Розробка уроку на тему "Сім’я і шлюб "

Про матеріал

Дана розробка уроку дає учням зрозуміти наскільки важливо для них знати про поняттяім'я і шлюб" . Ознайомлює з умовами укладання шлюбу та розірвання шлюбу в тому числі й неповнолітні. Готуює учнів до побудови власної сім'ї в майбутньому.

Перегляд файлу

1

 

Предмет: Основи правознавства                                                             Клас: 9

Тема: Сім’я  і шлюб

Мета: дати уявлення про поняття  «сім’я»  і «шлюб» , умови укладання шлюбу , особисті майнові та немайнові права та обов’язки подружжя ; пояснювати , використовуючи положення статей Сімейного кодексу України , умови укладання     шлюбу , в тому числі неповнолітніми ; виховувати відповідальне ставлення до прийняття важливих рішень, почуття любові до членів сім’ї та відповідальність за них.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Очікувані результати :

Після цього уроку учні зможуть:

  • розтлумачувати поняття "сім'я"і "шлюб";
  • пояснювати, використовуючи положення статей Сімейного кодексу України, умов

укладання шлюбу, порядок укладання шлюбу неповнолітньою особою;

  • називати окремі особисті немайнові права та обов'язки подружжя і характеризувати їх на конкретних прикладах;
  • аналізувати правові ситуації і пропонувати шляхи їх розв'язання на підставі норм  сімейного права;
  • висловлювати власні думки щодо важливості створення сім'ї.

Методичне забезпечення та обладнання: підручник, Сімейний Кодекс України, Конституція України, схема «Шлюб», роздатковий матеріал (зразок заяви про реєстрацію шлюбу, зразок шлюбного договору), притча Бруно Ферреро про багатство і сім'ю, перегляд уривку з мультфільму «Жив був пес» , випереджувальні завдання, презентація «Сімейний затишок – щаслива людина  ».

 Епіграф до уроку : Сім’я замінює все. Тому, перш ніж її завести, варто подумати, що тобі важливіше: все або сім’я.

Фаїна Раневська

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання. Організація робочих місць учнів, перевірка готовності класу до уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Робота над текстом

           Вчитель: Перш ніж розглядати нову тему, до вашої уваги пропоную прочитати цікаву історію.

Притча Бруно Ферреро про багатство і сім'ю

Якось незадовго до Різдва Христового учителька поставила своїм учням таке запитання:

-   Хто з вас є бідним і, отже, має отримати подарунок з нагоди свята?

Діти, що вважали свою родину незаможною, підняли руки.

Місто було маленьким, усі одне одного знали. Не тільки на ймення, а й де хто мешкає, чим займається, яку має родину та статки. Після уроків учителька покликала до себе восьмирічного хлопчика, що звався Діні. Родина його недавно прибула з Африки, й усі знали, що вони дуже бідні.

Запросила хлопчика сісти, відтак спитала, чому він не підняв руки.

-   Бо я не бідний.

-   А хто є бідним, як ти гадаєш?

-   Діти, що не мають батьків.

Подивилась на нього вражено і мовчки його відпустила.

Наступного дня батько Діні повернувся додому усміхнений, в доброму гуморі. З’ясувалося, що вчителька побувала у нього на роботі.

-   Ми можемо пишатися так, саме пишатися  нашим сином,  оголосив він удома. І переказав дружині те, що почув від учительки.

На Святвечір Діні отримав подарунок. Розкривши його, він побачив дві пари новісіньких черевичків: одну для нього, а другу для сестрички. Доти ніколи ще не отримував нових черевичків!

Але й без подарунку Діні знав: його родина вельми багата.

Сім'я - це єдиний справжній рахунок у банку. Не за лишай же його порожнім. Ніколи. Щодня клади на нього любов, ніжність, вірність, жертовність. Відсотки з та­кого капіталу є воістину незліченними.

Учитель коментує відповіді дітей

 

 

 

 ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 План уроку:

1. Поняття «сім’я» та «шлюб». Історичний процес становлення сім’ї.

2. Умови та порядок укладання шлюбу, в т.ч. неповнолітніми.

3. Права та обов’язки подружжя.

4. Припинення шлюбу.

 Сім’я відіграє важливу роль в житті кожної людини, оскільки саме в сім’ї народжуються і виховуються діти, які в майбутньому створять свою сім’ю. Таким є закон природи, і доти поки він існуватиме, існуватиме й наше суспільство. Адже сім’я ― його найменша складова.

 Людей завжди цікавило: Як виникла сім’я? Якою вона була на зорі людської цивілізації, як змінювалася з роками?

Повідомлення учня про історичний розвиток сім’ї.

Завдання учням

1.Чим відрізняється сім’я початку XIX ст. від сім’ї ХХІ ст.?

Відповідь. Декілька поколінь проживають разом, багатодітність, мало розлучень, вінчання, дотримання звичаїв і традицій, патріархат.

2. Якими є функції сім’ї?

Відповідь.  Працюємо з таблицею «Основні функції сучасної сім’ї»

Назва функції

Зміст

Виховна

Задоволення індивідуальних потреб у батьківстві та материнстві, вихованні дітей та самореалізації в них.

Репродуктивна і сексуальна

Народження дітей та задоволення сексуальних потреб подружжя

Емоційна

Задоволення притаманних кожній людині потреб в особистому щасті й любові.

Психологічний захист

Забезпечення почуття особистої безпеки в сімейному колі.

Рекреативна

Організація дозвілля, відпочинку і відновлення сил, витрачених під час праці.

Господарсько-побутова

Задоволення матеріальних потреб сім’ї, виконання господарсько- побутових послуг, членами сім’ї. Взаємодопомога.

Первинний соціальний контроль

Санкції за неправомірну поведінку.

 

 Словникова робота

 Сім’я ― це людське об’єднання, члени якого проживають разом, ведуть спільне господарство і мають певні взаємні обов’язки.

Бесіда

  1. Як ви розумієте епіграф уроку?
  2. Чи згодні, Ви, з думкою Фаїни Раневської ?
  3. Які почуття вважаються основою сім’ї?
  4. Які ще складові сім’ї, Ви, знаєте?

 

 

 

 

  1. Як ви вважаєте, чи йдеться про сімейні стосунки у разі, якщо?:
  1. чоловік поїхав у відрядження на 4 місяці;
  2. подружжя, яке всиновило двох дітей
  3. дитина проживає в бабусі з дідусем, а батьки працюють за кордоном.
  4. чоловік, який нещодавно поховав дружину.

 Робота з правовим документом в підручнику (С. 126). Ст. 22 - 26, Сімейного Кодексу України.

 Відносини, що виникають між членами сім’ї, називаються сімейними. Такі відносини регулюються нормами сімейного права.

Джерелами сімейного права є:

  • Сімейний кодекс України
  • Конституція України 
  • Закони України («Про державну допомогу сім’ям з дітьми» ,«Про попередження насильства в сім’ї», «Про охорону дитинства»)
  • Постанова Кабінету Міністрів України «Про укладання шлюбного контракту» та міжнародні документи («Загальна декларація прав людини», «Міжнародний пакт про громадянські та політичні права», «Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права»).

Сім’я створюється на підставі: шлюбу, кровного споріднення (народження) та усиновлення.

 Перегляд відеофільму про сім’ю.

 Словникова робота

Шлюб ― це сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. (Глава 3 Сімейного Кодексу України, ст. 21-26.)

 Робота зі схемою «Шлюб»

 З історії відомо декілька способів укладання шлюбу. Серед них найбільш давній ― викрадення нареченої за попередньою змовою між батьками. Проте існував і такий спосіб укладання шлюбу, як викуп нареченої.

 Ознайомлення зі зразком заяви про реєстрацію шлюбу.

Робота з правовим документом Сімейний Кодекс України, підручник (С. 126 – 127)  .

Права та обов’язки подружжя

Перегляд уривку з мультфільму «Жив був пес»

 Укладання шлюбу породжує взаємні права та обов’язки подружжя. Після укладання шлюбу наступають будні повсякденного життя.

Запитання

Пригадайте, що ми розуміємо під поняттям особисті немайнові та майнові права?

 Складання таблиці (самостійна робота учнів з використанням Конституції України, Ст. 51.)

Особисті права подружжя

Особисті обов’язки подружжя

Майнові

немайнові

майнові

немайнові

право непрацездатного чоловіка (жінки) на аліменти;

спільна сумісна власність на майно, набуте за час шлюбу;

приватною власністю чоловіка(дружини) є майно, набуте до шлюбу;

права, що виникають у зв’язку з укладеними у подружжі майновими договорами

на материнство;

на батьківство;

на повагу до індивідуальності;

на духовний та фізичний розвиток;

на зміну прізвища;

на особисту свободу;

припинити шлюбні відносини;

обирати прізвище та місце проживання;

обирати професію та місце роботи

дбати про матеріальне забезпечення сім’ї;

утримувати непрацездатну дружину (чоловіка);

утримувати дітей до їх повноліття

 

утверджувати в сім’ї; повага до матері чи батька;

турбуватися про сім’ю;

не вступати в інші шлюбні правовідносини;

поважати права та інтереси усіх членів сім’ї;

виховувати дітей

 

Вправа «Юридична консультація» (робота з підручником, С. 127 - 128).

Запитання. Яке рішення за таких обставин ви  запропонували б?

Відповідь. Зареєструвати шлюб.

Після реєстрації шлюбу подружжю видають свідоцтво про реєстрацію та за традицією святкують весілля.

Запитання

Чи можна погодитися з висловом Шопенгауера: «Одружитися – це означає наполовину зменшити свої права і вдвічі збільшити свої обов’язки».

Ви бачите, що права тісно переплітаються з обов’язками, що є запорукою міцності сім’ї.

 Робота зі схемою «Припинення шлюбу»  (підручник, С. 129)

 Особи, які подали заяву про реєстрацію шлюбу або вже перебувають у шлюбі, мають право укласти між собою шлюбний договір. Шлюбний договір може регулювати виключно питання матеріального характеру, його відсутність в разі припинення шлюбу призводить до багаторічних судових суперечок щодо майна подружжя.

Ознайомлення зі зразками шлюбного договору

Робота з правовим документом. Глава 10 Сімейного Кодексу України.

Виконання юридичних задач (проводиться усно)

1. Якщо ви знаєте, які права є особисті немайнові, а які майнові  визначте, чи порушені права подружжя в цих ситуаціях:

А) Чоловік заявив дружині: «Я переїжджаю до Полтави. Як би ти до цього ставишся, все одно мусиш їхати зі мною, бо як дружина ти маєш слідувати за своїм чоловіком».

Б) Карина і Георгій уклали шлюб, коли їй було 16 років, а йому 22. За два роки Георгій закінчив інститут і отримав роботу у престижній фірмі. Карина закінчила середню школу, але до інституту не вступила, бо Георгій категори­чно заперечує проти здобуття Кариною вищої освіти й погрожує розлученням, вва­жаючи, що основна функція жінки ведення домашнього господарства і виховання дітей.

2. Використовуючи норму закону, допоможіть вирішити ситуацію. Перебуваючи у шлюбі, Роман заснував приватну фірму. У судовому засіданні щодо поділу майна після розлучення його дружина Анастасія наполягала на поділі всього майна, зокрема й майна цієї фірми. Роман заперечував, бо фір­ма розвивалася завдяки його зусиллям і здібностям, а Анастасія не мала до діяльно­сті фірми жодного стосунку.

Відповідь. Майно,  набуте подружжям за час шлюбу, належить дружині та  чоловікові  на  праві  спільної  сумісної  власності незалежно від  того,  що один з них не мав з поважної причини (навчання,  ведення  домашнього   господарства,   догляд   за   дітьми,  хвороба  та інше)  самостійного заробітку .

 ІV. Узагальнення і систематизація вивченого

Для кращого розуміння різниці між поняттями «сім’я» та «шлюб» зробемо таке завдання: подані твердження заповніть до таблиці з даними поняттями

Сім’я

Шлюб

 

 

1)  не потребує спеціальної процедури реєстрації ;

2) неможливість між близькими родичами;

3) перебуває в союзі тільки двоє;

4) кількість членів може бути необмежена;

5) передбачає близькість родичів за походженням;

6) потребує реєстрації в органах РАЦСу       

 Виконання юридичних задач зі збірника (С. 62-63)

 V. Підсумок уроку

 Перегляд презентації «Сімейний затишок – щаслива людина»

 Вправа «Обери позицію»

 «Мої наміри відносно майбутньої сім’ї»

  • я не планую створювати сімю
  • я за сімю з весіллям
  • я за сімю, але без весілля                                                                                       
  • я не визначився/визначилась
  • власна відповідь

 Оцінювання учнів

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати §19.

Написати твір – роздум : « Сім’я – ось, що найважливіше, ось, що змушує битися моє серце» (Філіппа Грегорі)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шпота Надія Вікторівна
    цікаво і змістовно,дякую за вашу роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
29 березня 2018
Переглядів
10120
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку