Тема. Прямокутний трикутник
Мета: домогтися засвоєння учнями: означення прямокутного трикутника, назв його елементів, змісту властивості гострих кутів прямокутного трикутника і властивості сторін прямокутного трикутника, змісту ознак рівності прямокутних трикутників; сформувати вміння: виконувати зображення прямокутного трикутника за даними задачі, за готовими зображенням або позначенням прямого кута прямокутного трикутника називати елементи прямокутного трикутника, відтворювати ознаки рівності прямокутних трикутників і застосовувати їх для розв'язування задач.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 15 «Прямокутний трикутник».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант № 10
Варіант 1
Варіант 2
а) за означенням;
б) за першою ознакою;
в) за другою ознакою;
г) за третьою ознакою?
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Задача
Знайдіть невідомі кути трикутників на рис. 105. Які спільні риси мають ці трикутники?
Рис. 105
Перелік спільних рис трикутників на рис. 105 приводить учнів до усвідомлення необхідності узагальнення відомостей про трикутники такого виду та вивчення їх особливостей. Реалізація цього завдання і є основною метою уроку.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Обґрунтуйте рівність кожної пари трикутників (рис. 106).
Рис. 106
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Вивчення нового матеріалу здійснюється за традиційною схемою і супроводжується демонстрацією таблиці № 15 «Прямокутний трикутник».
Таблиця № 15
Прямокутний трикутник
1. Означення |
|
|
Трикутник, у якого є прямий кут, називається прямокутним. ∆ABC: C = 90°, ∆ABC — прямокутний. АВ — гіпотенуза, АС і ВС — катети. |
2. Властивості |
|
Якщо в трикутнику ABC кут С прямий, то A + B = 90°. Сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 90°. |
Якщо в трикутнику ABC кут С прямий, то АВ > АС і АВ > ВС. Гіпотенуза більша за кожний із катетів. |
3. Ознаки рівності |
|
|
1) За двома катетами. |
|
2) За катетом і прилеглим гострим кутом. |
|
3) За гіпотенузою і прилеглим кутом. |
|
4) За катетом і гіпотенузою. |
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
Рис. 107
Рис. 108
VII. Вироблення ВМІНЬ
Письмові вправи
Задачі на закріплення матеріалу уроку можна умовно поділити на такі групи:
а) задачі на застосування властивості гострих кутів трикутника (№ 442, 443, 445);
б) задачі на застосування властивості бісектрис гострих кутів прямокутного трикутника (№ 449 — опорна задача, № 462 —
на застосування властивості бісектрис гострих кутів прямокутного трикутника).
Методичний коментар
При роботі над виробленням умінь застосовувати властивість гострих кутів прямокутного трикутника слід одразу попереджати традиційні помилки учнів: при обчисленні градусних мір гострих кутів прямокутних трикутників не треба використовувати теорему про суму кутів трикутника в загальному вигляді, а слід спиратися саме на твердження про те, що сума гострих кутів прямокутного трикутника дорівнює 90°.
Щодо властивості бісектрис гострих кутів прямокутного трикутника, то це твердження можна вивчити на етапі формування знань, або ж розглядати як опорну задачу (як це і робиться в підручнику), або як особливий випадок (для прямокутного трикутника) загального співвідношення між кутом трикутника і кутом між бісектрисами двох інших кутів трикутника (рис. 109).
АА1 і СС1 — бісектриси кутів А і С трикутника ABC ;
В = β, AOC = α, α = 90° + α' = 90° – .
Рис. 109
VIII. Підсумки уроку
Запитання до класу
IX. Домашнє завдання