Розробка уроку на тему: "Розділові знаки в складносурядному реченні"

Про матеріал
Матеріал містить завдання на повторення вивчених орфограм, видів сполучників між частинами ССР; теоретична частина складається з правил вживання розділових знаків, а також прикладів речень. На закріплення пропоную роботу з текстом (визначити назву, стиль, тему та основну думку; знайти ССР, зробити їх синтаксичний розбір).
Перегляд файлу

   9 клас УРОК на тему: «Розділові знаки між частинами складносурядного речення»

Мета: навчити правильно ставити розділові знаки між частинами складносурядного речення й обґрунтовувати їх уживання, формувати пунктуаційну грамотність, удосконалювати орфографічні навички;

розвивати мислення, творчі вміння й навички будувати складносурядні речення;  виховувати любов до природи України, повагу до народних ремесел.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: роздатковий матеріал, мультимедійна дошка

 

                                                Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Орфографічна хвилинка (розподільний диктант)

Повторення правил написання складних слів

-Запишіть складні слова у дві колонки: 1 – ті, що пишуться разом, 2 – ті, що пишуться через дефіс.

(виконання завдання коментовано)

Сільсько/господарський, корабле/будівник, рано/вранці, листопад, екс/чемпіон, червоно/чорний, авіа/квиток, електронно/ядерний, далеко/східний, ново/будова, нежданий/негаданий, ніжно/білий, електро/мережа, яскраво/зелений.

  1. Перевірка виконаного завдання.  
  • Підкресліть перші літери у словах.

Сільськогосподарський                                    Рано-вранці

кораблебудівник                                               екс-чемпіон

листопад                                                              червоно-чорний

авіаквиток                                                          електронно-ядерний

далекосхідний                                                    нежданий-негаданий

новобудова                                                        ніжно-білий

електромережа                                                   яскраво-зелений

 

  1. Вправа  «Мозковий штурм»
  • Складносурядним називається речення….
  • Частини складносурядного речення поєднуються між собою…
  • Сполучники сурядності поділяються на такі групи:…
  • Між простими реченнями у складносурядному існують смислові зв’язки:…
  1. Робота з  картками з кодуванням
  • Якими сполучниками поєднані частини складносурядного речення? Дайте відповіді у вигляді коду: Є – єднальні, П – протиставні, Р – розділові.

1. Осіннє сонце блиснуло на мить, і тільки срібна папороть димить.

2. То сонце усміхнеться нам крізь хмари, то дощик рясно землю полива.

3. Осінній вечір тихо догорає, і золото спадає з ясенів.

4. По садах вітри гасають, а над садами зоріє небо осіннє.

5. Восени дощ холодний січе і вітер дужий проймає до кісток.

     Відповідь: Є, Р, Є, П, Є.

  • Прокоментуйте вживання розділових знаків.
  • Чому в останньому реченні між частинами не стоїть кома?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Записати речення, визначити смислові зв’язки між частинами складносурядного речення

  1. Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля (М Коцюбинський).
  2.   Дощ нарешті припинився, і лагідне сонечко знову засяяло. (А. Ступак)
  3.  Лише гул од копит степом котився та хліба шелестіли (А. Головко).
  4. Несподіваний ривок — і ми відриваємося від землі (А. Шиян).

 

Отже, сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо, чому в останньому реченні ми поставили тире, а в третьому -  частини складносурядного речення не поєднуються розділовим знаком.

 

IV. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів

 Як ви вже могли здогадатися, темою уроку є «Розділові знаки між частинами складносурядного речення».

Після цього уроку ви будете вміти порівнювати смислові зв’язки між простими реченнями в ССР, навчитесь правильно ставити розділові знаки між цими частинами; зможете сформувати та висловлювати власне ставлення до природи України, народних ремесел.

 

V. Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття)

1. Лекція (супроводжується зображенням на екрані)

Між частинами складносурядного речення ставляться такі розділові знаки:

1) кома, якщо частини з'єднані єднальними, протиставними та розділовими сполучниками

Із поля дорога завернула до лісу, і ми опинилися під темним склепінням високих дубів (Петро Панч).
3 північного заходу вітер дмухнув, але він уже не міг здолати тепла (Ю. Збанацький).
Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить (Л. Глібов).

2) крапка з комою, якщо частини, з'єднані сполучниками а, але, проте, все ж, однак (рідше також, і, та),
— дуже поширені;
— мають усередині свої розділові знаки (коми);
— далекі за змістом;
— виділені автором як відносно самостійні

П'янкий соковитий дух ішов від живої розпареної землі; а високо над вигоном уже перелітали на північ ключами птиці, дзвінкоголосі, чуйні, весняні (О. Гончар).
Річка широка та глибока, а вода синя та чиста; і котиться вона, виблискуючи та шумуючи (М. Вороний).

