Урок 26
Тема: Симфонічна музика (продовження)
Мета: навчати учнів виявляти спільне та відмінне в героїчній музиці слов’янського (російського) та західноєвропейського (німецького) композиторів;
Розвивальна: розвивати слухацьку увагу учнів; формувати уміння виражати власну точку зору;
Виховна: прищеплювати зацікавленість класичною музикою та втіленими в ній героїчними образами.
Музичний матеріал: О.Бородін. Симфонія №2 «Богатирська» ()І частина; Л. ван Бетховен. Симфонія №5 (І частина); О.Жилінський «Пісенька Джури».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети О.Бородіна. Л. ван Бетховена.
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять до класу під музичний супровід О.Бородін. І. частина Симфонії №2 «Богатирська»
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Ще раз прослухаймо І частину Симфонії №2 О.Бородіна «Богатирська» і пригадаймо, зі скількох музичних образів складається ця частина.
Слухання І частини Симфонії №2 «Богатирська» О.Бородіна
Симфонічний цикл зазвичай складається з чотирьох контрастних частин, кожна з яких звучить у різному темпі та має різний характер.
Симфонія:
І частина – швидка (алегро);
ІІ частина – повільно (анданте);
ІІІ частина – традиційно – танцювальна (менует)
ІVчастина – стрімкий фінал.
Музика здатна впливати на людину, викликати сильні почуття, формувати ставлення до інших людей, до навколишнього світу, виховувати доброту та шляхетність. Отже, музика впливає на життя людини – і в цьому її величезна перетворювальна сила. Про перетворювальну силу музики ми сьогодні й говоритимемо. Надамо слово нашим дослідникам.
Виступи учнів із повідомленнями про життя та творчість Л.ван Бетховена
Представники І групи розповідають про дитинство Людвіга ван Бетховена, ІІ групи – про його життя та творчість у зрілому віці, ІІІ групи – про творчий доробок композитора.
Слухання музики
Справді, життя видатного митця було сповненим важких випробувань. Утративши слух, позбавлений можливості чути й спілкуватися, самотній Бетховен пише свою знамениту Симфонію № 5.
Розпочинається твір короткою могутньою і грізною темою. «Так доля стукає у двері», - говорив про неї композитор.
Вона пронизує всю музичну тканину Симфонії, є основою стрімкої і схвильованої головної теми І частини Симфонії, тривожною тінню супроводжує світлу, ніжну, наспівну побічну тему.
Під час Великої Вітчизняної війни саме ця Симфонія допомагала людям зберігати душевну рівновагу і людську гідність.
Послухайте першу частину Симфонії та дайте відповідь на запитання.
Слухання І частини Симфонії №5 Л. ван Бетховена
Симфонія вражає своїми масштабами, кількістю та різноманітністю тем, складністю мелодичних зв’язків та, головне, величчю втілених ідей.
Твір приваблює слухача багатством думок і почуттів, могутніх поривань.
Найгеніальнішим виразником героїчних образів у європейській музиці був, безумовно, Людвіг ван Бетховен.
Боротьба особистості чи цілих народів за свою гідність, волю, за перемогу справедливості – одна з найулюбленіших тем його творчості.
Вокально – хорова робота
У продовження нашої розмови ми розучимо «Пісеньку Джури», яку написав О.Жилінський. Дджурами на Запорізькій Січі в XVI - XVIIIст. називали зброєносців козацької старшини. Їх обирали як найкращих, найсміливіших воїнів – захисників свого народу.
Олександр Жилінський – сучасний український композитор. Серед різноманітних його творів значне місце посідають яскраві, розумні, та сучасні за звучанням пісні для дітей. «Пісенька Джури», створена на вірші поета Олексія Кононенка, давно вже полюбилася в Україні та стала відома за її межами. Зміст цієї пісні продовжує роздуми про традиції та цінності воїнів – захисників Батьківщини. Неможливо уявити байдужим і нецікавим її виконання.
Послухайте пісню і дайте відповідь на запитання.
Розспівування
Слухання та розучування «Пісеньки Джури» О.Жилінського
Слово вчителя
Кожен вид мистецтва відображає героїчні образи по – своєму. Образотворче мистецтво (живопис, скульптура) достовірно зображує зримі предмети чи явища. Література розкриває зміст певних понять та уявлень.
Музика відтворює звукову картину довколишнього світу, передає душевний стан людини. І жоден вид мистецтва не можна замінити іншим: вони лише доповнюють один одного, підсилюючи цим самим сприйняття тих чи інших героїчних образів.
Власне, тому й не може бути мистецтва головного чи другорядного.
Учні виходять із класу під музичний супровід О.Жилінського «пісенька Джури»