Розробка уроку на тему «СИМФОНІЯ (продовження)»

Про матеріал
Навчальна: закріплювати розуміння учнями поняття симфонія; вчити обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва, використовувати набуті предметні компетенції у процесі творчої самореалізації; розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів мистецтва; Розвивальна: розвивати вміння учнів висловлювати враження від творів музичного мистецтва, аналізувати їх; Виховна: прищеплювати учням естетичний смак, зацікавленість симфонічною музикою.
Перегляд файлу

УРОК № 29 СИМФОНІЯ (продовження)

Мета  уроку :

Навчальна: закріплювати розуміння учнями поняття симфонія; вчити обґрунтовувати власне розуміння специфіки змісту творів музичного мистецтва, використовувати набуті предметні компетенції у процесі творчої самореалізації; розширювати уявлення учнів про музичні жанри, про значення взаємодії різних видів мистецтва;

Розвивальна: розвивати вміння учнів висловлювати враження від творів музичного мистецтва, аналізувати їх;

Виховна: прищеплювати учням естетичний смак, зацікавленість симфонічною музикою.

Музичний матеріал: симфонія № 3 «Героїчна» Л. ван Бетховена, «Добрий маг» О. Шпака.

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет Л. ван Бетховена; зображення скульптури Й. Пінзеля «Святий Юрій на здибленому коні вражає дракона»; схеми; іграшковий або дитячий музичний інструмент для ділової гри.

Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД УРОКУ:

Учні входять до класу під музичний супровід (симфонія № З «Героїчна» Л. ван Бетховена).

  1. ВСТУПНА ЧАСТИНА

Організаційний момент. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

(теми семестру та уроку написані на дошці)

Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Як ви вважаєте, що це таке — героїчний вчинок? Чи траплялися вам у житті герої або героїчні вчинки? Саме таку музику, яка змальовує, передає та викликає в нас відчуття героїзму, героїчні вчинки та настрої, ми й слухатимемо сьогодні на уроці.

Актуалізація опорних знань

Ділова гра «Ланцюжок»

Методичний коментар. Тема ділової гри — «Симфонія».

Учням пропонується повторити основні терміни й поняття, які було засвоєно на попередніх уроках і буде застосовано на поточному.

У пригоді вчителеві стануть іграшковий або дитячий музичний інструмент.

Ведучий (учитель) називає певне поняття і передає іграшку першому учаснику, той відповідає і передає другому учаснику, ставлячи нове запитання. Другий учасник, у свою чергу, ставить запитання наступному учасникові гри, і в такий спосіб гра триває. Доцільно обрати «рятівників» з-поміж учнів із високим рівнем навчальних досягнень, до яких у разі необхідності можна звернутися по допомогу, передаючи їм іграшку зі словами «Допоможіть, будь ласка».

Ключові поняття:реприза, розробка, кода, головна тема, побічна тема, сонатна форма, цикл, симфонія.

2. ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

— Кожен вид мистецтва відображає героїчні образи по-своєму. Образотворче мистецтво — живопис і скульптура — достовірно зображує зримі предмети чи явища. Література розкриває зміст певних понять та уявлень.

Музика відтворює звукову картину довколишнього світу, передає душевний стан людини. І жоден вид мистецтва не можна замінити іншим: вони лише доповнюють один одного, підсилюючи цим сприйняття тих чи інших героїчних образів.

Власне, тому й не може бути мистецтва головного чи другорядного.

Найгеніальнішим виразником героїчних образів у європейській музиці був, безумовно, Людвіґ ван Бетховен. Боротьба особистості чи цілих народів за свою гідність, волю, за перемогу справедливості — одна з найулюбленіших тем його творчості.

Симфонія № З Л. ван Бетховена, яку він назвав «Героїчною», відкрила собою нову еру симфонічної музики XIX століття. Ця симфонія була найулюбленішою для самого Бетховена — з-поміж створених ним дев'яти.

Слухання музики

Учитель. Послухайте симфонію № З Л. ван Бетховена і дайте відповідь на запитання, т Яким є образний зміст цієї музики?

Слухання симфонії № З Л. ван Бетховена

Симфонія вражає своїми масштабами, кількістю та різноманітністю тем, складністю мелодичних зв'язків та, головне, величчю втілених ідей. Твір приваблює слухача багатством думок і почуттів, могутніх поривань та вольових миттєвостей.

Сприйняття творів мистецтва

  •     Як ви вважаєте, чи може бути скульптура співзвучною музиці«Героїчної симфонії»?

Учитель. Розгляньте зображення скульптури Й. Пінзеля «Святий Юрій на здибленому коні вражає дракона».

Йоганн Ґеорґій Пінзель (1707—1761) — геніальний скульптор XVIII століття, який творив на Галичині, що належала у той час Австрії. Його творчість є вершиною львівської скульптури. Твори Йоганна Пінзеля вражають образною глибиною та віртуозною майстерністю обробки деревини й каменю, сміливістю та складністю композиції, а також динамічною пристрастю образів. Усе своє творче життя скульптор співпрацював із видатним архітектором Бернардом Меретином.

Монументальний твір Йоганна Пінзеля «Святий Юрій на здибленому коні вражає дракона» увінчує аттик (найвищу передню частину фасаду) собору Св. Юра у Львові. Це — велично-тріумфальний, піднесено-героїчний образ воїна, який перемагає зло. Скульптура талановито пов'язана за своїм духовним змістом із архітектурою та природою Львова.

  •     Що спільного в образному змісті симфонії № З Л. ван Бетховена та скульптурної композиції Й. Пінзеля?

Розв'язання кросворда

Учитель. Якщо ви розгадаєте кросворд-плутанку, то дізнаєтесь дуже цікавий факт із історії створення «Героїчної симфонії».

 

 

Вокально-хорова робота Розспівування

Повторення пісні «Добрий маг» О. Шпака

 

2.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

Підбиття підсумків уроку

Учитель. Сьогодні ми переконалися в тому, що жоден вид мистецтва не можна замінити іншим: вони лише доповнюють одне одного. Тому й не може бути мистецтва головного чи другорядного: прослуханий фрагмент симфонії Л. ван Бетховена № 3 «Героїчна» звеличує людину за допомогою музичних засобів — людину, яка відвойовує право на свободу, рівність, любов і щастя; скульптурний твір Й. Пінзеля «Святий Юрій на здибленому коні вражає дракона» — це велично-тріумфальний, піднесено-героїчний застиглий у камені образ воїна, який перемагає зло.

Бліцопитування

  •     Завдяки яким засобам виразності ми сьогодні змогли відчути героїчні образи в музиці?

4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти кросворд, де ключовим словом було б «симфонія».

Учні виходять із класу під музичний супровід (симфонія № З «Героїчна» Л. ван Бетховена).

 

 

doc
Додано
29 березня 2020
Переглядів
1356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку