Урок 15-16. Перевір себе
Мета:
• навчальна: підсумувати вивчене. Перевірити знання учнів за темою «Музика мого народу». Під час виконання, слухання різнопланових народних пісень учні повинні продемонструвати знання пісенних жанрів народної пісні, їх особливостей, характерних ознак.
• розвивальна:розвивати предметні та міжпредметні компетентності, інтелектуальний та творчій потенціал школярів.
• виховна: Виховувати в четвертокласників патріотичні почуття, шанобливе ставлення до культури свого народу, бажання вивчати
його традиції, народне й професійне мистецтво.
Музичний матеріал: Музичні твори на вибір учителя та учнів
Тип уроку:урок узагальнення теми.
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(Українська щедрівка «Чи дома, дома»)
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Пісенна творчість українського народу, яка століттями складалась і збагачувалася, є золотим фондом української музичної культури, усним літописом життя нашої країни. Це її жива, яскрава, сповнена барв та істини історія народу.
Ми переконалися в тому, що народна і професійна музика виражають найрізноманітніші почуття і думки людей, розкривають життя народу у всій його повноті та багатстві.
Для професійних композиторів народна пісня стала невичерпною скарбницею прекрасних мелодій, образів та ідей. Тому так дбайливо і уважно ставляться вони до народної творчості, збирають і записують народні пісні, створюють обробки для різного виконання, використовують у своїх творах.
3. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Ми сьогодні проведемо узагальнення знань у вигляді конкурсів
1 конкурс - Конкурс щедрувальників.
• Згадайте вивчені раніше щедрівки.
Виконайте свою найулюбленішу щедрівку, супроводжуючи спів інсценуванням.
2 Конкурс- Знавців музики
а).Допоможи Королеві Мелодії розкласти по скринях народні пісні.
Див мал.
«Повішу я колисочку»
«Дума про козака Голоту»
«Дівка в сінях стояла»
«Пісня про Байду»
«Ой на горі та женці жнуть»
«Сіяв мужик просо»
«Ой ходить сон коло вікон»
б)Обери до кожної репродукції картин ту пісню, яка найкраще відображатиме настрій і сюжет. Виконай віночок пісень, який утворився. Див. мал.
в) Скориставшись підказками, пригадай назви пісень. Заспівай їх.
Див. мал.
г) Визнач, у якомукоролівстві — СпівучихМелодійчиТанцювальнихРитмів — живутьцімузичні твори. Пригадай, які вони за характером, хтоїх написав. Підкажимузикантам, як потрібноїхвиконувати. СкористайсяпідказкоючарівникаМузикуса. Див. мал
«Вечірня пісня» • «Поле, моє поле» • «Коза-дереза» «Пісня про Байду» • «Запорізький марш» • «Базіка» «Українська симфонія» • «Сіяв мужик просо» «Котику сіренький» • «Лисичка, Котик та Півник» «Добрий день, людям на землі»
д ) Розгадай плутанину. З якої пісні ці слова? Проспівай.дивмал
е) Знайдивідповідники. Див мал..
3 конкурс -МУЗИЧНІ ЗАГАДКИ
Відгадай за описом назву музичного твору та його автора. Скористайся підказками.
Задумлива, мрійлива пісня, яку співають увечері дітям, розповідаючи про сіренького котика-воркотика.
Дитяча опера відомого українського композитора про дуже вперту Козу та лісових мешканців.
У своєму творі український композитор чудова передав красу вечірньої природи, захід сонця та спокій літнього вечора.
Українська календарно-обрядова пісня. Співається напередодні Нового року та прославляє господарів.
Музична опера-казка. у якій йдеться про дружбу Півника і Котика та їхні пригоди.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Сьогодні у формі музичних конкурсів ми підсумували знання з теми „Музика мого народу”..
Пісенність, наспівність, ліричність і яскрава емоційність - найхарактерніші риси української народної і композиторської музики. Пісенна творчість українського народу - нев'януча окраса його духовної культури.
Усне оцінювання.