Тема. Прямокутний трикутник
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту таких понять, як перпендикуляр, проведений з точки до прямої; похила, проведена з точки до прямої; проекція похилої на пряму, а також установити логічний зв'язок між цими поняттями та поняттям прямокутного трикутника; вивчити властивості перпендикуляра, похилої та проекції, а також зміст понять про відстань від точки до прямої і відстань між двома паралельними прямими. Сформувати вміння: відтворювати зміст вивчених понять, застосовувати вивчені поняття та властивості прямокутного трикутника для розв'язування задач на обчислення відстаней від точки до прямої та між паралельними прямими, а також для порівняння сторін трикутника.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 17 «Відстані на площині».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Розв'язання задач № 2 (с. 128) і № 2 (а, б), с. 100 учні перевіряють під час роботи з готовими розв'язаннями, записаними на дошці заздалегідь.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Позитивній мотивації діяльності учнів може посприяти запропоноване учням завдання.
Завдання
На площині дано точку А. Як знайти відстань від цієї точки до:
а) деякої точки В;
б) деякої прямої а?
Обговорення цього практичного завдання дає учням змогу розв'язати цю проблему: яким чином можна однозначно визначити відстань від точки до прямої? В ході обговорення може виникнути і інша проблема: визначення відстані між паралельними прямими. Пошук відповідей на поставлені запитання і встановлення логічного зв'язку цих запитань з матеріалом попередніх уроків (прямокутний трикутник і його властивості) — є по суті основною дидактичною метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
Таблиця № 17
Відстані на площині
1. Між двома точками |
|
|
Якщо АВ = а, то відстань між А і В дорівнює а. |
2. Від точки до прямої |
|
|
Якщо АВ b і АВ = а, то відстань від точки А до прямої В — це АВ. |
3. Між паралельними прямими |
|
|
Якщо а || b, АВа і АВ = а, то АВ — відстань між прямими а і b. |
Методичний коментар
За традиційним підручником матеріал уроку вивчається у восьмому класі в темі «Наслідки з теореми Піфагора» більш детально: крім понять перпендикуляра, похилої та проекції вивчаються поняття основи перпендикуляра та основи похилої, причому від учнів вимагається володіння всіма названими термінами. На відміну від традиційного підходу до вивчення питання про властивості перпендикуляра, похилої та її проекції в новому посібнику обґрунтування цих властивостей ведеться через нерівність трикутників та наслідки з неї (див. § 16).
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
Рис. 116
VII. Вироблення вмінь
Письмові вправи
На закріплення матеріалу уроку виконати вправи № 459, 460, 461, 477, 479, 483.
Методичний коментар
При розв'язуванні вищезазначених вправ слід вимагати від учнів активного використання термінології, вивченої на уроці.
VIII. Підсумки уроку
Запитання до класу
Чи є правильними зображення трикутників на рис. 117?
Рис 117
IX. Домашнє завдання
Задача № 1
У трикутнику МРК МК = 8 см, M = 60°, K = 90°. Знайдіть:
а) відстань від точки М до прямої КР;
б) проекцію похилої MP на пряму МК;
в) довжину похилої MP.
Задача № 2
У трикутнику МРК M < P = 45°, відстань від точки К до прямої MP дорівнює 12 см. Знайдіть:
а) проекцію відрізка МК на пряму MP;
б) довжину найбільшої сторони трикутника МРК.
Задача № 3
Знайдіть довжину відрізка січної, що перетинає дві паралельні прямі, якщо відстань між цими паралельними прямими 40 см, а січна перетинає одну з паралельних прямих під кутом 30°.