Розробка уроку на тему «Симфонічна музика»

Про матеріал
Мета: Навчальна: ознайомити учнів із поняттям «симфонія»; навчити обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва, використовувати набуті предметні компетенції у процесі творчої самореалізації; розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів мистецтва; Розвивальна: розвивати вміння учнів висловлювати враження від творів музичного мистецтва, аналізувати їх; Виховна: виховувати естетичні смаки учнів; прищеплювати зацікавленість симфонічною музикою.
Перегляд файлу

Урок 24

Тема: Симфонічна музика

Мета:

Навчальна: ознайомити  учнів із поняттям «симфонія»; навчити  обґрунтовувати  власне  розуміння  специфіки  змісту  творів  музичного  мистецтва, використовувати набуті  предметні  компетенції  у  процесі  творчої  самореалізації;  розширювати  уявлення  учнів  про  музичні  жанри, про  значення  взаємодії  різних  видів  мистецтва;

Розвивальна: розвивати  вміння  учнів  висловлювати  враження  від  творів  музичного  мистецтва, аналізувати  їх;

Виховна: виховувати  естетичні  смаки  учнів; прищеплювати  зацікавленість  симфонічною  музикою.

Музичний  матеріал: В.А.Моцарт Симфонія  № 40 соль – мінор (І частина); І.Кириліна «Зелене  слоненя».

Наочні  посібники: нотна  хрестоматія; портрет В.А.Моцарта; казка Г.Циферова  « Таємниця  запічного  цвіркуна».

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок

Хід  уроку

 Учні  входять  до  класу  під музичний  супровід  І.Кириліної «Зелене  слоненя»

  1. Організаційний  момент

Перевірка  готовності  класу  до  уроку. Музичне вітання

  1. Мотивація  навчальної діяльності

Як  композиторові  передати  душевний  світ  людини  з  усіма  її  суперечливими  почуттями, думками, що безперервно  змінюють  одна  одну? Яку  форму  обрати  композиторові  для  відображення  цього  світу, на  яких  думках  і  почуттях  зосередитися? Є така  форма! Є і жанр – симфонія!

  1. Актуалізація  опорних  знань
  • Що таке  симфонічний оркестр?
  • Які  групи  інструментів  складають  симфонічний  оркестр?
  • Що  ви  знаєте  про  життя  В.А.Моцарта?
  • З якими  творами  В.А.Моцарта  ви  зустрічалися  у  попередніх  класах?
  1. Основна  частина

Творча  спадщина  Моцарта  вражає  обсяг  і  розмаїття.  Написаного  ним  вистачило  б  на  десяток  інших  творчих особистостей – 19  опер, приблизно  50  симфоній, численні  концерти, струнні  квартети – одне  перерахування  яких  займе  чимало  часу.

Минуло  більше  двохсот  років  із  дня  смерті  композитора, але  любов  до   його  вражаючих   за  красою, світлом  і  гармонією  творів  не  згасає. Він, як і раніше,  із  нами, його  дивовижна  доля  продовжує  притягувати  численних  дослідників, поетів  та  письменників. Про  казкову  таємницю  маленького  Моцарта  ми  можемо  дізнатися  з  казки  Г. Циферова  «Таємниця  запічного  цвіркуна».

 Учитель  читає  фрагмент  казки  Г.Циферова  «Таємниця  запічного  цвіркуна» (підручник, с. 110)

Слухання  музики

 Симфонія  краще за  інші  види  музики  здатна  передати  картину  суперечливих  почуттів. Симфонія  населена  різними  героями – мелодіями  чи  темами, і ці  мелодії  не  просто  випливають  одна  з  одної, а  взаємодіють  і  конфліктують.

Робота  з  поняттями

 Симфонія – це  чотири частинний  цикл  для  симфонічного  оркестру.

 Перша  частина  симфонії  зазвичай  складається  з  таких  розділів: експозиція, розробка та  реприза.

 

 

 

 

 

 

 Експозиція  починається  з  головної  теми. Перші  ж  такти  симфонії  занурюють  слухача  в  атмосферу  тривоги  і  замішання. На  тлі  пульсуючого  акомпанементу  виникають  схвильовано  квапливі, наполегливі  скарги – питання  перших  скрипок. Співучий, затягнений  серпанком  меланхолії  відгук  духових  ще  більше  відтіняє  обтяжливу  покірність, страждання.

 Побічна  тема схожа  на  граціозний  танок. Обидві  теми – головна  та  побічна – відрізняються  щирістю  та  людяністю, забарвлені  в  теплі  тони.

 Після  експозиції  настає  розробка – найнапруженіший  розділ  симфонії.

 І  раптом  різним  ривком  здіймається  увись  мелодія  скрипок. Поривчаста, сильна, вона  провіщує  боротьбу. Але, на жаль… занадто  мало  сили  у  людини. Вона  знову  покірно  схиляє  голову.

 У репризі знову  звучить  перша  тема, яка  викладена  в  мінорі, закріплюючи  напруження, що  виникло  у  розробці. Повертаючись, вона  видозмінюється  і  при  кожній  своїй  появі  забарвлюється  у  все  сумніші  тони.

 Музика  коди   сповнена  сумом  і  замріяністю. У ній – збентеження, смуток і цілий  шквал  пристрастей.

Слухання  музики

 Послухайте  І частину Симфонії  № 40 соль – мінор В.А.Моцарта та  дайте  відповідь  на  запитання.

  • Який  образ   розкривається  перед  нами  у  першій  частині?

Слухання  Симфонії  №40 соль – мінор В.А.Моцарта № 40  І частина

  • Як  драматургія І частини  відображає  душевні  переживання  людини?

Вокально – хорова  робота

 Радісні  весняні  настрої  ми  можемо  почути  у  пісні  І.Кириліної  «Зелене слоненя». Послухайте    та  дайте  відповідь  на  запитання

  • Чому  слоненя  було зеленим?

Слухання  пісні  І.Кириліної  «Зелене  слоненя»

Розспівування

Розучування  та  виконання  пісні  І.Кириліної  «Зелене  слоненя»

  1. Підбиття  підсумків  уроку

Бесіда

  • Що  таке  симфонія? Хто  її  викнує?
  • Що  таке  експозиція? Як  називається  теми  експозиції?
  1. Домашнє  завдання

Створити  кросворд  за  творчістю  композитора  В.А.Моцарта.

 Учні  виходять  із  класу  під музичний  супровід  І.Кириліна «Зелене  слоненя».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
980
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку