Тема. Трикутник і його елементи
Мета: формування в учнів уявлення про зміст понять: медіана, бісектриса, висота трикутника, внутрішня та зовнішня області трикутника, кут трикутника; вироблення вмінь: на готовому рисунку розпізнавати медіани, висоти, бісектриси трикутника, називати його кути, виконувати зображення елементів трикутника; закріплення знань учнів про означення та властивості сторін трикутника і відпрацювання вмінь застосовувати ці знання при розв'язуванні задач.
Тип уроку: формування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 9 «Трикутник».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Розв'язання домашніх задач учні перевіряють за готовими зразками (у вигляді або роздаткового матеріалу, або записів на дошці, або у вигляді проекції на екран).
Можна (за наявності часу) провести математичний диктант № 6 за вивченим на попередньому уроці матеріалом.
Математичний диктант № 6
а) вони не були вершинами трикутника;
б) були вершинами трикутника.
Назвіть цей трикутник.
а) вершини;
б) сторони трикутника FTK [MNO].
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Запитання до учнів
Обговорення відповідей на ці запитання наводить на думку, що слід вивчити інші елементи трикутника, пов'язані з серединою сторони трикутника та бісектрисою його кута — це і є по суті основною дидактичною метою уроку.
IV. Актуалізація знань учнів
Усні вправи
На рис 48:
а) назвіть елементи кожного з трикутників;
б) укажіть найбільший кут у кожному трикутнику, визначте його вид.
Як тепер можна назвати кожний з трикутників?
V. Засвоєння нових знань
План вивчення матеріалу
Методичний коментар
При вивченні нового матеріалу уроку традиційно вивчаються означення медіани, бісектриси та висоти трикутника і формулюються (без доведення) деякі властивості цих елементів (про перетин трьох медіан в одній точці і таке інше).
При цьому варто звернути увагу учнів на необхідність точного формулювання означень названих елементів трикутника (відпрацювати цей момент можна на усних вправах).
Хоча в підручнику на додаток до традиційного матеріалу розглядається питання про взаємне розміщення медіани, висоти і бісектриси, проведених з однієї вершини трикутника, автор вважає за необхідне додати до цього ще й матеріал про положення висоти, проведеної з вершини гострого кута трикутника.
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
Графічні вправи
Письмові вправи
VII. Підсумки уроку
На рис. 51 зображено трикутник АМК. Зробіть необхідні позначки, щоб відрізок АВ був зображенням:
а) медіани; б) висоти; в) бісектриси трикутника.
VIII. Домашнє завдання