3) тире, якщо частини, з'єднані сполучниками  і (й), та (і), та й, а, виражають:
— швидку зміну подій;
— протиставлення;
— неочікуваний результат

Дмухнув вітер понад ставом — і сліду не стало (Т. Шевченко).
Минула буря — і сонце засяяло (М. Рильський).

 

Між частинами складносурядного речення кома не ставиться, якщо

1) вони з'єднані одиничним сполучником і (й), та (і), чи, або і мають спільний другорядний член, вставне слово, частки лише, ще, навіть

В одну мить розсунувся простір і стали ближчими зорі (Ю. Мушкетик). Мабуть, я запізнюся на поїзд і братові доведеться відвозити мене на машині. Ще сонце не зайшло і не вийшов місяць.

2) вони з'єднані одиничним сполучником і (й), та (і), чи, або і є односкладними безособовими чи називними реченнями

Потемніло і стало моросити дрібно та тихо (О. Гончар). Сумно й глухо (Панас Мирний). Меди та пахощі живиці (М. Рильський). Весело й так хочеться співати.

3) вони з'єднані одиничним сполучником і (й), та (і), чи, або і є питальними, спонукальними або окличними реченнями

Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе! (М. Рильський). Хто ви і чого вам треба? (Ю. Яновський)

 

2.Вправа (усно)

Порівняємо подані речення. Обґрунтуємо вживання в кожному розділових знаків.

1.Уже давно стояла ніч над землею і зорі виблискували з темного неба (Панас Мирний)

              2.Хай квітне наша Україна і йде весна! (Б. Олійник)

              3.Минула  буря – і сонце засяяло (М. Рильський)

              4.Природа – майстерня, і людина в ній працівник (І. Тургенєв)

VІ. Осмислення знань і умінь

  1. Робота з текстом

Прочитайте текст, дайте йому назву, визначте стиль, тему та основну думку.

Верба! Здається, звичайне дерево, а скільки з ним пов'язано цікавих історій! Навіть важко уявити традиційне українське село без цих одвічних супутників. Вербником обсаджували дороги чи видолинки. Його густа крона була надійним прихистком мандрівника од пекучого літнього сонця чи наглої зливи, від вітрів і буревіїв. Проте найбільше прислужилася верба для річок, ставків, криниць, бо годі знайти річку без цього дерева. Воно оберігало численні джерельця, і русла річок не замулювалися, а береги не зсувалися.

Так само верба допомагає боротися з ерозією ґрунтів, особливо в яругах і вибалках стає корисною вона. Багато корисних речей робили й роблять із верби. Виготовляють ясла для худоби, кошари, клітки, а з міцних коренів — добротні човни, корита для водопою та інше. З гнучкої пружної деревини майстри плетуть кошики і виготовляються тини.

Нині ж верби стають рідкістю, а тому їх потрібно насаджувати. Верба невибаглива до кліматичних умов. Посади у вологому місці звичайну гіллячку - і вона перетвориться в дерево (За В. Скуратівським).

 

  1. Завдання до мовного оформлення тексту:
  • доберіть синоніми до виділених слів;
  • до виділеного курсивом слова доберіть якнайбільшу кількість спільнокореневих слів;
  • поясніть правопис підкреслених слів.

 

3. Завдання й запитання відповідно до теми уроку:

  • знайдіть у тексті складносурядні речення, випишіть їх у зошит;
  • підкресліть граматичні основи;

 

4.Проблемне питання

Поясніть, чому в реченні Воно оберігало численні джерельця,і русла річок не замулювалися, а береги не зсувалися  кома перед і ставиться, а в реченні З гнучкої пружної деревини майстри плетуть кошики і виготовляються тини – ні.

 

VІІ.  Систематизація й узагальнення нових знань і умінь

  1. Вправа (самостійно)

Зробити повний синтаксичний розбір другого речення.

 

  1. Творче моделювання (групова робота)

Доповнити просте речення з тексту (Вербником обсаджували дороги чи видолинки.) таким, чином, щоб з нього утворилися ССР з:

І група комою між частинами;

ІІ група крапкою з комою між частинами;

ІІІ група тире між частинами.

 

VІІІ. Підведення підсумків уроку

1. Запитання до учнів:

1)  Які розділові знаки ставляться в складносурядних реченнях?

      2)  Сформулювати правила: коли в складносурядному реченні ставиться кома, крапка з комою, тире?

2.. Рефлексія.

  • Що ви почерпнули з уроку для життя?
  • Які вправи були цікавими?
  • Який матеріал ви хотіли б повторити на наступних уроках?

ІХ. Інструктаж домашнього завдання

Вивчити правила та написати невеличке есе  «Верба – символ  і оберіг», використовуючи складносурядні речення з різними розділовими знаками й без них.

 

 

docx
Додано
28 липня 2023
Переглядів
245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку