СИСТЕМА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ на уроках української мови і літератури

Про матеріал
Опис досвіду роботи на уроках української мови та літератури щодо розвитку креативного мислення
Перегляд файлу

СИСТЕМА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ

на уроках української мови і літератури

        Нова школа потребує інновацій та швидких результатів у навчально-виховному процесі. Учні – уваги, поваги та якісного навчання. Учитель не керівник процесу, а друг, режисер, помічник у розвитку креативного мислення, яке формується і на уроках української мови і літератури.

     Кожен урок у школі має не лише пізнання чогось нового з предмету, а й шлях до успіху,  перемоги над своїми комплексами та стереотипним мисленням.  «Для мене креативність — це не просто творчий акт, це спосіб життя. Креативність вимагає внутрішньої свободи, бажання ризикувати і вміння існувати в хаосі. Тому креативність починається не з практичних прийомів, а зі світогляду, » - писав Лутц В.

    Формування особистості успішної, впевненої та мислячої нестандартно – це основне завдання навчального закладу.  

 

  1. Поєднання образно-асоціативного мислення та операціонального

         Сприйняття світу, генерація ідей та прийняття рішень нерозривно пов’язані з асоціативністю мислення. Асоціативне мислення - це процес, при якому в голові у людини виникають різні образи, пов'язані з конкретною ситуацією або символом. Саме асоціативне мислення є основою творчого процесу, який відбувається в голові людини. Воно дуже важливо для роботи мозку, оскільки саме на цій здатності базується пам'ять і вміння генерувати. Творчість - це не тільки створення будь-якого твору мистецтва, вдалого чи ні, на творчості ґрунтується вся життя людини. Можна сказати, що життя - це і є головний для людини творчий процес. Особливість асоціативного мислення в тому, що його можна безперервно розвивати і покращувати, що дозволяє розширити свій потенціал. 

      Основні мисленнєві операції- це  аналіз, синтез, порівняння, узагальнення, конкретизація, абстрагування.

      Розвиток креативного мислення здійснюється поетапно:

  • дослідницькі, ігрові, творчо-прикладні дії;
  • становлення, розвиток мислення;
  • поєднання операціонального та образно-асоціативного видів мислення.

     Операціональне та образно-асоціативне мислення – необхідні елементи цілісної структури креативного мислення – містить у собі три розумові процеси:

  • створення образу;
  • оперування ним;
  • орієнтація у просторі (як дійсному, так і уявному).

 

 

  1. Вправи, ігри та прийоми,

що розвивають асоціативне  мислення

на уроках української мови і літератури

Розвитку асоціативного мислення сприяють різні вправи.

  1. Упорядкування ланцюжка асоціацій- гра «Потяг». Виберіть будь-яке слово і починайте з нього будувати ланцюжок асоціацій,    записуючи їх на папір. Намагайтеся записувати асоціації якнайшвидше.
  2. Пошук асоціацій, що відсутні. Виберіть два будь-які слова або словосполучення, які повинні мати якнайменше загального. Намагайтеся побудувати асоціацію, яка поєднувала б ці два слова. Наприклад,  для слів "море" та "роман" елементом, що доповнює асоціативний ряд, буде слово "майстер",   «комп'ютерна миша» та «сонце»- сир
  3.  Відповідні асоціації. Виберіть два слова, і постарайтеся назвати асоціації, які підходять одночасно для кожного з цих слів. Наприклад, для слів «білий» та «легкий» можна назвати такі асоціації: сніг, пух, перо тощо. Для ускладнення вправи можете вибрати не два, а три чи навіть більше слів.
  4.  Незвичайні асоціації. Для розвитку асоціативного мислення з метою найкращого запам'ятовування корисно вміти шукати найяскравіші та нестандартні асоціації. І тут образ буде краще закріплений у пам'яті. Більшість людей для цих слів та словосполучень назвуть такі асоціації:
  • український поет - Шевченко
  • домашній птах - курка
  • фрукт - яблуко
  • частина обличчя – ніс

Постарайтеся з цими словами придумати інші, менш популярні асоціації.

  1. Упорядкування ментальних карт- це спосіб зображення мислення за допомогою схем.  Існує безліч синонімічних перекладів цього словосполучення. Це карти розуму, карти асоціацій, карти думок, карти пам’яті.  Карти думок бувають стандартними ( це класичні карти), швидкісними( невеличкий конспект, зроблений перед уроком або схема з певної теми, зображена на дошці), майстер-карти (це дуже об’ємні карти за матеріалами одного семестру, карти асоціацій. Щоб створити карту асоціацій необхідні знання матеріалу,  фантазія, майстерність. Такі картки можуть створювати і вчителі, і учні. Виконуються на папері або ж за допомогою різноманітних комп’ютерних програм. Застосовуються на будь-якому етапі уроку.
  2. Кодування дат -  використання цифро-буквеного шифру. Придумуємо  малюнок (колаж),  в якому будуть заховані заповітні числа. Це зображення має відповідати темі дати.
  3. Створення ейдос-конспекту – створення творчого дослідницького проєкту щодо аналізу прочитаного твору.

 

Вправи на розвиток  асоціативного зв'язку повинні:

  1. викликати у дитини справжній інтерес;
  2. стосуватися різних органів чуття;
  3. бути незвичайними, але осмисленими;
  4. містити максимально деталізовану картинку (розмір, колір тощо).
  1. Дослідницькі прийоми

як складові креативного навчання

        Використання прийомів дослідницької діяльності – це процес спільної роботи учня та педагога, під час якого виникають умови для розвитку творчості, самовизначення, самореалізації школярів. Цей процес передбачає різні проблемні питання і завдання для самостійного дослідження і вимагають, щоб учні вдумливо читали тексти, записували свої враження від прочитаного, робили висновки, погоджувалися або не погоджувалися із прочитаним, порівнювали проблеми, які розглядає автор.  Згідно з концепцією дослідницького навчання, навчальний процес має моделювати процес наукового дослідження. Головним смислом дослідження в сфері освіти є те, що цей процес є навчальним. Дослідницька діяльність учнів на уроках  – системна пошукова робота школярів, заснована на опрацюванні відповідної джерельної бази, що дозволяє самостійно розкрити сутність подій, явищ, процесів тощо. 

Прийоми лослідницької діяльності на уроках :

  • редагування, який розрахований на розвиток критичного мислення, творчих здібностей, засвоєння мовленнєвої структури різних стилів та навичок доцільного використання мовних засобів. У процесі редагування пропонуємо учням такі види робіт: заміна слів та конструкцій синонімічними, уведення в текст мовних елементів (нових слів, словосполучень, частин речень), усунення з тексту мовних елементів, спрощення речень (спрощення фраз, поділ великого речення на частини тощо).
  • метод лінгвістичного експерименту, що передбачає завдання включення або виключення з тексту певних елементів з подальшим аналізом щодо змін, які відбулися внаслідок цього.
  •  аналіз літературних творів,   у ході якого практикуємо такий дослідницький прийом, як складання кластерів (графічний спосіб організації матеріалу у вигляді умовної логічної схеми, що пов’язує певні поняття і дозволяє забезпечити наочність тих мисленнєвих процесів, які запускаються під час занурення в певну тему. Цей метод є незамінною формою й на уроках української мови, оскільки є універсальним і може виступати в ролі опорного конспекту при систематизації певної теми або при групуванні лінгвістичних понять та встановленні між ними логічного зв’язку.
  • проєктна діяльність - сукупність прийомів, засобів та дій учнів, що реалізуються в певній послідовності для досягнення поставлених дослідницьких завдань – вирішення проблеми, що є значущою для учнів й оформленою у вигляді кінцевого дослідницького продукту.

Педагог має створювати умови для розвитку креативного мислення не тільки на уроках, а й в повсякденному  житті. Розвивати  допитливість, здатність мислити, аналізувати, фантазувати, відстоювати свою точку зору,   переконувати інших.

      Учитель-словесник, розвиваючи креативне мислення, має   зосередити увагу і на оригінальності висловлення учнівської думки,   сприяти збагаченню лексичного запасу, формувати навички орфографії та пунктуації.

    Сучасне суспільство потребує якісної освіти та творчих особистостей, які готові втілювати свої божевільні ідеї і не боятися йти далі. Такі люди мають бути з високим рівнем культури й мовлення, творчо мислити,  бути затребуваними в будь-якій сфері та здатними побудувати нову Україну. Нова школа- оновлена Україна! КРЕАТИВНО МИСЛИТИ – БУДУВАТИ СВОЄ МАЙБУТНЄ!

 


 

docx
Додано
1 серпня 2023
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку