Фольклор і професійна музика

Про матеріал
Мета: • навчальна:Збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність музичного мистецтва українського народу, схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту. • розвивальна: розвивати музично-творчі здібності учнів; • виховна: виховувати інтерес, любов до народної та композиторської музики, пісні.
Перегляд файлу

Урок  13. Фольклор і професійна музика

Мета:

       навчальна:Збагатити уявлення учнів про традиції та своєрідність

музичного мистецтва українського народу, схожість та відмінність народної та композиторської пісні, спільність її життєвого змісту.

      розвивальна: розвивати музично-творчі здібності учнів;

      виховна: виховувати інтерес, любов до народної  та

композиторської музики, пісні.

Музичний матеріал:Георгій Майборода, «Гуцульська рапсодія»; Костянтин Меладзе, «Квітка-душа» у виконанні Н. Матвієнко. «Добрий день, людям на землі» вірші і музика ІгораТанчака

Елемент інтеграції: М. Бондаренко. Гуцульський пейзаж (фрагмент)

Основні поняття: "рапсодія", "козацькі пісні".

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

 

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Костянтин Меладзе, «Квітка-душа».)

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Протягом декількох уроків ми слухали, співали, аналізували народні пісні та визначали приналежність їх до різних жанрів української пісенної творчості. Виявляється, вона – дуже багата, і це можна використати, складаючи сучасну музику.

3.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

 

Одного разу композитор зустрів королеву Мелодію, коли вона наспівувала ніжну лагідну пісню.

 

«Що це за чудова пісня і хто її створив?» — запитав композитор. Замислилася королева Мелодія, що йому відповісти, адже цю пісню грав пастушок, її співали дівчата і вітер. І зрозуміла королева Мелодія, що пісню цю створив народ!

 

Композиторові так вона сподобалася, що він вирішив її записати. Пізніше в нього виникла ідея створити великий музичний твір. А для того, щоб люди не забули прекрасну народну мелодію, композитор використав її у цьому творі. Відтоді в інструментальній музиці можна почути народні мелодії.

 

Сьогодні до фольклору звертаються багато професійних композиторів. Українська народна, пісня є основою творів багатьох українських композиторів.

Найвідоміші обробки українських пісень належать Миколі Лисенку та Миколі Леонтовичу. Георгій Майборода написав великий твір для симфонічного оркестру, який назвав «Гуцульською рапсодією?». Побудована на карпатському фольклорі, рапсодія викликала велике зацікавлення серед слухачів. Композитор увів у свій твір мелодію відомої української народної пісні «Верховино, світку ти наш». У виконанні симфонічного оркестру мелодія пісні набула нових ознак.

Елемент інтеграції: М. Бондаренко. Гуцульський пейзаж (фрагмент)

Рапсодія — це п’єса на теми народних пісень і танців

Рапсодами в Давній Греції називали мандрівних співаків. Гуцули — це українці, що мешкають у Карпатах.

Слухання.          Георгій Майборода, Гуцульська рапсодія.

Музика «Гуцульської рапсодії» передає захопленість людини величною природою карпатського краю.

-        Який характер твору?  (Головна тема- від тихого й задумливого до широкого й урочистого звучання)

-        Який настрій викликає музика?

-        Що нагадує твір?

-        Обери з поданих інструментів той, що виконує соло на початку твору. Звучання якого народного інструмента він імітує?

-        Див мал..Інструменти

 

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

 

Музичні здібності в Георгія Майбороди виявилися досить рано, адже, в нього вдома постійно звучала музика, лунали пісні. Батьки композитора заохочували своїх дітей до музикування на різних інструментах. Георгій із задоволенням співав у хорі. Навчався в Київській консерваторії по класу композиції в Левка Ревуцького. Працював у різних жанрах. Писав музику до поезій Т. Шевченка, Івана Франка та ін. У його доробку — опери, симфонії, симфонічні поеми, сюїти, концерти.

 

Слухання .КостянтинМеладзе. «Квітка-душа» у виконанні Н. Матвієнко.

- Вислов свої враження від прослуханої музики.

Фізкультхвилинка

Вокально-хорова робота

Розспівування

 

Розучування пісні ДОБРИЙ ДЕНЬ, ЛЮДЯМ НА ЗЕМЛІ

         Вірші і музика І. Танчака

 

4.     ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

 

              Які пісні інструментальні твори звучали протягом уроку?

      До яких жанрів належать ці народні пісні?

      Що оспівує жанр рапсодії?

 

1.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Отже, знання, отримані на уроках музики, дають нам підставу стверджувати, що композитори у своїх професійних творах використовують мелодії українських народних пісень. Це ми побачили, зокрема, на прикладі  твору Георгія  Майбороди, Гуцульська рапсодія

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
796
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку