Тема. Прямокутний трикутник
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту властивості прямокутного трикутника з гострим кутом 30° та оберненого твердження, а також схеми їх доведення; сформувати в учнів уміння відтворювати зміст названої властивості і застосовувати цю властивість при розв'язуванні задач; удосконалювати вміння використовувати набуті раніше знання для розв'язування задач із прямокутним трикутником.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь, удосконалення навичок.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиці № 15 «Прямокутний трикутник» і № 16 «Прямокутний трикутник з гострим кутом 30°», роздавальний матеріал (моделі рівносторонніх трикутників).
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Особливо ретельно слід перевірити правильність виконання вправ № 456 і № 4 (б), тому їх розв'язання слід обговорити з учнями. Для цього можна залучити «сильних» учнів. У той час, коли на дошці будуть записувати розв'язання цих задач, решта учнів працюватиме над виконанням завдань математичного диктанту (мета проведення диктанту — перевірка рівня засвоєння основних понять попереднього уроку).
Математичний диктант № 11
Варіант 1
Варіант 2
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Створенню умов для успішної мотивації навчальної діяльності учнів може сприяти запропонована учням практична робота (з трьома готовими моделями рівносторонніх трикутників).
Практична робота
Завдання 1
Виміряйте довжини сторін кожного з даних трьох трикутників. Що ви можете сказати про міри кутів цих трикутників? Визначте за цими вимірами вид трикутників. Чи є дані трикутники трикутниками одного виду?
Завдання 2
Проведіть на даних моделях по одній медіані, висоті та бісектрисі відповідно на першому, другому та третьому трикутниках. На трикутники якого виду поділили проведені відрізки кожний з трикутників? Що вам відомо після виконання першого завдання про сторони цих трикутників? Обчисліть кути цих трикутників. Що ви помітили? Як це можна пояснити?
Завдання 3
Використайте властивість бісектриси рівнобедреного трикутника, проведеної до основи, щоб обчислити одну з невідомих сторін трикутників, утворених під час виконання другого завдання. Як називаються ці сторони в утворених трикутниках? Узагальніть свої висновки, висунувши гіпотезу.
Після виконання останнього третього завдання самі учні усвідомлюють проблему: необхідність доведення або спростування висунутої гіпотези і розв'язання цієї проблеми є основною дидактичною метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Під час розв'язування запропонованих вище завдань учні активізують свої знання,,їм доводиться згадати означення прямокутного трикутника, а також означення та властивості бісектриси (медіани, висоти) рівнобедреного трикутника, проведеної до основи.
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
При доведенні опорного факту про властивість катета, що лежить проти кута 30°, ми посилаємося на ознаку рівностороннього трикутника і властивість бісектриси рівнобедреного трикутника (як це робилося традиційно).
Після доведення властивості доводимо обернене твердження, яке часто використовується під час розв'язування задач на обчислення кутів прямокутного трикутника (через співвідношення катета і гіпотенузи).
Якщо є можливість, то можна запропонувати учням довести також твердження, яке є оберненим до властивості кутів прямокутного рівнобедреного трикутника (задача № 212).
Засвоєння нових знань відбуватиметься більш успішно, якщо використовуватиметься відповідна наочність: таблиці № 15 і 16.
Таблиця № 16
Прямокутний трикутник з гострим кутом 30°
|
Якщо в трикутнику ABC кут С прямий, а кут В дорівнює 30°, то АВ = 2АС або АС = АВ. |
VІ. Первинне усвідомлення навчального матеріалу
Усні вправи
Рис. 110
VII. Вироблення вмінь
Письмові вправи
1) Один із кутів прямокутного трикутника дорівнює 60°, а різниця між гіпотенузою і катетом, прилеглим до даного кута, становить 6 см. Знайдіть гіпотенузу й катет цього трикутника.
2) Доведіть рівність прямокутних трикутників за катетом і висотою, проведеною до гіпотенузи.
VIII. Підсумки уроку
Запитання до класу
Чи існують трикутники, зображені на рис. 111?
Рис. 111
IX. Домашнє завдання