Тема. Рівнобедрений трикутник
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту означення рівнобедреного трикутника, назви його елементів та формули периметра рівнобедреного трикутника; сформувати вміння: розрізняти на готовому рисунку елементи рівнобедреного трикутника, виконувати зображення рівнобедреного трикутника за умовою задачі і розв'язувати задачі на застосування формули периметра рівнобедреного трикутника.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 14 «Рівнобедрений трикутник».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оскільки на попередньому уроці було задано виконати самостійно аналіз контрольної роботи, на поточному уроці вчитель може перевірити виконання роботи, зібравши зошити учнів на перевірку та порівнявши виконану вдома роботу з розв'язаннями задач під час виконання контрольної роботи.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Оскільки трикутник та його види за сторонами і кутами вже розглядались у п'ятому класі, бажано звернутися до знань учнів і, активізувавши ці знання, сформулювати мету і завдання уроку (див. вище).
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Виберіть серед трикутників, на яких указані довжини їх сторін (рис. 87), один зайвий. Поясніть свій вибір.
Рис. 87
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Означення рівнобедреного трикутника і назва його елементів знайомі учням ще з п'ятого класу, тому, нагадавши учням зміст цих тверджень, учитель має акцентувати увагу учнів на тому, що назва сторін рівнобедреного трикутника визначається не їх положенням, а співвідношенням їх довжин. Також учитель має конкретизувати інтуїтивні знання учнів про спосіб обчислення периметра рівнобедреного трикутника, записавши це у вигляді формули Р = 2а + b, де Р — це периметр рівнобедреного трикутника, а — довжина бічної сторони, а b — довжина основи рівнобедреного трикутника.
Питання, що потребує роботи над узагальненням поняття рівнобедреного трикутника — це означення рівностороннього трикутника, як окремого виду рівнобедреного трикутника, у якого будь-яка сторона є основою. Спосіб обчислення периметра рівностороннього трикутника, знайомий учням з п'ятого класу, вчитель також має записати у вигляді формули (Р = 3а).
У кінці уроку учні мають узагальнити набуті знання про класифікацію трикутників за сторонами на різносторонні, рівнобедрені та рівносторонні.
Зрозуміло, що роботу з теоретичним матеріалом слід підкріплювати наочністю — таблиця № 14.
Таблиця № 14
Рівнобедрений трикутник
1. Рівнобедрений трикутник |
|
|
Означення: трикутник називається рівнобедреним, якщо в нього дві сторони рівні. ∆АВС — рівнобедрений (АВ = ВС). АС — основа, АВ і ВС — бічні сторони. РАВС = 2АВ + АС. |
2. Рівносторонній трикутник |
|
|
Означення: трикутник називається рівностороннім, якщо в нього всі три сторони рівні. ∆АВС — рівносторонній (АВ = ВС = АС). РАВС = 3АВ. |
3. Властивості кутів трикутника |
|
У рівнобедреному трикутнику АВС кути А і С рівні.
|
У рівносторонньому трикутнику АВС: A = B = C = 60°.
|
4. Ознаки |
|
Ознака рівнобедреного трикутника: якщо в ∆АВС кути А і С рівні, то ∆АВС — рівнобедрений. |
Ознака рівностороннього трикутника: якщо в ∆АВС: кути А, В і С рівні, то ∆АВС — рівносторонній. |
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
Рис. 88
а) бічна схорона дорівнює 6 см, а основа в три рази менша;
б) основа дорівнює а см, а бічна сторона на 2 см більша за основу.
а) Периметр рівностороннього трикутника зі стороною 6 см; 2,4 см; (а - 2) см.
б) Сторону рівностороннього трикутника, якщо його периметр 6 см; 2,4 см; (а - 2) см.
Письмові вправи
VII. Підсумки уроку
Яке число можна підставити замість *, щоб трикутник ABC був рівнобедреним (рис. 89):
а) з основою АВ; б) основою АС?
Рис. 89
VIII. Домашнє завдання