = 26.
Відповідь. 26 верблюдів.
IV. Підсумок уроку
Тестові завдання
1) (х + 3) · 2 = 172; 2) (х + 3х) · 2 = 172; 3) х + 3х = 172; 4) 3х – х = 172.
1) 14; 2) 4864; 3) 19; 4) 0.
V. Домашнє завдання
п. 17, №509; 511; 477; 475(1).