УРОК № ЗО
УВЕРТЮРА
Мета:
□ навчальна: продовжувати ознайомлювати учнів із поняттями увертюра, композиція, сонатна форма; закріплювати розуміння учнями понять опера-буффа, опера-серіа; розвивальна: розвивати вміння учнів спостерігати за інтонаційним розвитком музичних образів, порівнювати контрастні за характером музичні образи, інтерпретувати національну специфіку музичних творів як відображення життя народу та виразно виконувати музичні твори; розвивати в учнів зацікавленість класичною музикою; розвивати вміння глибоко відчувати втілені в музичних творах настрої, почуття та характери; п виховна: прищеплювати почуття єдності з музичним образом пісні, зацікавленість творами класичної музики. Музичний матеріал: увертюра до опери «Семіраміда» Дж. Россіні, «Святкова увертюра» Д. Шостаковича, «Добрий маг» О. Шпака. Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрети Дж. Россіні, Д. Шостаковича; кросворд-криптограма; схеми. Обладнання: ТЗН, фонохрестоматія. Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід (увертюра до опери «Семіраміда» Дж. Россіні).
1. ВСТУПНА ЧАСТИНА Організаційний момент
Повідомлення теми, мети, завдань уроку
(теми семестру та уроку написані на дошці)
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Симфонічний оркестр має надзвичайні можливості впливу на емоційний стан слухача, музика у його виконанні здатна торкнутися найпотаємніших куточків нашої душі. Складно пере-оцінити багатство звучання симфонічного оркестру: музика лунає від піанісимо до фортисимо (і справді, в оркестрі грають до 100 му-зикантів!), розцвічуючи музичну палітру різноманітними фарбами й відтінками, що лунають у виконанні різних груп оркестру. Саме тому майже всі композитори зверталися до музики для симфоніч¬ного оркестру, створювали твори для оркестру в різних жанрах: це симфонія й поема, кантата й ораторія. Існує ще один симфонічний жанр, із яким ви вже знайомились. Ви зможете його пригадати, якщо розв'яжете кросворд-криптограму.
Актуалізація опорних знань
Розв'язання кросворда
Розв'язання кросворда
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
13 |
11 |
6 |
4 |
5 |
6 |
8 |
Запитання
1. Фортепіанний твір задумливого, мрійливого характеру (у перекладі з французької — нічний). (Ноктюрн)
1 2 3 4 5 6 1
|
|
|
|
|
|
|
7 |
8 |
1 |
9 |
10 |
6 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
11 |
6 |
11 |
12 |
2 |
13 |
14 |
15 |
3 |
16 |
17 |
Ключове слово: увертюра.
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Розповідь учителя
— Увертюра — оркестрова п'єса-вступ до опери, балету, ораторії, драми. Вона готує слухачів до майбутнього дії, вводить в емоційну атмосферу вистави, у коло ідей і образів, тобто в узагальненому ви-гляді передає задум композитора
Велике значення має увертюра в кіно. На початку кінофільму або мультфільму, під час титрів, обов'язково звучить музика, яка нібито попереджає нас про жанр того, що ми зараз дивитимемося,— драму, комедію, бойовик чи детектив.
Свого часу Дж. Россіні розробив та вдосконалив форму увертюри для італійської опери
Отже, в лютому 1823 року Джоаккіно Антоніо Россіні написав для Венеції нову оперу — «Семіраміду», яку можна вважати кульмінацією італійського періоду творчості Россіні,— хоча б тому, що це була остання опера, створена ним для Італії. Більше того, ця опера з таким блиском пройшла в інших країнах, що після неї репутація Россіні як найвидатнішого оперного композитора епохи вже не підда-валася жодним сумнівам. Недарма Стендаль порівнював тріумф Россіні на терені музики з перемогою Наполеона в битві під Аустерліцем.
Прийом опери публікою перевершив будь-які сміливі очікування автора: слухачі перебували в захваті! Одразу після увертюри здійнялася буря оплесків. Щоправда, першу дію було прийнято досить насторожено, проте другу дію неодноразово переривали виразами щирого схвалення. Після завершення вистави овації довго не вщу-хали. Першого вечора композитора викликали на сцену 9 разів!
Нині в концертному репертуарі залишилася тільки увертюра від цієї опери.
Увертюра, за італійською традицією звана симфонією,— грандіозний оркестровий номер з яскравими, захоплюючими темами,— набула популярності на концертній естраді.
Слухання музики
Учитель. Послухайте увертюру до опери «Семіраміда» Дж. Россіні та дайте відповідь на запитання.
