Урок №___
Дата:________________________
Клас: 6
РОЗДІЛ І. Первісні спільноти. Археологічні культури.
Тема: Еволюція людини.
Мета: сформувати уявлення про походження людини, їх розселення на території Європи; зіставляти тип прадавньої людини з археологічною добою та розвитком знарядь праці; показувати по карті місця найбільш відомі стоянки та шляхи заселення Європи, зокрема й України; визначити основні заняття людей у давнину; висловлювати власну думку; виховувати толерантне ставлення до думок інших
Тип уроку: засвоєння нових знань та вмінь.
Обладнання: підручник, атлас.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ФРОНТАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Первісна доба - період в історії людства, який тривав від появи першої людиноподібної істоти приблизно 4 млн. рр.. тому до виникнення писемності 5,5 тис.рр. тому.
ПЕРВІСНА ДОБА
КАМ’ЯНИЙ ВІК ЕНЕОЛІТ (МІДНО – КАМ’ЯНИЙ ВІК) ДОБА МЕТАЛІВ
(4 – 3 тис.до н.е.) Проміжний період
В палеоліті та мезоліті люди вели кочовий спосіб життя. Переміщувалися за тваринами в пошуках їжі.
У неоліті люди перейшли до осілого способу життя, одомашнили тварин, навчилися обробляти землю.
В енеоліті люди навчилися виготовляти знаряддя праці, прикраси з міді, але основним матеріалом виробництва залишався камінь. Пізніше освоїли обробку бронзи та заліза.
6 млн. рр..тому на Землі клімат був вологіший та тепліший. Тропічні ліси вкривали простори. Там мешкали найдавніші предки людини – дріопітеки. Батьківщина Південно – Східна Африка.
Приблизно 4 – 3,5 млн.рр. тому клімат почав швидко змінюватися. Він став більш посушливим. А ліси стали рідшими, більшу площу займали степи – савани.
Розпочався процес еволюції, що змусив приматів (гомінідів) пристосовуватися до нових умов життя, розпочався процес перетворення гомінідів на сучасну людину.
(Записати визначення)
Еволюція – процес поступової зміни будь – чого.
Думка про те, що людина походить від мавпи, належить англійському природодосліднику ХІХ ст. Чарльзу Дарвіну. Він розробив учення про еволюцію – розвиток живої природи під впливом навколишнього середовища та природного відбору. Природний відбір полягає в тому, що виживають найбільш пристосовані організми. Їхні якості передаються нащадкам через гени, внаслідок чого зростає пристосованість видів організмів.
Так, як дерев стало менше мавпи повинні були пристосуватися до життя в саванах. Аби розгледіти в гущавині хижаків необхідно було випрямлятися, і ставати на дві ноги замість чотирьох. А в передніх кінцівках можна було щось тримати. З каменю почали робити знаряддя праці, потім з дерева (палиця – копачка, важкий дрючок).
Рубило – оброблений камінь за допомогою іншого каменю. Перше знаряддя праці з каменю. Уміння виготовляти знаряддя праці і відрізнило людиноподібних істот від тварин.
Майбутня людина навчилася користуватися вогнем (приблизно 400 тис. рр. тому). Спочатку людина зберігала природний вогонь, а потім навчилася сама його видобувати.
Предки сучасних людей жили стадами. Всередині стада люди обмінювалися сигналами, жестами , щоб повідомити про якусь загрозу. Так розвивалася мова.
Так, в процесі еволюції 120 тис. рр. тому на території Африки з’явилася людина сучасного типу Homo sapiens - людина розумна. На теренах Європи почали з’являтися близько 40 тис. рр. тому. Перших людей назвали кроманьйонцями (від назви печери Кроманьйон у Франції, де вперше знайшли рештки прадавніх людей).
(Робота з картою атласу с.1)
Зміни в процесі еволюції людини:
Одночасно з кроманьйонцями існували і неандертальці, які мали багато спільного з предками людини, але вимерли приблизно 128 тис. рр. тому.
(Робота з таблицею)
Таблиця «Чисельність населення на Землі»
Роки |
2 млн років тому |
300 тис. років тому |
25 тис. років тому |
6 тис. років тому |
1750 р. |
1950 р. |
2000 р. |
Чисельність населення |
125 тис. чол. |
1 млн чол. |
3 340 тис. чол. |
86,5 млн чол. |
728 млн чол. |
2 млрд 400 тис. чол. |
6 млрд 270 тис. чол. |
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ
Бліцопитування
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Опрацювати параграф підручника.
2. Засвоїти нові поняття і терміни.
1