Використання інтерактивних коперативних технологій. Група ліцеїстів ділиться на декілька малих підгруп, які експериментально, самостійно доводять властивості солей амонію. Використовують презентацію, хімікати, підручник для вивчення теми.
Комунальний заклад
“Луганський обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою “Кадетський корпус імені Молодої гвардії””
Розробка уроку
на тему:
«Солі амонію»
Підготувала
викладач
хімії, біології
вищої категорії
Нітченко С.М.
м. Кремінна
2018 р.
Тема уроку: Солі амонію.
Мета уроку.
Вивчити склад, будову, властивості і застосування солей амонію.
Розвивати вміння експерементувати, вспівставляти, аналізувати розглянуте.
Сформувати навички самостійно доводити загальні властивості солей на прикладі солей амонію, уміти записувати рівняння хімічних реакцій в молекулярному, іонному і окислювально-відновному виді.
Закріпити практичні навички по виконанню хімічного експерименту, дотримуючись правил техніки безпеки; виховувати інтерес до вивчення вжиткової хімії.
Тип уроку : урок вивчення нових знань.
Методи: кооперативна інтерактивна технологія, проведення лабораторної роботи, робота за інструктивними картками, репродуктивна бесіда, самостійна робота, випереджаюче завдання.
Обладнання: 15 штативів з 30 пробірками, 15 пальників, 15 пробиркоутримувачів, 15 лакмусових папірців, реактиви, інструктивні картки різного кольору, презентація, стенд з ТБ, кольорові картки для рефлексії.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань. (репродуктивна бесіда) - 7′
а) Що називається сіллю?
б) Назвіть фізичні властивості солей?
в) Назвіть хімічні властивості солей? Перерахуйте речовини, з якими реагують солі?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності - 2′
1. Повідомлення теми уроку, визначення завдань уроку і очікуваних результатів. (Слайд № 1,2)
2. Створення позитивного емоційного настрою: споглядання на квадрат зеленого кольору.
ІІІ. Формування і докази хімічних, фізичних властивостей солей амонію, проведення лабораторного досвіду, рішення завдань (кооперативна інтерактивна технологія) - 27′
1. Робота в групах за кольоровими картками - самостійне добування знань.
2. Дослідження солей амонію та доведення генетичного ланцюга.
І група - Червона картка
Завдання:
Склад і будова солей амонію.
NH4ОН
NH4CI амоній хлорид
(NH4)2 SO4 амоній сульфат
а) Складіть формули можливих солей амонію, утворених хлоридною, карбонатною, сульфатною, фосфатною і нітратною кислотами, назвіть їх.
NH , CI- , CO3, S, SO4 , NO3
б) Сформулюйте визначення солей амонію.
Максимальна кількість балів - 7. (Слайд № 3,4,5,6)
ІІ-а група Блакитна картка
Завдання: Фізичні властивості солей амонію.
Прочитати і дати характеристику солям амонію.
Солі амонію є кристалічними речовинами. Солі амонію зазвичай добре розчинні у воді і сильно диссоційовані. Зазвичай вони безбарвні, але забарвлення деяких, наприклад, амоній дихромату (NH4)2 Cr2O7 має оранжевий колір . кілька солей амонію за слабкого нагрівання плавиться (амоній нітрат NH4NO3 – за температури 1700С), а більшість - розкладається ще до плавлення.
Солі (NH4 )2 CO3 и (NH4)2 S, утворені сильною основою і слабкою кислотою, даватимуть лужну реакцію в розчині. Солі, утворені сильною основою і сильною кислотою, наприклад NH4 CI и (NH4 )2 SO4 мають нейтральну реакцію. Усі солі амонію проявляють загальні властивості солей.
Які загальні хімічні властивості проявляють неорганічні солі? Складіть загальну схему
(Слайд № 7, 8, 9)
Відповідь:
+ Н2 О Дисоціація
+ акт. Ме + кислота
сіль + + луг
Максимальна кількість балів - 8
ІІІ- а група Зелена картка
Завдання. Допишіть молекулярні, а потім складіть іонні повні і скорочені рівняння. Зробіть висновок: З якими ж речовинами реагують солі амонію?
1. Це сильні електроліти, у водному розчині диссоціюють на іони:
(NH4)2 SO4 ………….. + ……………….
2. Реагують з кислотами:
(NH4)2 CO3 + 2HCI ……..+ ……….. + ………
3. Реагують з іншими солями:
NH4CI + AgNО3 ………....+ …………..
4. Реагують з лугами:
NH4CI + NaOH …….. + ……… +………
Максимальна кількість балів – 9
ІУ- а група Жовта картка
Завдання: Отримання солей амонію.
Дописати хімічні рівняння:
1. При взаємодії амоніаку з кислотами:
NH3 + HNO3 ………
2. При взаємодії амоніачної води з кислотами:
NH4 OH + HCI …… + ……..
Максимальна кількість балів – 8
3. Звіт груп про виконані завдання.
4. Повторення правил ТБ при проведенні експерименту.
5. Эксперименстальная колективна робота - проведення лабораторного досвіду за білими картками.
(Слайд № 12,13)
Робота всієї групи (запис у лабораторні зошити)
Лабораторний досвід №3
Тема: Виявлення іонів амонію в розчині. Якісна реакція на іон-амонію.
Мета: Навчитися визначати іони амонію в розчині.
Обладнання та реактиви: Штатив з пробірками, пальник, лакмус, пробиркоутримувач, розчини амонію сульфату (NH4)2SO4 і натрію гідроксиду NаOH
(Слайд № 10, 11)
Завдання: Виконайте дослід та оформіть звіт, заповнюючи таблицю.
Максимальна кількість балів - 7-10.
Хід роботи |
Мої спостереження |
Рівняння реакцій |
Висновки |
Налийте в пробірку 2 мл розчину амонію сульфату і підлийте такий же об'єм розчину натрій гідроксиду. Підігрійте рідину в пробірці і обережно понюхайте розчин. Піднесіть до отвору пробірки вологий лакмусовий папір
|
|
Запишіть рівняння реакцій в молекулярному, повному і скороченій іонній формі. |
Який якісний реактив на іони амонія? |
7. Підведення підсумки роботи - взаємоперевірка.
(Слайд № 14)
ІУ. Рефлексія. Визначення зміни настрою учнів за допомогою кольорових карток: - 9′
Червоний колір - погіршився
Жовтий - задовільний
Синій - нейтральний
Зелений - покращився
Підведення підсумків, оцінювання результатів уроку. (Слайд № 15)
Домашнє завдання.
§ 6 Підручник Хімія 10 кл. П.П. Попель , Л.С. Крикля.