Симфонічна музика (продовження)

Про матеріал
Мета: навчати учнів виявляти спільне та відмінне в героїчній музиці слов’янського (російського) та західноєвропейського (німецького) композиторів; Розвивальна: розвивати слухацьку увагу учнів; формувати уміння виражати власну точку зору; Виховна: прищеплювати зацікавленість класичною музикою та втіленими в ній героїчними образами.
Перегляд файлу

Урок 26

Тема: Симфонічна  музика (продовження)

Мета: навчати  учнів виявляти  спільне  та  відмінне  в  героїчній  музиці  слов’янського  (російського) та  західноєвропейського  (німецького) композиторів;

Розвивальна: розвивати  слухацьку  увагу  учнів; формувати  уміння  виражати  власну  точку  зору;

Виховна: прищеплювати  зацікавленість  класичною  музикою  та  втіленими  в  ній  героїчними  образами.

Музичний  матеріал: О.Бородін. Симфонія  №2 «Богатирська» ()І частина; Л. ван Бетховен. Симфонія №5 (І частина); О.Жилінський «Пісенька  Джури».

Наочні  посібники: нотна  хрестоматія; портрети  О.Бородіна. Л. ван Бетховена.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип  уроку: комбінований  урок.

Хід  уроку

 Учні  входять  до  класу  під  музичний  супровід  О.Бородін. І. частина  Симфонії №2 «Богатирська»

  1. Організаційний  момент

Перевірка готовності  класу до уроку. Музичне  вітання

  1. Мотивація  навчальної  діяльності. Актуалізація  опорних  знань
  • Яку  симфонію  ми  слухали  на  попередньому  уроці?
  • З  якою  картиною  асоціюється  у  вас  ця  симфонія?

Ще  раз  прослухаймо  І  частину   Симфонії  №2 О.Бородіна  «Богатирська» і пригадаймо, зі  скількох  музичних  образів  складається  ця  частина.

Слухання  І  частини  Симфонії  №2  «Богатирська» О.Бородіна

  • Які  образи  виникають у  вашій  уяві, коли ми слухаємо  цю  музику?
  • Що спільного  між  характером  другої  теми  Симфонії  та  другим  планом  картини  В.Васнецова «Богатирі»?
  • Що  таке  симфонічний  оркестр? Із  яких  інструментів  він  складається?
  1. Основна  частина

Симфонічний  цикл  зазвичай  складається  з  чотирьох  контрастних  частин, кожна  з  яких  звучить  у  різному  темпі  та  має  різний характер.

Симфонія:

І частина – швидка (алегро);

ІІ частина – повільно (анданте);

ІІІ частина – традиційно – танцювальна (менует)

ІVчастина – стрімкий  фінал.

 Музика здатна  впливати  на  людину, викликати  сильні  почуття, формувати  ставлення  до  інших  людей, до  навколишнього  світу, виховувати  доброту  та  шляхетність. Отже, музика  впливає   на  життя  людини – і  в  цьому  її  величезна  перетворювальна  сила. Про  перетворювальну  силу  музики  ми  сьогодні  й  говоритимемо. Надамо  слово  нашим  дослідникам.

 Виступи  учнів  із  повідомленнями  про  життя  та  творчість  Л.ван Бетховена

 Представники  І  групи  розповідають  про  дитинство Людвіга  ван  Бетховена, ІІ групи – про  його  життя  та  творчість  у  зрілому  віці, ІІІ групи – про  творчий  доробок  композитора.

Слухання  музики

 Справді, життя  видатного  митця  було  сповненим  важких  випробувань. Утративши  слух, позбавлений  можливості  чути й спілкуватися, самотній  Бетховен  пише  свою  знамениту  Симфонію  № 5.

 Розпочинається  твір  короткою  могутньою  і  грізною  темою. «Так  доля  стукає  у  двері», - говорив  про  неї  композитор.

Вона  пронизує  всю  музичну тканину  Симфонії, є  основою  стрімкої  і  схвильованої  головної  теми  І  частини  Симфонії, тривожною  тінню  супроводжує  світлу, ніжну, наспівну  побічну  тему.

Під  час  Великої  Вітчизняної  війни  саме  ця  Симфонія  допомагала  людям  зберігати  душевну  рівновагу  і  людську  гідність.

Послухайте  першу  частину  Симфонії  та  дайте  відповідь  на  запитання.

  • Якою  є  ідея  Симфонії?

Слухання І  частини  Симфонії  №5 Л. ван  Бетховена

 Симфонія  вражає  своїми  масштабами, кількістю  та  різноманітністю  тем, складністю  мелодичних  зв’язків та, головне, величчю  втілених  ідей.

 Твір  приваблює  слухача  багатством  думок  і  почуттів, могутніх  поривань.

  • У  чому  полягає  сила  цієї  музики?

Найгеніальнішим  виразником  героїчних  образів  у  європейській  музиці  був, безумовно, Людвіг ван Бетховен.

Боротьба  особистості  чи  цілих народів  за  свою  гідність, волю, за  перемогу  справедливості – одна  з  найулюбленіших  тем  його  творчості.

Вокально – хорова  робота

 У  продовження  нашої  розмови  ми  розучимо  «Пісеньку  Джури», яку  написав О.Жилінський. Дджурами  на  Запорізькій  Січі  в  XVI - XVIIIст. називали  зброєносців  козацької  старшини. Їх  обирали  як найкращих, найсміливіших воїнів – захисників  свого  народу.

 Олександр Жилінський – сучасний український  композитор. Серед  різноманітних  його  творів  значне  місце  посідають  яскраві, розумні, та  сучасні  за  звучанням  пісні  для  дітей. «Пісенька  Джури»,  створена  на  вірші  поета  Олексія  Кононенка, давно  вже полюбилася  в  Україні  та  стала   відома  за  її  межами. Зміст  цієї  пісні  продовжує  роздуми  про  традиції  та  цінності  воїнів – захисників  Батьківщини. Неможливо  уявити  байдужим і нецікавим  її  виконання.

 Послухайте  пісню  і  дайте  відповідь  на  запитання.

  • Які  музичні  образи  вимальовує  наша  уява  під  час  прослуховування  цієї  пісні?

Розспівування

Слухання  та  розучування  «Пісеньки  Джури» О.Жилінського

  1. Підбиття  підсумків  уроку

Слово  вчителя

 Кожен  вид  мистецтва  відображає  героїчні  образи  по – своєму. Образотворче  мистецтво (живопис, скульптура) достовірно  зображує  зримі  предмети  чи  явища. Література  розкриває  зміст  певних  понять  та  уявлень.

 Музика  відтворює  звукову  картину  довколишнього  світу, передає  душевний  стан  людини. І  жоден  вид  мистецтва  не  можна  замінити  іншим: вони  лише доповнюють  один  одного, підсилюючи  цим  самим  сприйняття  тих  чи  інших  героїчних  образів.

 Власне, тому  й  не  може  бути  мистецтва  головного  чи  другорядного.

 Учні  виходять  із  класу  під  музичний  супровід  О.Жилінського  «пісенька  Джури»

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку