Тема. Властивості рівнобедреного трикутника
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми, що виражає властивості кутів рівнобедреного трикутника, а також властивості бісектриси рівнобедреного трикутника, проведеної до основи; сформувати первинні вміння відтворювати вивчену теорему, а також знаходити з її допомогою рівні кути рівнобедреного трикутника на готовому рисунку (або за даними задачі) і розв'язувати задачі, що передбачають застосування вивченої теореми разом із теоремою про суму кутів трикутника.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 14 «Рівнобедрений трикутник».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Для перевірки правильності виконання учнями письмових вправ № 187 та № 188 домашнього завдання вчитель організує роботу учнів у формі само- або взаємоперевірки за зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Усвідомлення учнями необхідності вивчення теми уроку може відбутися під час обговорення вправ на повторення (задача № 4 самостійної роботи у підручнику). Цей матеріал може бути основою актуалізації опорних знань учнів.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Рис. 90
Рис. 91
а) два кути трикутника мають міри 45° та 78°;
б) трикутник прямокутний і один із гострих кутів на 20° більший за інший;
в) два кути рівні між собою, а третій на 30° більший за кожний з двох інших.
V. Засвоєння нових знань учнів
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
При підготовці вчителя до викладення питання про властивості рівнобедреного трикутника найперше слід звернути увагу на суттєву відмінність підходу до викладення цієї теми в даному посібнику від традиційного (у підручнику 0. В. Погорєлова). Так, у даному посібнику теорема про властивість кутів при основі рівнобедреного трикутника і теорема про властивість медіани, проведеної до основи рівнобедреного трикутника, перетворилися на загальну теорему про властивості кутів при основі рівнобедреного трикутника та бісектриси, проведеної до основи рівнобедреного трикутника.
До того ж і доведення цієї теореми стало більш простим і зрозумілим учням, бо ґрунтується на рівності двох трикутників.
Щодо властивості кутів рівностороннього Трикутника, то автори підручника в параграфі 11 не розглядають це питання. Але, оскільки на попередньому уроці рівносторонній трикутник було розглянуто як окремий випадок рівнобедреного трикутника, автор посібника вважає доречним вивчення питання про властивість кутів і рівностороннього трикутника також.
VI. Первинне усвідомлення нового матеріалу
Усні вправи
Рис. 92
VII. Вироблення вмінь учнів
Методичний коментар
Основним умінням, над виробленням якого починається робота на поточному уроці є вміння учнів застосовувати властивість кутів при основі рівнобедреного трикутника і теореми про суму кутів трикутника до розв'язування задач на обчислення невідомих кутів рівнобедреного трикутника.
Ці вміння виробляються під час розв'язування письмових вправ, поданих у підручнику.
Письмові вправи
№ 388, 390, 393.
VIII. Підсумки уроку
Завдання класу Знайдіть кут ВСМ (рис. 93).
Рис. 93
IX. Домашнє завдання