Увертюра складається з трьох частин. Перша — експозиція. У ній зазвичай звучать основні образи. Музичною мовою дві основні теми увертюри називають головною та побічною партіями.
Слухання музики
Учитель. Прослухайте увертюру до опери «Семіраміда» Дж. Россіні та дайте відповідь на запитання
Слухання увертюри до опери «Семіраміда» Дж. Россіні
Розповідь учителя
— Творчість Дж. Россіні містить комічні опери-буффа, які були зрозумілі простому народу. Такі опери зазвичай писали на побутові сюжети, і простим слухачам були ближчими їх персонажі, узяті немовби із самого життя. Герої опери-буффа — зазвичай прості, ве-селі люди, які часто потрапляють у комедійні ситуації. Спадщина Россіні також містить опери-серіа, тобто серйозні твори на історичні й міфологічні сюжети, які були орієнтовані на смаки придворних.
Оперу «Семіраміда» було написано за 33 дні (!) за однойменною трагедією Вольтера.
Трагічна опера, масштабна, багатопланова, з приголомшливою за своєю глибиною і драматизмом увертюрою, «Семіраміда» викликала захоплення у публіки не тільки в Італії, а й у Франції та Німеччині; йшла з успіхом у Росії та Мексиці, в Південній Америці та Португалії. Після «Семіраміди» Россіні здобув всесвітню попу¬лярність. Стендаль сказав про нього: «Слава цієї людини обмежена тільки межами цивілізації, а йому лише тридцять два роки».
У XIX столітті з'явилися концертні увертюри як самостійні оркестрові п'єси. Саме до такого твору належить «Святкова увертюра» Дмитра Дмитровича Шо- стаковича (1906—1975) — видатного російського композитора, піаніста, педагога та громадського діяча, одного з найзнако- віших композиторів XX століття.
«Святкову увертюру» Д. Шостакович написав до відкриття Всесоюзної сільсько¬господарської виставки 1954 року, а точні¬ше навіть — у якості музичного наповнення для першого в країні світломузичного фон¬тану «Кам'яна квітка».
Фонограму увертюри вмикали кілька разів упродовж ночі — коли працювало світломузичне обладнання фонтана.
Незважаючи на спрощено-урочистий дух, «Святкова увертюра» була, є і залишиться одним з найвидатніших творів в історії музики.
Слухання музики
Учитель. Послухайте «Святкову увертюру» Д. Шостаковича та дайте відповідь на запитання.
Слухання «Святковоїувертюри» Д. Шостаковича
Вокально-хорова робота
Розспівування
Продовження розучування пісні «Добрий маг» О. Шпака
Робота над літературним та музичним текстом пісні (звернути увагу на кульмінацію кожної фрази), проспівуванням голосних та чіткою вимовою приголосних звуків
3.ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Підбиття підсумків уроку
Учитель. «Завдяки своїм операм „Севільський цирульник", „Семіраміда" Дж. Россіні увійшов в історію музики вічним сон¬цем Італії»,— так сказав про композитора німецький поет Генріх Гейне.
Бліцопитування
4. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дізнатися про історію виникнення опери.
Учні виходять із класу під музичний супровід (увертюра до опери «Севільський цирульник» Дж. Россіні).
ДОДАТОК ДО УРОКУ № ЗО
З ім'ям італійського композитора Дж. Россіні також пов'язана величезна кількість веселих історій. Усі їх переказати неможливо, тому пропонуємо вашій увазі найяскравіші з них.
Якось Россіні розповіли, що один спільний знайомий зібрав дуже непогану колекцію знарядь тортур.
— А фортепіано там є? — запитав композитор.— Ні? Отже, цю людину не навчали в дитинстві музики....
ГОТОВИЙ САМ ПОСТОЯТИ
Якось магістр італійського містечка Пезаро надіслав до Дж. Россіні делегацію, яка сповістила його про рішення встановити на го-ловній площі бронзову статую композитора.
— А скільки коштуватиме ця статуя? — запитав Россіні.
— Двадцять тисяч лір,— повідомили депутати.
— Було б значно краще, якби ці гроші передали мені, а я охоче постояв би сам на постаменті,— запропонував композитор.
БАЖАННЯ ДОЧЕКАТИСЯ
Якось, сидячи в театрі, Россіні шепнув на вухо своєму сусідові:
— Співак поганий неймовірно. Уперше в житті чую такий жахливий спів.
— Можливо, вам краще піти додому? — запропонував сусід.
— Жодним чином! У мене є відомості, що в третій дії героїня повинна вбити його. Я хотів би дочекатися цього.