СИСТЕМА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ
на уроках української мови і літератури
Нова школа потребує інновацій та швидких результатів у навчально-виховному процесі. Учні – уваги, поваги та якісного навчання. Учитель не керівник процесу, а друг, режисер, помічник у розвитку креативного мислення, яке формується і на уроках української мови і літератури.
Кожен урок у школі має не лише пізнання чогось нового з предмету, а й шлях до успіху, перемоги над своїми комплексами та стереотипним мисленням. «Для мене креативність — це не просто творчий акт, це спосіб життя. Креативність вимагає внутрішньої свободи, бажання ризикувати і вміння існувати в хаосі. Тому креативність починається не з практичних прийомів, а зі світогляду, » - писав Лутц В.
Формування особистості успішної, впевненої та мислячої нестандартно – це основне завдання навчального закладу.
-
Поєднання образно-асоціативного мислення та операціонального
Сприйняття світу, генерація ідей та прийняття рішень нерозривно пов’язані з асоціативністю мислення. Асоціативне мислення - це процес, при якому в голові у людини виникають різні образи, пов'язані з конкретною ситуацією або символом. Саме асоціативне мислення є основою творчого процесу, який відбувається в голові людини. Воно дуже важливо для роботи мозку, оскільки саме на цій здатності базується пам'ять і вміння генерувати. Творчість - це не тільки створення будь-якого твору мистецтва, вдалого чи ні, на творчості ґрунтується вся життя людини. Можна сказати, що життя - це і є головний для людини творчий процес. Особливість асоціативного мислення в тому, що його можна безперервно розвивати і покращувати, що дозволяє розширити свій потенціал.
Основні мисленнєві операції- це аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація, абстрагування.
Розвиток креативного мислення здійснюється поетапно:
-
дослідницькі, ігрові, творчо-прикладні дії;
-
становлення, розвиток мислення;
-
поєднання операціонального та образно-асоціативного видів мислення.
Операціональне та образно-асоціативне мислення – необхідні елементи цілісної структури креативного мислення – містить у собі три розумові процеси:
-
створення образу;
-
оперування ним;
-
орієнтація у просторі (як дійсному, так і уявному).
-
Вправи, ігри та прийоми,
що розвивають асоціативне мислення
на уроках української мови і літератури
Розвитку асоціативного мислення сприяють різні вправи.
-
Упорядкування ланцюжка асоціацій- гра «Потяг». Виберіть будь-яке слово і починайте з нього будувати ланцюжок асоціацій, записуючи їх на папір. Намагайтеся записувати асоціації якнайшвидше.
-
Пошук асоціацій, що відсутні. Виберіть два будь-які слова або словосполучення, які повинні мати якнайменше загального. Намагайтеся побудувати асоціацію, яка поєднувала б ці два слова. Наприклад, для слів "море" та "роман" елементом, що доповнює асоціативний ряд, буде слово "майстер", «комп'ютерна миша» та «сонце»- сир
-
Відповідні асоціації. Виберіть два слова, і постарайтеся назвати асоціації, які підходять одночасно для кожного з цих слів. Наприклад, для слів «білий» та «легкий» можна назвати такі асоціації: сніг, пух, перо тощо. Для ускладнення вправи можете вибрати не два, а три чи навіть більше слів.
-
Незвичайні асоціації. Для розвитку асоціативного мислення з метою найкращого запам'ятовування корисно вміти шукати найяскравіші та нестандартні асоціації. І тут образ буде краще закріплений у пам'яті. Більшість людей для цих слів та словосполучень назвуть такі асоціації:
-
український поет - Шевченко
-
домашній птах - курка
-
фрукт - яблуко
-
частина обличчя – ніс
Постарайтеся з цими словами придумати інші, менш популярні асоціації.
-
Упорядкування ментальних карт- це спосіб зображення мислення за допомогою схем. Існує безліч синонімічних перекладів цього словосполучення. Це карти розуму, карти асоціацій, карти думок, карти пам’яті. Карти думок бувають стандартними ( це класичні карти), швидкісними( невеличкий конспект, зроблений перед уроком або схема з певної теми, зображена на дошці), майстер-карти (це дуже об’ємні карти за матеріалами одного семестру, карти асоціацій. Щоб створити карту асоціацій необхідні знання матеріалу, фантазія, майстерність. Такі картки можуть створювати і вчителі, і учні. Виконуються на папері або ж за допомогою різноманітних комп’ютерних програм. Застосовуються на будь-якому етапі уроку.
-
Кодування дат - використання цифро-буквеного шифру. Придумуємо малюнок (колаж), в якому будуть заховані заповітні числа. Це зображення має відповідати темі дати.
-
Створення ейдос-конспекту – створення творчого дослідницького проєкту щодо аналізу прочитаного твору.
Вправи на розвиток асоціативного зв'язку повинні:
-
викликати у дитини справжній інтерес;
-
стосуватися різних органів чуття;
-
бути незвичайними, але осмисленими;
-
містити максимально деталізовану картинку (розмір, колір тощо).
-
Дослідницькі прийоми
як складові креативного навчання
Використання прийомів дослідницької діяльності – це процес спільної роботи учня та педагога, під час якого виникають умови для розвитку творчості, самовизначення, самореалізації школярів. Цей процес передбачає різні проблемні питання і завдання для самостійного дослідження і вимагають, щоб учні вдумливо читали тексти, записували свої враження від прочитаного, робили висновки, погоджувалися або не погоджувалися із прочитаним, порівнювали проблеми, які розглядає автор. Згідно з концепцією дослідницького навчання, навчальний процес має моделювати процес наукового дослідження. Головним смислом дослідження в сфері освіти є те, що цей процес є навчальним. Дослідницька діяльність учнів на уроках – системна пошукова робота школярів, заснована на опрацюванні відповідної джерельної бази, що дозволяє самостійно розкрити сутність подій, явищ, процесів тощо.
Прийоми лослідницької діяльності на уроках :
-
редагування, який розрахований на розвиток критичного мислення, творчих здібностей, засвоєння мовленнєвої структури різних стилів та навичок доцільного використання мовних засобів. У процесі редагування пропонуємо учням такі види робіт: заміна слів та конструкцій синонімічними, уведення в текст мовних елементів (нових слів, словосполучень, частин речень), усунення з тексту мовних елементів, спрощення речень (спрощення фраз, поділ великого речення на частини тощо).
-
метод лінгвістичного експерименту, що передбачає завдання включення або виключення з тексту певних елементів з подальшим аналізом щодо змін, які відбулися внаслідок цього.
-
аналіз літературних творів, у ході якого практикуємо такий дослідницький прийом, як складання кластерів (графічний спосіб організації матеріалу у вигляді умовної логічної схеми, що пов’язує певні поняття і дозволяє забезпечити наочність тих мисленнєвих процесів, які запускаються під час занурення в певну тему. Цей метод є незамінною формою й на уроках української мови, оскільки є універсальним і може виступати в ролі опорного конспекту при систематизації певної теми або при групуванні лінгвістичних понять та встановленні між ними логічного зв’язку.
-
проєктна діяльність - сукупність прийомів, засобів та дій учнів, що реалізуються в певній послідовності для досягнення поставлених дослідницьких завдань – вирішення проблеми, що є значущою для учнів й оформленою у вигляді кінцевого дослідницького продукту.
Педагог має створювати умови для розвитку креативного мислення не тільки на уроках, а й в повсякденному житті. Розвивати допитливість, здатність мислити, аналізувати, фантазувати, відстоювати свою точку зору, переконувати інших.
Учитель-словесник, розвиваючи креативне мислення, має зосередити увагу і на оригінальності висловлення учнівської думки, сприяти збагаченню лексичного запасу, формувати навички орфографії та пунктуації.
Сучасне суспільство потребує якісної освіти та творчих особистостей, які готові втілювати свої божевільні ідеї і не боятися йти далі. Такі люди мають бути з високим рівнем культури й мовлення, творчо мислити, бути затребуваними в будь-якій сфері та здатними побудувати нову Україну. Нова школа- оновлена Україна! КРЕАТИВНО МИСЛИТИ – БУДУВАТИ СВОЄ МАЙБУТНЄ!