Тема. Сума кутів трикутника
Мета: відпрацювання навичок застосування теореми про суму кутів трикутника та про властивість зовнішнього кута трикутника при розв'язуванні задач, передбачених програмою з математики.
Тип уроку: відпрацювання навичок.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиці № 10 «Сума кутів трикутника», № 11 «Зовнішній кут трикутника».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
На цьому етапі уроку можливе проведення само- або взаємоперевірки роботи учнів за зразком, який може бути написаний або на дошці або виготовлений у вигляді роздаткового матеріалу (ксерокопії домашніх завдань роздаються учням).
Діяльність учнів на цьому етапі уроку включає в себе застосування набутих на попередньому уроці знань, аргументацію запропонованого розв'язання з посиланням на застосований матеріал та корекційну роботу з пошуку та виправленню знайдених помилок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Формулювання мети і завдань уроку
Якщо в домашньому завданні учні припустилися суттєвих помилок, то мета уроку логічно випливає з висновків, зроблених учнями після перевірки домашнього завдання — необхідною є робота з подальшого опрацювання вивченого матеріалу, спрямована на ліквідацію причин допущених помилок, а саме: закріплення знань учнів про зміст вивчених теорем про суму кутів трикутника і зовнішній кут трикутника та висновки з них, а також відпрацювання навичок застосування цих теорем.
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Частково відбулася під час перевірки домашнього завдання, але має бути доповнена усними вправами.
Усні вправи
а) один із його кутів дорівнює сумі двох інших;
б) один із його кутів більший за суму двох його інших кутів;
в) один із його кутів менший від суми двох його інших кутів?
V. Відпрацювання навичок учнів
Методичний коментар
На цьому уроці основну частину часу присвячено розв'язуванню задач на застосування вивчених теорем (сума кутів трикутника та властивість зовнішнього кута трикутника) і висновків з них.
Задачі, запропоновані для розв'язання залежно від рівня підготовки учнів, можуть бути різного рівня складності. Для зручності їх можна згрупувати за тематикою, наприклад, задачі на застосування: (А) теореми про суму кутів трикутника; (Б) наслідків із теореми про суму кутів трикутника; (В) властивості зовнішнього кута трикутника.
A. 1. Два кути трикутника мають міру 25° і 55°. Визначте вид трикутника.
2. Кути трикутника відносяться як 1:4:7. Знайдіть кути трикутника.
3. Один із внутрішніх кутів трикутника дорівнює півсумі двох інших кутів. Знайдіть його міру.
Б. 1. № 135 (див. підручник).
2. № 134 (див. підручник).
3. Закінчіть речення: «Якщо один із кутів трикутника дорівнює сумі двох інших кутів, то ...».
B. 1. Зовнішні кути трикутника відносяться як 3 : 9 : 10. Знайдіть відношення внутрішніх кутів трикутника.
2. Чи може зовнішній кут трикутника дорівнювати сумі двох інших зовнішніх кутів?
3. Бісектриси зовнішніх кутів трикутника ABC перетинаються парами в точках М, К, Т. Доведіть, що трикутник МКТ — гострокутний і виразіть градусні міри його кутів через міри кутів трикутника ABC.
VI. Підсумки уроку
Самостійна робота № 6
Варіант 1
Варіант 2
VII. Домашнє завдання