розробка уроку на тему "Теорема косинусів."

Про матеріал
Тема уроку. Теорема косинусів. Мета уроку: вивчення теореми косинусів. Формування вмінь учнів застосовувати теорему косинусів до розв'язування задач.
Перегляд файлу

 

УРОК № 4

Тема уроку. Теорема косинусів.

Мета уроку: вивчення теореми косинусів. Формування вмінь учнів застосовувати теорему косинусів до розв'язування задач.

Тип уроку:  комбінований.

Наочність і обладнання: таблиця «Співвідношення між сторонами і кутами трикутника»[13].

Вимоги до рівня підготовки учнів: формулюють теорему косинусів та доводять її.

Хід уроку

I. Перевірка домашнього завдання

Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відпо­вісти на запитання, які виникли в учнів у ході їх розв'язування.

 

ІІ. Аналіз результатів самостійної роботи

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Ми приступаємо до вивчення теми «Розв'язування трикутників».

Розв'язати трикутник означає знайти відомі елементи трикут­ника (сторони, кути) за даними відомими елементами. У 8-му кла­сі ви вже навчилися розв'язувати прямокутні трикутники. Прямо­кутний трикутник визначається за двома елементами, серед яких є хоча б один лінійний елемент (сторона). Ви вмієте знаходити невідомі елементи прямокутного трикутника, якщо дано: катет і гіпотенузу; гіпотенузу і гострий кут; катет і прилеглий гострий кут; катет і протилежний гострий кут.

Щоб розв'язати довільний (не прямокутний) трикутник, треба знати три елементи, серед яких має бути хоча б один лі­нійний.

Зараз ви ознайомитеся з теоремою, яка дозволяє за двома сторонами і кутом між ними знаходити третю сторону, невідомі кути трикутника. Ця теорема називається теоремою коси­нусів.

 

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Вивчення теореми косинусів

Сформулюємо теорему та ознайомимо з її доведенням учнів.

Теорема. Квадрат будь-якої сторони трикутника дорівнює сумі квадратів двох інших сторін без подвоєного добутку цих сторін на косинус кута між ними.

Доведення

Нехай задано трикутник ABC, доведемо, що

а2 = b2 + с2 2bc cosα, де а = ВС, b = AC, с = АВ, A = α.

Розглянемо три випадки: якщо кут А є гострим, тупим і пря­мим.

1-й випадок

Якщо кут А гострий (рис. 8), то проведемо висоту BD і розглянемо пря­мокутний трикутник BDC. У ньому ВС2 = DC2 + BD2 або a2 = (bb1)2 + h2.              (1)

Виразимо b1 і h через основні елементи трикутника ABC. Із трикутника ABD миємо: h = csinα, b1 = ccosα. Замінивши h і b1 у виразі (1) їх значеннями, знай­демо:

a2 = (b ccosα)2 + с2sin2α = b2 2bccosα + с2cos2α + c2sin2α =

= b2 2bccosα + c2(sin2α + cos2α) = b2 – 2bccosα + c2 · 1 = b2 + c2 – 2bccosα.

Отже, a2 = b2 + c2 – 2bccosα, що і треба було довести.

2-й випадок

Нехай кут А тупий (рис. 9). Із вершини В проведемо висоту BD на продовження сторони АС. Із прямокутного трикутника BDC маємо:

BC2 = BD2 + DC2 або a2 = h2 + (b + b1)2. (2)

Значення h і b1 виразимо через основні елементи трикутни­ка ABC. Із трикутника ABD маємо: h = csin(180°- α) = csinα, b1 = ccos(180° - α) = -ccosα. Замінивши h і b1 у виразі (2) їх значен­нями, після деяких перетворень маємо:

a2 = c2sin2α + (bccosα) = с2sin2α + b2 – 2bccosα + c2cos2α = (c2sin2α +           + c2cos2α) + b2 2bccosα = c2(sin2α + cos2α) + b2 2bccosα = b2 + c2 – 2bccosα.

Отже, a2 = b2 + c2 – 2bccosα, що і треба було довести.

3-й випадок

Нехай кут А прямий, α = 90° (рис. 10). У цьому випадку cosα = cos 90° = 0, отже, маємо:

b2 + c2 – 2bccosα = b2 + c2 – 2bc · 0 = b2 + с2. (3)

  

Але за теоремою Піфагора маємо: b2 + с2 = а2. (4)

Порівнявши вирази (3) і (4), отримаємо: a2 = b2 + c2 – 2bccosα. Теорему, доведено.

Теорему косинусів іноді називають узагальненою теоремою Піфагора. Така назва пояснюється тим, що в теоремі косинусів міститься як частковий випадок теорема Піфагора. Справді, якщо в трикутнику ABC кут А прямий, то cos A =   = cos 90° = 0, і за теоремою косинусів одержуємо а2 = b2 + с2, тобто квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів.

Розв'язування задач

При розв'язуванні цих задач слід домовитися, що сторони трикутника позначатимемо буквами a, b, с, а протилежні їм кути (при вершинах А, В, С) — грецькими літерами α, β, γ. Слід також згадати значення тригонометричних функцій деяких кутів (табл. 1), зазначивши, що синуси суміжних кутів рівні, а коси­нуси суміжних кутів — протилежні числа: sin(180°- α) = sinα, cos(180°- α) = = -cosα. Розв'яжемо такі задачі.

  1. Дві сторони трикутника дорівнюють см і 1 см, а кут між ними 30°. Знайдіть третю сторону трикутника. (Відповідь. 1 см.)
  2. Знайдіть третю сторону трикутника, якщо дві інші сторони до­рівнюють 1 см і см і утворюють кут 135°. (Відповідь. 5 см.)

 

V. Закріплення й осмислення нового матеріалу

Розв'язування задач

  1. Сторони трикутника дорівнюють 1 см, 3 см і 5 см. Знай­діть кут, який лежить проти найбільшої сторони.

Розв'язання

Нехай у трикутнику ABC а = 1 см, b = 3 см, с = 5 см. За теоремою косинусів маємо: с2 = b2+ a22bacosγ, тоді 52 = 12 + – 2 · 1 · 3cosγ;   25 = 19 – 6cosγ; 6cosγ = - 6; cosγ = = = ;

тоді γ = 180° - 45° = 135°.

Відповідь. 135°.

  1. Дві сторони трикутника а і с дорівнюють 5 см і 7 см, а кут γ дорівнює 60°. Знайдіть сторону b.

Розв'язання

За теорему косинусів маємо:

с2 = а2 + b2 2abcosγ, або 72 = 52 + b2 2 · 5 ·  bcos60°,

звідси 49 = 25 + b2 5b, або b2 5b 24 = 0. Роз­в'язавши рівняння, одержимо b1 = 8; b2 = -3. Оскільки b > 0, то значення b2 не задовольняє умову задачі.

Відповідь. 8 см.

  1. У трикутнику дві сторони дорівнюють 5 м і 6 м, а синус кута між ними дорівнює 0,6. Знайдіть третю сторону.

Розв'язання

Нехай а = 5 м, b = 6 м, sinγ = 0,6. Оскільки sin2γ + cos2γ = 1, то 0,36 + cos2γ = = 1, cos2γ = 0,64 і cosγ = ±0,8.

1-й випадок:

cosγ = 0,8. Тоді с2 = а2 + b2 – 2abcosγ = 25 + 36 – 2 · 5 · 6 · 0,8 = 61 48 = 13; с = м.

2-й випадок:

cosγ = -0,8. Тоді с2 = а2 + b2 – 2abcosγ = 25 + 36 + 2 · 5 · 6 · 0,8 = 61 + 48 = 109; с = м.

Відповідь. м або м.

 

VI. Домашнє завдання

  1. Вивчити теорему косинусів.
  2. Розв'язати задачу.

Сторони трикутника дорівнюють 5 м, 6 м і 7 м. Знайдіть косинуси кутів трикутника.

 

VII. Підбиття підсумків уроку

Завдання класу

  1. Сформулюйте теорему косинусів.
  2. Знайдіть невідому сторону трикутника (рис. 11).

 

Ро

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Корсунов Володимир
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
4607
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку