Урок 16/5. Рівняння руху.
Освітня . Удосконалити знання учнів про прямолінійний рівномірний рух;
сформулювати основну задачу механіки для прямолінійного рівномірного руху;
підкреслити, що рух тіла – це обов’язково зміна його положення в просторі і
навчити учнів знаходити координату тіла в будь-який момент часу.
Розвиваюча. Розвивати логічне мислення.
Виховна . Виховувати зацікавленість у вивченні предмету.
Прилади та матеріали: універсальний прилад з механіки, кулька, картки з завданнями, картинки з зображенням прямолінійного рівномірного руху.
Презентація Урок 16.5
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Фізичний диктант із взаємоперевіркою (учні записують лише відповіді):
Варіант 1
Варіант 2
3.Актуалізація опорних знань.
Метод «Мозговий штурм»:
Учитель аналізує відповіді учнів.
4.Мотивація навчальної діяльності.
Новий матеріал слід розглядати з позицій розв’язання основної задачі механіки (ОЗМ) – навчити знаходити координату тіла в будь-який момент часу, шлях і переміщення. Вважаючи рух літака рейсом Львів – Київ прямолінійним і рівномірним, чи можна знайти його положення через півгодини після вильоту з Львова?
Проблемне запитання: як ви думаєте, що для цього потрібно знати?
Тема: Рівняння руху.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Проблемний дослід:
Демонструємо рух кульки по похилій площині вниз з малим кутом нахилу.
2.Питання до учнів класу:
- Чи можна вважати такий рух кульки рівномірним?
- Як знайти координату кульки в будь-який момент часу від початку її руху ?
3.Пояснення вчителя з використанням елементів евристичної бесіди.
Як ми знаємо з визначення, швидкість є векторною величиною і напрям швидкості збігається з напрямом переміщення. У випадку прямолінійного рівномірного руху модуль переміщення S збігається з шляхом l, тому в цьому випадку можна записати, що v = S/t :
Оскільки ОЗМ - це визначення положення тіла в будь-який момент часу за відомими початковими умовами, то рівняння
і є розв’язком основної задачі механіки.
Якщо початкова координата тіла дорівнює нулю (Хо=0), то рівняння для координати матиме вигляд
Якщо тіло рухається в напрямку вибраної осі ОХ то рівняння руху має вигляд Х=Хо+ vt;
а якщо в протилежному то X=Xo- vt.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
1.Вчимося розв’язувати задачі.
Задача 2. Запишіть рівняння руху для тіла, що рухається проти осі координат
зі швидкістю 2 м/с. Початкова координата рівна 3 км. Знайдіть момент часу
коли тіло буде знаходитись в початку координат
Задача 3. Собака біжить за велосипедистом прямолінійною ділянкою шосе. Рух велосипедиста описується рівнянням x1 = 25 + 7t , а рух собаки — рівнянням
Х2 = -35 + 12t . Опишіть обидва рухи (укажіть тип кожного руху і значення
величин, що його характеризують, побудуйте графіки рухів. Чи наздожене
собака велосипедиста? Якщо наздожене, то коли і де це відбудеться?
2.Створити проект:
Описати роль математики в розв’язанні ОЗМ.
7.Підсумок уроку.
Метод «Незакінчене речення».
Учні підсумовують урок одним реченням, починаючи словами:
«Я зрозумів, що …»
«Мене зацікавило те,що…»
«Я дізнався про…»
Оцінювання учнів.
8.Домашнє завдання.