Тема. Сума кутів трикутника
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми про суму кутів трикутника та змісту її доведення, а також деяких висновків з цієї теореми; виробити в учнів уміння застосовувати зміст теореми і висновків з неї, а також використовувати сформульовані твердження при розв'язуванні задач на знаходження градусних мір кутів трикутника.
Тип уроку: засвоєння знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя; таблиця № 10 «Сума кутів трикутника».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Оскільки матеріал попереднього уроку має бути опрацьований на уроці та закріплений вдома, перевірку домашнього завдання учні здійснюють самостійно за готовим зразком.
III. Формулювання мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
Для успішної мотивації діяльності учнів учитель спонукає учнів до повторення основних відомостей про трикутник (як одну з багатьох геометричних фігур) і формулює проблему: чи можна побудувати трикутник з наперед заданими мірами кутів і якщо так, то чи існують які-небудь обмеження щодо градусних мір цих кутів (наприклад, чи можна побудувати трикутник, у якого всі три кути тупі, або всі три кути прямі, тощо). Після усвідомлення учнями суті проблеми вчитель разом з учнями формулює основну мету уроку — використавши отримані раніше знання, сформулювати властивість кутів трикутника, довести справедливість сформульованої теореми і навчитися використовувати доведене твердження при розв'язуванні задач відповідного змісту.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
|
...< α <... |
гострий |
... |
α = 90° |
|
|
...< α <... |
|
... |
α ... |
розгорнутий |
Рис. 53
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Як і в традиційному підручнику, в даному посібнику теорема про суму кутів трикутника подається після теми «Властивість паралельних прямих» і її доведення, що здійснюється із посиланням на властивість кутів, утворених при перетині двох паралельних прямих січною, добре засвоюється учнями і, зазвичай не викликає в учнів труднощів. Звернімо увагу на те, що в даному посібнику за основні кути при перетині паралельних прямих січною прийнято внутрішні різносторонні кути і саме на їх властивість посилаються автори підручника при доведенні теореми (доведення із посиланням на властивості інших кутів можна розглянути як інший можливий варіант на уроці або запропонувати учням знайти цей варіант самостійно). Але для кращого усвідомлення учнями змісту і доведення теореми (за умови відповідної підготовки учнів) роботу над теоремою можна організувати у вигляді невеликої практичної роботи.
Практична робота
Для підготовки учнів до сприйняття висновку з теореми можна запропонувати учням знайти відповіді на запитання.
а) Яким мав би бути кут трикутника, якби кожний з двох інших його кутів був прямий?
б) Яким мав би бути кут трикутника, якби два інші його кути мали градусну міру 100° і 120° відповідно?
в) Яким мав би бути кут трикутника, якби один із двох інших кутів був тупий, а другий — прямий?
Якщо учні обґрунтовують свої відповіді, то доведення наслідку з теореми про суму кутів трикутника буде узагальненням проведених міркувань.
Як квінтесенція роботи з вивчення нового матеріалу демонструється таблиця № 10 «Сума кутів трикутника».
Таблиця №10
Сума кутів трикутника |
|
Теорема |
|
|
A + B + C = 180° Сума кутів трикутника дорівнює 180°. |
Висновки |
|
Якщо в трикутнику ABC кут А — тупий, то він єдиний. Якщо в трикутнику ABC кут А = 90°, то він єдиний. У будь-якому трикутника ABC принаймні два кути гострі |
Питання про види трикутників за градусною мірою його кутів уже вивчалось у сьомому класі, але на даному уроці відповідь на нього має «вдосконалений вигляд», а саме — вид трикутника визначається за градусною мірою найбільшого кута.
Останній момент, на якому слід зосередити увагу учнів на уроці — це нарешті дозвіл розуміти під поняттям кута як геометричну фігуру, так і його градусну міру.
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Задачі, які винесено на урок, можна умовно поділити на дві групи:
Перша група — на безпосереднє застосування теореми — № 289, 290, 296, 297 (а), додаткова № 1: знайти всі кути трикутника, якщо один із них удвічі менший від другого і на 20° більший за третій.
Друга група — на застосування наслідку — № 291, 300.
VII. Підсумки уроку
Яке з тверджень неправильне (рис. 55)?
а) M + N = 180° - K;
б) M + N + K = 180°;
в) Якщо M > 90°, то і N > 90°.
VIII. Домашнє завдання
1) Знайти кути трикутника, якщо їх градусні міри відносяться як 2 : 7 : 9.
2) Накресліть трикутник ABC з тупим кутом А. Проведіть висоту BD і визначте вид трикутника ABD за градусною мірою кутів. Виміряйте кути BAD, ABC, АСВ, ВАС. Як пов'язана градусна міра кута BAD з градусними мірами виміряних кутів трикутника ABC?
3) № 295, 297 (б).