розробка уроку на тему " Відсоткові розрахунки. Формула складних відсотків"

Про матеріал

даний урок містить прикладні задачі на відсоткові розрахунки. Урок супроводжується презентацією.

повторити формули розв'язування основних задач на відсотки. Продовжити роботу над виробленням умінь застосовувати вивчені формули для розв'язування задач на відсоткові розрахунки, домогтися засвоєння учнями змісту: означення поняття «складні відсотки»; формули складних відсотків. Здійснити взаємозв'язок відсоткових розрахунків з реальним життям; розвивати логічне мислення, просторову уяву; виховувати почуття відповідальності, самостійність

Перегляд файлу

Тема уроку. Відсоткові розрахунки. Формула складних відсотків.

 

Мета уроку: повторити формули розв'язування основних задач на відсотки. Продовжити роботу над виробленням умінь застосовувати вивчені формули для розв'язування задач на відсоткові розрахунки, домогтися засвоєння учнями змісту: означення поняття «складні відсотки»; формули складних відсотків. Здійснити взаємозв’язок відсоткових розрахунків з реальним життям; розвивати логічне мислення, просторову уяву; виховувати почуття відповідальності, самостійність

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Наочність та обладнання: опорний конспект,  ноутбук, роздатковий матеріал.

 

Епіграф:  «Знання лише тоді знання, коли воно отримане  зусиллям розуму, а не пам’яті»

                                                                                                                Л.М.Толстой.

 

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап

Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.

II. Перевірка домашнього завдання

  1. Наявність Д/З перевіряє вчитель
  2. Перевірка  Д/З (завдання з ДПА 9клас) один учень біля дошки,  решта за зразком

СЛАЙД 2,3

Задача. З куска жерсті розміром 48*30см  виготовили коробку з площею основи 1008 см2.Визначити  висоту жерстяної коробки.

Розв’язання.

 (30 - 2х)(48 - 2х) = 1008

2(15 - х)2(24 - х) = 1008

(15 - х)(24 - х) = 252

1524 - 24х - 15х + х2– 252 = 0

360 - 39х + х2 – 252 = 0

х2- 39х + 108 = 0

D = 1089 ; √ D = 33

х1==3; х2 ==36 – не задовольняє умову задачі

Відповідь: 3 см.

III. Формулювання мети і завдань уроку.

Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Він дві різні назви має,

Його бухгалтер поважає,

У бізнесі торгівлі – всюди

З ним звикли справу мати люди.

Виконує він скрізь роботу.

А називається …(відсоток).

А яку іншу назву має відсоток?

Вступне слово вчителя

    Шановні учні! Україна має безліч економічних проблем,розв’язувати які доведеться вам ,майбутнім випускникам школи. Тому кожному з вас потрібна фундаментальна  загальна підготовка.

Багатьом фахівцям доводиться виконувати обчислення за умови, що деякі значення виражено у відсотках. Коротко їх називають відсотковими розрахунками.

Сьогодні на уроці ми повторимо методи розв’язування задач на відсотки та ознайомитесь  зі «складними відсотками»

 Лекція вчителя  Дуже часто знання з математики допомагають при вивченні інших суміжних предметів. Досить часто на уроках хімії,фізики,географії вам доводиться зустрічатися з задачами на відсотки. Після сьогоднішнього уроку розв’язувати вам такі задачі стане значно простіше.Відсотки – одне з математичних понять, які часто зустрічаються у повсякденному житті. Слово «процент» походить від латинського pro centum, що означає «від сотні», звідси і дві назви – процент та відсоток. Відсоток означається як сота частина деякої величини. У практиці ми досить часто маємо справу з сотими частинами (копійка, сантиметр, ар), а тому соті дістали спеціальний знак % для їх позначення на письмі. Цей символ % виник у XV столітті в Італії. Вивчати відсотки почали дуже давно.  Ще у ХІІІ – ХVI столітті усі підручники приділяють значну увагу відсотковим обчисленням. Уже в 1494 році користувалися відсотковими таблицями, які підприємства тримали в секреті.

СЛАЙД 4

Спочатку відсотки використовували тільки при фінансових операціях (прибутки з капіталу, сплата внесків, касові операції). Але згодом вони знайшли широку область застосування. Їх використовують для характеристики виконання виробничих планів, визначення зростання чи зниження продуктивності праці, режиму економії, собівартості і якості продукції. У відсотках ми виражаємо вологість повітря, жирність молока, вміст солі у розчині, кількість відсутніх/присутніх учнів у класі і т.д. Відсотки ми часто використовуємо у шкільних курсах, зокрема у математиці та фізиці під час обчислення відносної похибки вимірювання, у хімії при обчисленні концентрації розчинів.

Тому знання відсотків та загальні навички розв’язування типових задач на відсотки необхідне кожній людині.

 Для розв’язування задач на відсотки слід уміти записувати будь-яке число у вигляді відсотка і розв’язувати обернену задачу – виражати відоме число відсотків у вигляді дробового чи цілого числа.

Для найпростіших задач на відсотки уведемо таке позначення: х – деяка величина, що приймається за 100% (ціле), у - її частина, яка виражається числом відсотків р%.  Залежно від того, що невідоме – х, у чи р найпростіші задачі на відсотки можна розділити на три види:

СЛАЙД 5                     Знаходження відсотків від числа.

Щоб знайти відсоток від числа, треба цей відсоток записати десятковим дробом і дане число помножити на здобутий дріб.

 

СЛАЙД 6                  Знаходження числа за його відсотком.

Щоб знайти число за його відсотком, треба відсоток записати у вигляді десяткового дробу і розділити дане число на цей дріб.

СЛАЙД 7       Знаходження відсоткового відношення двох чисел.

Щоб знайти, скільки відсотків  складає перше число  від другого числа, треба перше число поділити на друге  і результат помножити на 100%

СЛАЙД 8      Основні формули відсотків

                                                    10 % від х = 0,1х

0,7 від х = 70% від х

Збільшити х на 15%:

х+0,15х

Зменшити х на 38%:

х – 0,38х

На уроках хімії часто доводиться розв’язувати задачі на складання пропорції

СЛАЙД 9        Пропорція:     a – 100%

                                             b   c %

Наведення прикладів

СЛАЙД 10     Задача 1. Зимова куртка коштувала 800 грн. Весною ціну куртки знизили на 10%. Але продали її тільки тоді, коли нову ціну знизили ще на 10%. На скільки відсотків ціна, за яку продали куртку, менше від початкової?
Розв’язання. Після першого зниження ціну знизили на 800*0,1=80 (грн.) і куртка стала коштувати  800-80=720 (грн.)
Після другого зниження ціну зменшили на 720*0,1=72(грн.)
В результаті двох знижень ціна куртки зменшилась на 80+72=152 (грн.)
152грн. від 800грн. складає  152/800*100%=19%.
Отже, початкову ціну знизили на 19%.
Відповідь: 19%. 

СЛАЙД 11      Задача 2. Вкладник зняв зі свого рахунку в банку 20% всіх грошей , а на наступний день зняв 10% залишку. Після цього на його рахунку залишилося 360 грн. Скільки грошей було на рахунку спочатку?
Розв’язання. Нехай на рахунку вкладника спочатку було х грн. Після першого зняття грошей н а рахунку залишилося
100%-20%=80% грошей початкового  вкладу.
Із нової суми було знято 80%*0,1=8% початкового вкладу.
Вкладник зняв за два рази 20%+8%=28% початкового вкладу, а на рахунку залишилося 100%-28%=72%.
                                        360грн.-72%
                                          х грн.-100%

=500(грн.)
Відповідь:500 грн.

СЛАЙД 12         Задача 3. Є два сплави з 30 і 10-відсотковим вмістом міді. Скільки кілограмів кожного сплаву потрібно взяти, щоб отримати 6кг нового сплаву з 15-відсотковим вмістом міді?
Розв’язання. Нехай потрібно взяти х кг першого сплаву (з 30-відсотковим вмістом міді). Тоді другого потрібно взяти (6-х) кг.
Перший сплав містить 30% міді, а другий-10%. Тому Х кг першого сплаву містить 0,3х кг міді, а (6-х) кг другого сплаву-0,1(6-х) кг міді. Новий сплав повинен містити 0,3х+0,1(6-х) кг міді. З іншого боку, 6 кг нового сплаву повинен містити 15%, або 6*0,15=0,9(кг) міді. Отримуємо рівняння:
                                        0,3х+0,1(6-х)=0,9
Розв’язавши рівняння, знайдемо: х=1,5
Отже, потрібно взяти 1,5кг першого сплаву і 6-1,5=4,5(кг) другого сплаву.
Відповідь: 1,5 кг ;4,5 кг.                   

СЛАЙД 13      Банківскі відсотки. Формула складних відсотків

А0- початковий капітал, р% річних

рік

Нарахована сума

Нарахований капітал

1й

А0

А0+ А0 = А0(1+ )

 

2й

А0(1+ )

А0(1+ )+ А0(1+ ) = А0(1+ ) (1+)= А0(1+ )2

 

3й

А0(1+ )2

А0(1+ )2+ А0(1+ )2 = А0(1+ )2 (1+)= А0(1+ )3

 

nй

 

А0(1+ )n

 

СЛАЙД 14  Формула простих відсотків 

An0(1+ )

СЛАЙД 15      Формула складних відсотків

An0(1+ )n

 

VI. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

1. Технологія особистісно розвивального навчання «Кола ідей»

Учні об’єднуються у 2 групи. Групи отримують  завдання. Спочатку протягом 2 хвилин учні обговорюють задачу, потім група, яка перша знайшла шлях розв’язання вигукує «Ідея!» і пропонує свій спосіб розв’язування задачі. Ідея обговорюється, коментується і, можливо, доповнюється. Задача розв’язується на дошці.

СЛАЙД 16      Розв’язуваннязадач
1 група – На який термін банк надав позику в розмірі 1000грн., якщо , повертаючи кредит, позичальник сплатив 1875грн., а річна такса становила 25%?

Розв’язання: Оскільки в даному випадку річна такса розраховується з початкового капіталу (позиченої суми), то тут маємо справу з простими відсотками.

За умовою: Аn=1875,    А0=1000,  =25% . Підставляючи ці дані у формулу An0(1+ ), маємо:      1875=1000(1+ ). Звідси 1875=1000+250n, 250n=875,  n=3,5.  Відповідь: 3,5 роки



2 група – У банк, що виплачує 16% річних, покладено 6000 грн. В яку суму перетвориться  цей вклад через 2 роки?

Розв’язання: Відсоткові гроші за перший рік становитимуть:

6000/100*16=960 (грн.). Нарощений капітал через рік становитиме:

6000+6000*0,16=6000(1+0,16)=6000*1,16 (грн.).

Відсоткові гроші за другий рік становитимуть:

6000*1,16/100%*16% (грн.).

Нарощений капітал через два роки становитиме:

6000*1,16+6000*1,16/100%*16%= 6000*1,16(1+0,16)=6000*1,162=8073,6(грн.)

 

 

СЛАЙД 17                                  Підсумки уроку

Інтерактивна технологія «Незакінчені речення»

  • На сьогоднішньому уроці я дізнався(дізналася)...
  • На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було...
  • На початку уроку я поставив(поставила) перед собою ціль. Ось як я її досягнув(досягнула)…

Домашнє завдання

§7, №363(с.р.),369(д.р.), 367(в.р.)

 

doc
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
14 березня 2018
Переглядів
2793
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку