Тема. Третя ознака рівності трикутників
Мета: домогтися розуміння учнями змісту третьої ознаки рівності трикутників та її доведення; сформувати первинні вміння застосовувати третю ознаку рівності трикутників для розв'язування задач на доведення рівності трикутників.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таблиця № 13 «Ознаки рівності трикутників».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учитель організує роботу учнів, спрямовану на само- або взаємоперевірку домашньої роботи за готовим зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Позитивній мотивації навчальної діяльності учнів може посприяти запропонована вчителем проблемна ситуація: є деталь трикутної форми і треба з'ясувати, які потрібні вимірювання, щоб виготовити таку саму деталь (якщо є всі необхідні вимірювальні інструменти; якщо з вимірювальних інструментів є тільки вимірювальна лінійка). При обговоренні плану розв'язування задачі слід звернути увагу учнів на необхідність обґрунтування своїх міркувань; для цього учні мають пригадати вивчені ознаки рівності трикутників. Розв'язання задачі в обмежених умовах не викликатиме в учнів труднощів, поки мова не піде про обґрунтування рівності «моделі» та її образа. На цьому етапі учні мають усвідомити необхідність вивчення питання про встановлення рівності трикутників за трьома сторонами. Це усвідомлення і стає основою цілевизначення на уроці.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
а) перша ознака рівності трикутників — це ознака рівності за...
б) друга ознака рівності трикутників — це ознака рівності за...
в) рівнобедреним називається трикутник, у якого...
г) кути при основі рівнобедреного трикутника...
д) бісектриса рівнобедреного трикутника, проведена до основи...
Рис. 97
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Щодо теореми, яка виражає третю ознаку рівності трикутників, то слід зауважити, що її доведення в новому підручнику, на відміну від традиційного (яке міститься в підручнику під ред. О.В.Погорєлова), ґрунтується на доведенні рівності трикутників із використанням означення та властивостей рівнобедреного трикутника.
Після формулювання і доведення третьої ознаки рівності трикутників бажано узагальнити вивчений матеріал про ознаки рівності трикутників. Учнів можна підвести до висновку, що за всіма трьома ознаками рівність трикутників установлюється за рівністю трьох пар відповідно рівних елементів. І це не випадковість: трикутник однозначно задається саме трьома елементами, серед яких хоча б один є лінійним (наприклад, трикутник однозначно задається трьома сторонами або двома сторонами та кутом між ними тощо).
Як приклад задачі на застосування третьої ознаки рівності трикутників розглядається задача.
Задача
Доведіть рівність трикутників за двома сторонами і медіаною, проведеною до однієї з цих сторін.
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
VII. Вироблення вмінь
Письмові вправи
Методичний коментар
Оскільки сама по собі третя ознака рівності трикутників є досить тривіальною, відпрацювання вмінь її застосування відбувається під час розв'язування задач достатнього та високого рівнів складності, у яких передбачається застосування не однієї, а кількох ознак рівності трикутників та іншого вивченого раніше матеріалу (понять рівнобедреного, рівностороннього трикутників, медіани, висоти та бісектриси трикутника тощо).
VIII. Підсумки уроку
а) за означенням;
б) за першою ознакою;
в) за другою ознакою;
г) за третьою ознакою?
IX. Домашнє завдання