Розробка уроку на тему "Модерністське зображення трагедії Голокосту в вірші Пауля Целана "Фуга смерті" "

Про матеріал
Конспект уроку для 11 класу на тему "Модерністське зображення трагедії Голокосту в вірші Пауля Целана "Фуга смерті" побудований як дослідження модерністського зображення трагедії єврейського народу. У розробці уроку спочатку викладені історичні факти, а потім здійснюється аналіз твору у поєднанні з сучасними подіями. Інтелектуальна гра, географічний ланцюжок, цифровий диктант, кроссенс, робота в групах, створення асоціативної парадигми, словесного пам'ятника тощо урізноманітнює роботу на уроці, спонукає учнів до розвитку та удосконалення дослідницьких, комунікативних, творчих навичок, життєвих компетенцій, активізує пізнавальну діяльність та критичне мислення.
Перегляд файлу

Тема. Модерністське зображення трагедії Голокосту в вірші                                                    Пауля Целана «Фуга смерті»

   Мета: формування предметних компетентностей: розкрити взаємозв’язок творчості й життя Пауля Целана, дослідити  особливості модерністського зображення трагедії Голокосту в поезії «Фуга смерті» у зв’язку з історичними подіями; розвивати дослідницькі, комунікативні, творчі навички, життєві компетенції учнів, удосконалювати уміння і навички ідейно-художнього аналізу поетичного твору, навички усного мовлення; формування ключових компетентностей: актуалізувати пізнавальну діяльність та критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі; інформаційної: формувати вміння знаходити певну інформацію та представляти її; загальнокультурної: виховувати високі моральні якості, почуття національної свідомості, гуманізму, толерантності, засудження війни.

   Тип уроку: урок-реквієм

Обладнання: портрет Пауля Целана; кроссенс; презентація до творчості поета; відеоролик «Фуга смерті»; виставка матеріалів, присвячених Голокосту; відеофільм «День в історії. День пам’яті жертв Голокосту»; музичний твір «Фуга» Й. С. Баха; буклети про Голокост; Давидова зірка; картина Пабло Пікассо «Герніка».

Утром солнце встает из тумана

От посыпанных прахом полей

Не забыть мне теперь Аушвиц-Биркенау,

дым людей, дым людей, дым людей.

Пауль Целан                                          

Перебіг уроку

І.Актуалізація опорних знань

Інтелектуальна гра (слайд 2). Висловити думку з приводу того, що об’єднує представлені на слайді твори. Прокоментувати, яким подіям вони присвячені?

«Слово о полку Ігоровім»

Гомер «Іліада»

«Пісня про Роланда»

Б. Брехт «Матінка Кураж та її діти»

Г. Аполлінер «Зарізана голубка і водограй»

Е. М. Ремарк «Три товариші»

Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»

О. Довженко «Україна в огні»

С. Алексієвич «Цинкові хлопчики»

В. Шкляр «Чорне сонце»

Є. Положій «Іловайськ»

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (слайд 3)

Глосарій (слайд 4)

Голокост (гр. спалений цілком) — загибель значної частини єврейського населення Європи (понад 6 млн.) під час систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми підручними в Німеччині та на окупованих нею територіях протягом 1933— 1945 рр.

Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який експонує одну або кілька тем почергово у всіх голосах.

Модернізм – загальна назва нових течій кінця ХІХ - початку ХХ ст. нереалістичного спрямування, що виникли як заперечення традиційних форм минулого.

Верлібр – вільний вірш без рими і розмірів з довільним чергуванням рядків різної довжини.                                           

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. (Звучить мелодія "Хава нагіла")

Слово вчителя. Кожного року 27 січня відзначається подія – День пам'яті жертв Голокосту, про яку ми сьогодні будемо згадувати і якій один із єврейських поетів присвятив свої вірші. Це Пауль Целан, справжнє ім’я -  Пауль Лео Анчель.

Про Голокост ви, мабуть, багато чули на уроках історії, читали самостійно.

 Відеофільм. Пропоную переглянути відеофільм «День в історії. День пам'яті жертв Голокосту».

 Буклет. Кожен учень отримує буклет для більш широкого ознайомлення з подіями Голокосту.

 Виступ істориків. Група істориків підготували коротеньку статистику про вищезгадані події.

Історичні факти (слайди 5 – 6)

* Війна – протиприродне, антигуманне явище не тільки для конкретної людини, а й для всього людства. Друга світова війна стала глибоким потрясінням для європейської культурної свідомості. Ця війна призвела до масового знищення людей. Кількість її жертв налічувала десятки мільйонів. Лише у таборах смерті загинуло близько 11 мільйонів чоловік. «Як, - запитував швейцарський письменник М. Фріш, - люди, котрі насолоджувалися музикою Баха та Генделя, могли розстрілювати немовлят?»

* У книзі Гітлера «Моя боротьба» єврейське питання стало одним з ключових у контексті «расової теорії»,  якою була пронизана «біблія» нацизму.

* Уже  з весни 1933 р. почався організований владою бойкот усіх установ, що належали євреям. У 1935 р. було прийнято серію законів, що позбавляли євреїв німецького громадянства та заборонили їм обіймати посади в державному апараті (“Нюрнберзькі закони”) змішані шлюби заборонялися. Із 1939 р. євреїв почали виселяти у спеціально відведені квартали (гетто). Їм не дозволялося  з’являтися в громадських місцях, вони були зобов’язані постійно носити  на одязі нашиту жовту шестикутну зірку. Проти ночі  з 9 на 10 листопада 1938 р. влада організувала єврейський погром “кришталева ніч”, коли було розбито й розграбовано єврейські крамниці, аптеки тощо, жертвами якого стали десятки тисяч осіб. Так було підготовлено грунт  для винищення євреїв в окупованих Німеччиною в роки війни країнах.

*  За роки Голокосту загинуло 6 млн. євреїв ( в Україні - 1,4 млн.). Це складало близько 63% європейського і 36% світового єврейства. Не існує єдиної точки зору щодо періодизації Голокосту. 

* Відразу після загарбання Польщі, де проживала одна з найбільших єврейських громад, усе єврейське населення було переселено у спеціально створені гетто (відокремлені від зовнішнього світу поселення з мінімальними умовами життя), а їх власність конфісковано.

* Улітку 1941р. гітлерівці розробляють план  «кінцевого вирішення єврейського питання». Це був план знищення цілого народу, який не мав права на існування.    «Єврей – це ворог людського роду, антилюдина».

* Уже перші місяці війни позначилися масовими знищеннями євреїв у Литві, Білорусії, Україні. Символом цього процесу стала трагедія у Бабиному Яру (29 - 30 вересня 1941р.) 29 вересня 1941р. тут за один день  було знищено 33 711 євреїв. Далі протягом 103 тижнів окупанти щовівторка і щоп’ятниці здійснювали у Бабиному Яру розстріли людей різних національностей, переважно євреїв. Айнзацгрупами  було знищено 750 тис. євреїв (близько 500 тис. в Україні). Але методи масових вбивств, які використовували айнзацгрупи, нацистами були визнані неефективними для «остаточного вирішення єврейського питання».

* (Слайд 7) У січні 1942р. нацистське керівництво прийняло рішення про створення на території Польщі шести таборів смерті, обладнаних газовими камерами і крематоріями (Треблінка, Собібур, Майданек, Освенцім, Белжець, Равенсбрюк, Дахау, Бухенвальд тощо), до яких вивозились євреї із західних областей України. У роки війни нацистами було створено 22 табори смерті.

* Утром солнце встает из тумана

От посыпанных прахом полей

Не забыть мне теперь Аушвиц-Биркенау,

дым людей, дым людей, дым людей.

* У таборах смерті не було бараків для ув’язнених, які прибували на залізничні станції, щоб начебто приведення себе в порядок, направляли в душові. Потім у душові подавався отруйний газ “ циклон В” –  через 5 хвилин 2 тис. осіб ставали мертвими.

* Найбільше відпрацьована технологія знищення була в таборі Освенцім, де за добу знищувалося 12 тис. осіб. У таких таборах  за роки їх існування загинуло 2,5 млн. євреїв.

 Запитання:

- Що дозволяє одній людині відчувати перевагу над іншою? (Інтелект, фізична досконалість, сила, віра…)

- Чому одна нація породжує і геніїв, і потвор? Поділіться своїми думками.

- Чи повинні нащадки знати про війну, про Голокост?

- Що ви відчуваєте, коли дізнаєтеся про такі знущання над народами?

- Як такі події ІІ Світової війни стосуються сьогоднішньої України?

VI. Вивчення та осмислення нового матеріалу

 Нотатки подорожнього. Слово вчителя. Усе своє недовге життя Пауль Целан пам’ятав про ці страшні події і не міг з цим змиритися. Через всю його творчість проходить тема Голокосту. 23 листопада 2022 року виповниться 102 роки з дня народження Пауля Целана. Цього поета світові подарувала Україна.

Завдання

- Складіть географічний ланцюжок: укажіть місця, де побував Пауль Целан за своє недовге життя. (Чернівці → Бухарест → Відень → Париж)

- Цифровий диктант. Відгадайте, які події із життя поета закодовані у  цифрах: 1920, 1945, 9, 47, 1947, 4, 500.

Кроссенс (слайд 8)  Спираючись на матеріал підручника, за допомогою кроссенса назвіть основні віхи життя й творчості поета Пауля Целана.                                                                                                                                                                                               

Відповіді на кроссенс:  1) Народився Пауль (Пессах) Анчель 23 листопада 1920 року в сім'ї небагатого єврейського комерсанта на Буковині в місті Чернівці.

2) Навчався в початковій (народній) школі, потім в елітарному «Православному ліцеї» - румунській державній гімназії, а восени 1935 року перейшов у «Ліцей великого воєводи Михая». У 1938 році склав екзамени і вирушив до Франції навчатися медицини.

3) Початок ІІ Світової війни заставив повернутися на Буковину й навчатися в Чернівецькому університеті на факультеті романістики.

4) У 1941 році Буковину окупували румунські війська, у Чернівцях почалися каральні акції єврейського населення. Утворені були гетто.

 5) Батьки загинули у концтаборах, а Пауль потрапив до румунського трудового табору і йому пощастило вижити.

6) Після війни Анцель перебрався до Бухареста, де з'явилися його перші публікації (три вірші), підписані псевдонімом Целан. Пізніше переїжджає до Відня, де намагається видати першу збірку «Пісок із урн», але зазнав невдачі.

7) У 1948 році переїжджає до Парижа. Там знайомиться з франко-німецьким поетом Іваном Голлем і видає збірку «Мак і пам'ять».

8)  Завдання: назвати й інші збірки Пауля Целана.

 «Переведення подиху»

«Сонця з ниток»

«Диктат світла»

«Від порога до порога»

«Мовні ґрати»

«Троянда нікому»

«Рештка снігу»

Пауля Целана вважають найкращим перекладачем німецькою мовою. Він був лауреатом премії міста Бремена та бюхнерівської премії.

9) Упродовж багатьох років поет страждав від депресії й кілька разів лікувався у психіатричній клініці. А 20 квітня 1970 року пішов із життя, стрибнувши з мосту Мірабо у річку Сену. (Згадайте, хто з талановитих поетів оспівав міст Мірабо).

Слово вчителя (слайд 9) (Звучить музика «Фуга» Й. С. Баха). Українською мовою видатного уродженця Чернівців перекладали М. Бажан, В. Стус,                М. Новікова, М. Білорусець, П. Рихло та інші. 1992 року на батьківщині поета встановлено його монументальне погруддя, автор-скульптор Іван Салевич. А чернівецька поетеса Тамара Северюк присвятила поету вірш «Нота».

Народився на схід натхненний,

А душа під прицілами йшла.

Око мороку. Хвилі Сени.

Чужини незлюбива мла.

Гостро молодість безтуманну

Перерізав печалей ріст.

Ледь на устоньках сніг розтанув

Руки долі гойднули міст…

Серед білого дня зелений

В Чернівцях проломивсь туман,

Розімкнулися хвилі Сени

І зімкнулись: Целан… Целан…

- Чи можна назвати митця Пауля Целана українським поетом? Обґрунтуйте свою думку.

- Який музичний твір ви прослухали? (Виступ мистецтвознавців з розповіддю про музичний твір)

   Мистецтвознавці. "Фуга" - поліфонічний музичний твір, в якому тема (або кілька тем) почергово варіюється у всіх голосах,  послідовно повторюється  кількома голосами. Це класичний музичний  зразок фуги Й. Баха.

- Незакінчена фраза. Дібравши епітети, продовжіть фразу: музика Баха (яка?)… (незрозуміла, важка для сприймання,  ворожа, неприємна, позбавлена гармонії…)

Слово вчителя, (слайд 10 ). За таким принципом  побудований целанівський вірш: лірична оповідь у ньому кружляє в колі одних і тих самих тем. Однак слово "фуга", винесене у назву вірша, не лише пояснює його жанр. Воно породжує навколо себе додаткове коло асоціацій, передусім пов'язаних із контекстом німецької культури. Адже саме із її лона вийшов неперевершений майстер органної фуги Й. С.  Бах.

- Як це пов’язати з темою уроку? (У багатьох таборах існували сформовані з в’язнів музичні капели, як це пізніше описала Естер Бежарано, котра грала в такому оркестрі в Аушвіці: "Ми повинні були грати під час прибуття поїздів, з яких людей гнали прямо в газові камери". В тому ж Аушвіці в’язні, за наказом есесівців, повинні були виготовляти із сувоїв Тори барабани, тамбурини і банджо. А в одному з таборів на околиці Львова був створений цілий симфонічний оркестр, що налічував кілька десятків єврейських музикантів, і якийсь есесівський лейтенант наказував їм грати т.зв. "Танго смерті", яке повинно було звучати під час маршів і тортур, при стратах і копанні могил. Водночас у їхньому світлі стає зрозумілим, чому ранній варіант Целанового вірша отримав заголовок "Танго смерті". Комендант Аушвіцу Рудольф Гесс любив після масових страт награвати собі сонати Моцарта, а інший комендант того ж табору Крамер, який послав у газові камери 24000 людей, плакав, слухаючи "Traumerei" ("Марення") Шумана, як про це згадує єврейська скрипачка Альма Розе, яка керувала в цьому таборі жіночим оркестром. )

- Які події висвітлює твір Пауля Целана?

  Відомий філософ Т. В. Адорно заявляв, що «писати вірші після Освенціма неможливо». Але знаменитий вірш П. Целана «Фуга смерті» довів, що поезія «після Освенціма» можлива, але вона має докорінно змінитися, щоб увиразнити стан «оніміння» свідомості, шокованої війною.

Виразне читання або прослуховування відеозапису вірша «Фуга смерті»

Бесіда

1. Яке враження на вас справив цей твір?

2. Чи все зрозуміло? Визначити моменти, які потребують роз’яснення.

3.Чому автор, на вашу думку, не використовує розділових знаків?

(Дає можливість кожному прочитати по-своєму, виділити головне на власний розсуд).

4. За алгоритмом дати характеристику твору «Фуга смерті».

а) Визначити художній час і художній простір у творі. Підтвердити текстом.

б) Визначити жанр «Фуги смерті».

(Жанр вірша не може бути визначено однозначно: це синкретичний твір. Тут багато загадок, побудованих на алюзіях (натяк на загальновідомий політичний, історичний чи літературний факт) і ремінісценціях (риси в художньому тексті, які нагадують інший твір (образи, мотиви, цитати, сюжетні ходи тощо). Поєднання ознак балади, елегії, документального репортажу, плачу, ритуального дійства, алегоричних художніх картин, пісень створює достовірну художню реальність, насичену відчуттям небезпеки і смерті).

в)  Визначити тему вірша

(Тема - співвідношення життя і смерті: загальнонаціональна трагедія єврейського народу в ІІ Світовій війні – Голокост – винищення. Цю проблему вирішує поет модерністськими засобами).

г) Мотиви (слайд 11).

 (Головний мотив: «молоко світання» - це образ початку дня – тихого ранку, за яким постає новий день, сповнений надій. «Чорне молоко світання – образ безкінечної туги, болю і смутку, приреченості долі, з якої немає виходу». Як «чорне сонце» в українського письменника В. Шкляра).

- приреченості долі«Ми копаємо могили в повітрі, де лежати не буде тісно…»; «Він дарує нам могилу в повітрі»; «Глибше лопатами рийте ви перші ви другі грайте далі до танцю…». Цей мотив звучить як загальний образ замкненого простору: і земля, і повітря перетворюється на могилу. Мотив скрипки підкреслює абсурдність людського буття, яке все одно закінчується могилою;

- мотив ворожої сили: («Один чоловік живе в хаті/ він зі зміями грає…і велить копати могилу – грати до танцю»). Посилюється мотив ворожості, над людяності, загрози буттю, наростає мотив приреченості і постає образ ворога – «це з Німеччини майстер».

д)  Характеристика образів лайд 12 ).

 - У поезії Пауля Целана багато образів. Визначте їх  та охарактеризуйте,             

Покірливості в’язнів протиставляється комендант – загадковий володар табірного світу. Він зображується відчужено – «як проста людина», без реалій й уніформи, без імені й зовнішності». Єдина деталь його портрета — блакитні очі – свідчить про приналежність героя до «вищої арійської раси», обстоюючи панування котрої, гітлерівська влада обрала курс на знищення «неповноцінних рас», серед яких була і єврейська. Так само описуються і його дії:

… він зі зміями грає він пише

він пише коли темніє в Німеччині твоя золотиста коса Маргарито

він пише це й з хати виходить і зорі блищать і свистить він на псів

свистить на євреїв своїх і велить копати могилу в землі

і грати до танцю наказує нам.

Цей опис допомагає зрозуміти розкол особистості коменданта на нелюда-садиста, що з насолодою «організовує» смертників на самознищення, і ніжного закоханого, який пише сентиментальні листи до коханої у Німеччину. Образ майстра - узагальнений образ ката, "майстра справи", бо німці - справжні майстри у всьому, "смерть це з Німеччини майстер". Жахливого сенсу набуває метафора «майстер - смерть». Слово "майстер" тут виникає не випадково, повторюючись 4 рази. Воно утворює навколо себе багате асоціативне коло, у центрі якого - середньовічна Німеччина з її мануфактурами, цехами, ремісництвом, шанобливим ставленням до добротної і точної роботи, коли визначення "майстер" було найкращою похвалою, знаком німецької якості. Поняття "смерть" Пауль Целан накладає на слово «майстер»: Смерть це з Німеччини майстер очі в нього блакитні він влучить у тебе свинцевою кулею він влучить точно. І нацисти-майстри трактуються, як і Гітлер, - уособленням влади.

Слово вчителя (слайд 13). Не менш важливими образами є Суламіф і Маргарита, які згадуються у творі.

Завдання: Скласти порівняльну характеристику двох героїнь твору: Суламіф і Маргарити

- З якою метою і чому саме образи Маргарити і Суламіф введені автором у твір? Що вони символізують?

Маргарита - улюблений жіночий образ німецької літератури, символ краси, жіночності, кохання. Маргарита є ремінісценцією з "Фауста" Й. Гете

Суламіф - символ єврейської жінки, краси, культури. Із Біблії - кохана Соломона. Образ закоханої Суламіф оспівується у біблійній "Пісні над піснями", в                       О. Купріна повість «Суламіф». Проблема рівноцінності двох великих культур окреслюється у вірші місткою паралеллю, в якій водночас порівнюються й протиставляються образи Маргарити й Суламіф - двох уособлень жіночого кохання, двох натхненних поетичних створінь німецького та єврейського духу, отже, - двох символів відповідних національних культур.

- Про що свідчать рядки: «Твоя золотиста  коса Маргарито твоя попеляста коса Суламіф» ?

 Антитеза кольору жіночого волосся вказує на аномальну ситуацію, коли ствердження цінності однієї нації та її культури має обов'язковою своєю умовою знецінення іншої - при чому таке знецінення, яке на практиці обертається на знищення народу.

Золотокоса Маргарита з листів начальника табору осяяна ореолом очевидних асоціацій із Ґретхен - героїнею гетевського "Фауста". Завдяки цьому ореолу її образ виростає у символ німецької жінки, німецької культури, Німеччини. Золотаве волосся - це усталений у німецькій фольклорній та літературній традиції елемент жіночої краси; воно характеризує її "майже шаблонно як німецьку ознаку". Попелясте ж волосся Суламіф сприймається читачем і як метафора сивини, котрою зафарбувалося волосся єврейських дівчат і матерів за часів панування Третього Райху, і у буквальному своєму значенні - тобто як попіл, на який воно перетворилося у печах нацистської "фабрики смерті". Із сукупності буквального й переносного значень цього образу постає трагедія єврейського народу за часів гітлерівських репресій.

Слово вчителя. Щоб показати антигуманність і протиприродність війни,                   Пауль Целан використовує принцип контрастів.

  Складіть таблицю-схему контрастів  (слайд 14 ) (перевірка випереджального домашнього завдання).

Комендант- володар табору

Покірливі в’язні

Жорстокість

Гуманізм

Варварство

Милосердя

Звірство

Людяність

Безсердечний вбивця

Романтичний закоханий

Попеляста коса Суламіф

Золотокоса Маргарита

Садизм

Сентиментальність

Німецька музика

Єврейські музиканти

Пам’ять

Забуття

Смерть

Життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання: визначити особливості модерністського зображення трагедії Голокосту в поезії Пауля Целана (слайд15).

  • Вірш без рими, тобто написаний верлібром;
  •  без чіткого поділу на строфи, впорядкованого розміру;
  •  відсутні розділові знаки;
  •  несхожість з класичною формою будови;
  • велика кількість метафор, образів, протиставлень, технології  умовчання.

Вчитель. Целанівська «Фуга» здобула всесвітнє визнання. Вона стала емблемою Другої світової війни у поезії, так само як «Герніка» Пабло Пікассо – в образотворчому мистецтві.

Демонстрація картини «Герніка» П. Пікассо ) (слайд16 ).

 Розповідь мистецтвознавця про історію створення та сюжет картини.

- Як можна співвіднести цей твір живопису із «Фугою смерті»?

 (На картині, як і у творі відображено модерністське сприйняття війни: жах, страх, , біль, відчай,  абсурдність, трагедію).

Можливо, це біль тих 18  мільйонів, що опинилися в концтаборах, з яких 12 мільйонів було знищено? Чи 6 мільйонів євреїв? Чи жах 195 тисяч ( з них 150 тисяч євреїв), знищених окупантами в Бабиному Яру?

  V. Закріплення вивченого

Дискусія.

-    Як ви вважаєте, чи може мистецтво взагалі й література зокрема запобігти війні?  Чому?

-   Чи є  якась можливість запобігти війнам у майбутньому?

-   Чи зобов’язане молоде покоління ХХІ ст. пам’ятати про події  Другої світової війни і про загрозу нападу однієї країни, більш сильної, на іншу?

- У чому причина знищення одних народів іншими? Хто вирішує, кому жити, а кому ні?

- Як уникнути світових катастроф – війн? Складіть алгоритм дій.

- Чи актуальним є твір Пауля Целана «Фуга смерті» для нас з вами?

Створення асоціативної парадигми -  малюнка   (слайд17 )

Літературний пам’ятник жертвам Голокосту

Емблема ІІ Світової війни

Жах ХХ століття

Страшна трагедія людства

Модерністське зображення Голокосту

Поетичний звіт травмованої свідомості людини

Скорботна елегія

«Думки вголос».  Словесний пам’ятник

- Якби вам довелося створити пам’ятник, присвячений тому, про що пише Пауль Целан, яким би він був?

- Де б ви його поставили? 

Демонстрація пам’ятників жертвам Голокосту(слайд18).

 Рубрика. «Своїм батькам присвячую…» (слайд 19)

  (Учень виразно читає вірш Пауля Целана «Осокоре…»)

Осокоре, ти в пітьмі сивієш.
Моя мати сивини не знала.
Зелено, купаво на Вкраїні.
Моя світла мати не вернулась.
Хмаро, ти наповнюєш криниці.
Моя тиха мати гірко плаче.
Зірко, ти снуєш вогнисту стрічку.
Серце матері свинець пронизав.
Двері, хто вас висадив із петель?
Моя ніжна мати вже не прийде.

Підсумкове  слово вчителя. 

  Звичайно, мистецтво не вирішить такої  глобальної проблеми,  як запобігти війні, але мистецтво звертається до розуму, до душі особистості, інколи змушує нас замислитися й відчути біль за інших. Мистецтво застерігає й попереджає людей: не будьте байдужими. У наш час багато людей думають тільки про себе і не бачать себе в масштабах країни, а тим більше планети. Провини за те, що відбувається навкруги, не відчуває майже ніхто. Саме така позиція людини й призводить до війн. Зло процвітає тому, що є безліч байдужих людей, які не відчувають вини за вчинене. Почуття вини приніс із війни Е-М. Ремарк і Г. Белль, А. Камю і                           Г. Аполлінер, П. Целан і В. Шкляр та багато, багато інших. Кожен із нас сьогодні й в майбутньому повинен нести відповідальність за свій народ, за свою Батьківщину, за всю планету. Але цьому треба вчитися. Отже, давайте будемо вчитися бути людьми з великої літери.

    VІ. Оцінювання за урок.

   VІІ. Домашнє завдання: (слайд20)

 * На основі підібраного ілюстративного матеріалу створити колаж та виставочний стенд “Формула успіху  Е. Хемінгуея”  (роботу виконують дві групи учнів);

* читаючи повість Е. Хемінгуея “Старий і море”, створити скарбничку  найцікавіших для учнів висловів письменника;

* за бажанням учня створити  схему сюжету до повісті “Старий і море”.

 

                 Список використаних джерел (слайд 21)

1. Давиденко, Г. Й. Історія зарубіжної літератури ХХ століття : навчальний посібник / Г. Й. Давиденко, Г. М. Стрельчук, Н. І. Гричаник. - Київ : Центр учбової літератури, 2007. – 504 с.

 2. Гузь, О. О. Модерністське зображення трагедії Голокосту у поезії Пауля Целана «Фуга смерті» // Зарубіжна література в школах України, 2005. - № 2. –                С. 17 – 21.

3. Ковбасенко, Ю. І. Зарубіжна література (рівень стандарту) : підручник

для 11 класу закладів середньої загальної освіти / Ю. І. Ковбасенко. – Київ : Літера  ЛТД, 2019. – 256 с.

4. Методичні матеріали до уроків зарубіжної літератури в 11 класі / за заг. ред.  Н. В. Химери. – Біла Церква : Олімп, 2019. – 282 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 листопада 2022
Переглядів
2841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку