Тема. Перпендикулярні прямі
Мета: домогтися засвоєння учнями означення перпендикулярних прямих, променів та відрізків, а також означення перпендикуляра, проведеного з даної точки до даної прямої; виробити вміння відтворювати вивчені означення, знаходити на готовому рисунку і робити самостійно рисунок, що зображує перпендикулярні прямі, промені тощо, а також уміння застосовувати вивченні поняття при розв'язуванні задач.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірку домашнього завдання можна здійснити у формі само- або взаємоперевірки за зразком.
Інший варіант перевірки домашнього завдання — проведення математичного диктанту.
Математичний диктант № 4
Варіант 1 [2]
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Формулювання мети і завдань уроку
Мотивація створюється як під час перевірки домашнього завдання, так і під час перевірки виконання математичного диктанту. Після обговорення можливості «особливого» способу перетину двох прямих учитель формулює дидактичну мету і завдання на урок.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
а) більша за 180°;
б) менша від 180°;
в) дорівнює 180° ?
Рис. 35
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Так само як і в традиційному підручнику, поняття перпендикулярних прямих логічно випливає з поняття кута між прямими. Проте автори підручника обмежуються лише означенням, що на думку автора не є достатнім. Тому на додаток до означення перпендикулярних прямих (що міститься в підручнику) бажано хоча б сформулювати теорему про існування та єдиність прямої, перпендикулярної до даної прямої.
Поняття перпендикулярних відрізків і променів, що формулюються в підручнику, бажано проілюструвати на різних прикладах, а вже потім переходити до означення перпендикуляра, проведеного з точки до прямої (при формуванні уявлення про перпендикуляр до прямої широко використовуємо наочність).
VI. Первинне засвоєння знань
Графічні вправи
Накресліть перпендикулярні прямі а і b, що перетинаються в точці О.
Письмові вправи
1) Прямі а і b перпендикулярні. Пряма с проходить через точку їхнього перетину і утворює з прямою а кут 70° . Знайти кут між прямими с і b.
2) Через точку перетину двох перпендикулярних прямих проведено третю пряму. Знайти найменший з тупих кутів, що утворилися в результаті перетину цих двох прямих, якщо найбільший з утворених тупих кутів дорівнює 165°.
Методичний коментар
Одночасно із засвоєнням нових знань учні мають на цьому уроці відпрацювати навички застосування вивчених раніше властивостей суміжних та вертикальних кутів.
VII. Підсумки уроку
Усні вправи
а) їхня сума більша за 180°;
б) лише один із них гострий;
в) їхня сума менша, ніж сума двох інших кутів.
VIII. Домашнє завдання
Прямі а і b перпендикулярні, О — точка їх перетину, з якої проведено промінь ОА, причому кут 1 має міру на 75° меншу від градусної міри кута 2. Знайти міри всіх інших кутів, позначених на рис. 36.