Тема. Сума кутів трикутника
Мета: закріпити знання учнів про зміст теореми про суму кутів трикутника, а також про висновки з цієї теореми; засвоїти поняття зовнішнього кута трикутника та зміст теореми про градусну міру зовнішнього кута трикутника; сформувати вміння знаходити на рисунку і виконувати зображення зовнішнього кута трикутника при даній вершині трикутника; записувати теорему про градусну міру зовнішнього кута трикутника відповідно до умови задачі; використовувати властивість зовнішнього кута трикутника разом з теоремою про суму кутів трикутника для розв'язання задач, передбачених програмою.
Тип уроку: засвоєння і застосування знань, вироблення вмінь.
Обладнання: набір демонстраційного креслярського приладдя, таблиця № 11 «Зовнішній кут трикутника».
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Перевірку засвоєння знань попереднього уроку проводимо у формі математичного диктанту № 7.
Математичний диктант № 7
Варіант 1
Варіант 2
Після диктанту обов'язково робимо корекцію — аналізуємо помилки учнів, спираючись на відповідний навчальний матеріал.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Формулювання мети і завдань уроку
Для створення відповідної мотивації діяльності учнів можна запропонувати їм виконати вправу.
Завдання класу
а) гострокутний трикутник ABC;
б) прямокутний трикутник ABC;
в) тупокутний трикутник ABC.
До виконаного завдання вчитель або учні формулюють такі запитання.
Запитання
IV. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Усні вправи
Рис. 56
а) тупими кутами;
б) прямими кутами?
а) гострі, менші від 60°;
б) гострі, більші за 60° ?
V. Засвоєння нових знань
План вивчення нового матеріалу
Методичний коментар
Навчальний матеріал про зовнішній кут трикутника та його властивості в новому підручнику винесено в теоретичну частину § 10.
Уведення поняття зовнішнього кута трикутника підготовлено виконанням практичної роботи, тому, давши означення зовнішнього кута, можна запропонувати кілька готових рисунків (як прикладів, так і контрприкладів) для закріплення розуміння означення.
На цьому етапі роботи важливо показати учням доцільність саме такої назви зовнішнього кута (як кута, що лежить зовні трикутника, на відміну від кута, або як ще говорять, внутрішнього кута, який лежить у внутрішній області трикутника).
При цьому слід звернути увагу учнів на можливість побудови двох рівних зовнішніх кутів трикутника при одній вершині.
Формулювання властивості зовнішнього кута трикутника також може бути результатом роботи з виконання завдання (див. вище); щодо доведення сформульованого твердження, то залежно від рівня підготовки учнів може бути організована або самостійна робота з текстом підручника або фронтальна бесіда під керівництвом учителя.
Також, якщо є час і за умови відповідної підготовки учнів, можна окремо виділити для вивчення наслідок з властивості зовнішнього кута трикутника — про те, що сума зовнішніх кутів трикутника, взятих по одному при кожній вершині, дорівнює 360° (загальна властивість зовнішніх кутів опуклого многокутника).
Підсумком проведеної роботи може бути таблиця № 11 «Зовнішній кут трикутника».
Таблиця №11
Зовнішній кут трикутника |
||
|
||
Означення |
Теорема |
Висновки |
4 — зовнішній кут при вершині С |
4 = 1 + 2 |
4 > 2; 4 > 1 |
VI. Первинне усвідомлення матеріалу
Усні вправи
а) при вершинах D і Е трикутника DKE (рис. 57, а);
б) при вершині Е трикутника KEN (рис. 57, а);
в) при вершинах D і Е трикутника DBE (рис. 57, б);
г) при вершині О трикутника AOD (рис. 57, в).
Рис. 58
Письмові вправи
VII. Підсумки уроку
Для кутів трикутника MNK (рис. 59) записати якомога більше правильних рівностей.
VIII. Домашнє завдання
1) Один із внутрішніх кутів трикутника дорівнює 40°, а один із зовнішніх кутів — 125°. Знайдіть решту внутрішніх та зовнішніх кутів трикутника.
2) Знайдіть внутрішні кути трикутника, якщо сума двох із них дорівнює 150°, а один із зовнішніх кутів дорівнює 80° .