Урок 25
Тема: Симфонічна музика.
Мета:
Навчальна: навчати учнів порівнювати музичні та візуальні образи, що втілюють життєві явища; залучити учнів до сприйняття героїчних образів у мистецтві;
Розвивальна: розвивати здатність знаходити емоційно – образне співзвуччя музичних та візуальних творів, уміння зіставляти схожі та відмінні за змістовою основою образи; розвивати навички виконавського розвитку пісні;
Виховна: прищеплювати шанобливе ставлення до героїчного минулого слов’янських народів.
Музичний матеріал: О.Бородін. Експозиція Симфонії №2 «Богатирська» (І частина); І.Кириліна «Зелене слоненя».
Наочні посібники: нотна хрестоматія; репродукція картини В.Васнецова «Богатирі».
Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
Учні входять о класу під музичний супровід І.Кириліна «Зелене слоненя»
Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання
Учні розв’язують кросворд (див. додатки, с. 81).
Слухання музики
Сьогодні ми слухатимемо ще одну симфонію. Її назву підкажуть вам сама музика, характеристика її музичного образу.
Прослухайте головну тему І частини Симфонії №2 О.Бородіна та дайте відповідь на запитання.
Слухання Експозиції І частини Симфонії № 2 «Богатирська» О.Бородіна
Мелодія звучить мужньо, наполегливо, у рухливому темпі, повторюється неодноразово, ритм чіткий, маршовий, виконується гучно. Тож образ яких епічних героїв викликає у нашій уяві така музика? Звісно, образ богатирів.
Споглядання репродукцій творів мистецтва
Подивіться на репродукцію картини В.Васнецова «Багатирі». Віктор Васнецов – видатний російський художник (XIX – XXст..). Основу його творчості складає жанровий живопис, картини побуту міщан та селян. Та найвідоміші серед творів художника – картини на історичні теми, зображення билинних та казкових персонажів. Васнецов також зробив внесок у культурну спадщину України: багато розписів на стінах Свято – Володимирського собору в Києві належить його пензлю.
Своєю картиною «Богатирі» художник переносить нас у глиб віків – змальовує образи руських богатирів, їхню силу, мужність та відвагу.
Вокально – хорова робота
Розучування головної теми Симфонії №2 «Богатирська» О.Бородіна
Слухання музики
Олександра Бородіна,видатного російського композитора XIXст.., приваблювали образи народних героїв та давні історичні події. Олександр Бородін відомий як творець музичного епосу в жанрах опери, симфонії. Патріотична ідея і народний дух, пам’ятки давньоруської літератури XII ст.. («Слово про Ігорів похід») надихнули композитора на створення опери «Князь Ігор», до якої він сам створював поетичні тексти.
Композитор назвав свою симфонію «Богатирською». Що ж такого ми можемо уявити (побачити) під час звучання її головної теми? Звернімо увагу також на другу тему, яка широкими, наспівними світлими інтонаціями ніби відтіняє рішучий характер головної теми. ЇЇ мелодійний, ліричний характер навіяний народними слов’янськими наспівами, за якими розгортається перед нами рідна земля, чию самобутню красу з давніх - давен захищали воїни від нападників.
Слухання Експозиції І частини Симфонії №2 «Богатирська» О.Бородіна
Вокально – хорова робота
Продовження розучування пісні «Зелене слоненя» І.Кириліної
Бесіда
Міні – тестування
1.Симфонія №2 О.Бородіна називається
2.Храм, стіни якого розписав В.Васнецов, - це:
Клас об’єднується у три групи, що готують повідомлення:
І група – дослідники дитячих років Л.ван Бетховена;
ІІ група – дослідники зрілих років композитора;
ІІІ група – дослідники творчості Л. ван Бетховена
Учні виходять із класу під музичний супровід О.Бородін Експозиція І частини Симфонії №2 «Богатирська»