Державний професійно-технічний навчальний заклад
«Ічнянський професійний аграрний ліцей»
Відкритий урок
з математики:
«Відстані у просторі»
Підготувала
викладач математики
Яковенко Марина Іванівна
Тема уроку. Відстані в просторі.
Мета уроку:
- сформувати в учнів поняття відстані у просторі;
- навчити знаходити відстані у просторі на просторових моделях;
- «читати» геометричні рисунки;
- повторити матеріал про відстані на площині;
- розвивати в учнів логічне мислення;
- формувати вміння аналізувати, обґрунтовувати відповідь, правильно і лаконічно висловлювати міркування, вміння працювати в групах;
- виховувати толерантність, ціннісне ставлення до праці.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вироблення вмінь.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІІ. Формулювання теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Учні записують перші літери слів, які є відповідями на запитання в табличку (Додаток 1) для того, щоб дізнатися тему уроку.
Дешифровщик
ЗАПИТАННЯ:
1 В |
2 І |
3 Д |
4 С |
5 Т |
6 А |
7 Н |
8 І |
|
9 У |
|
|||||
10 П |
11 Р |
12 О |
13 С |
14 Т |
15 О |
16 Р |
17 І |
Надзвичайно важливим є поняття відстані в просторі : між точками, прямими, площинами, геометричними множинами точок, тілами.
Де нам можуть знадобитися набуті знання в житі? На це запитання ми будемо давати відповідь сьогодні на уроці.
IV.Формування знань
Використовуючи листок-трафарет (Додаток 2) та супроводжуючі завдання, учні виконують практичні завдання та повторюють основні поняття по знаходженню відстаней.
Таким чином йде підготовка до вивчення нового матеріалу на основі узагальнення і повторення вивченого раніше.
Після цього йде введення нових понять: означення та знаходження відстаней
Спочатку ми повторимо, розглянувши такі приклади
Відстань між двома́ то́чками — це довжина відрізка, кінцями якого є ці точки. Найкоротший шлях, яким можна дістатися з однієї точки в іншу.
Давайте виконаємо рисунок та запишемо символьний запис.
Годинник - це в нас точка, а припіл - пряма.
Відстань від точки до прямої — дорівнює довжині перпендикуляра, опущеного з точки на пряму.
Відстанню між паралельними прямими називається довжина їхнього спільного перпендикуляра. Відстань між непаралельними прямими визначити не можна.
Відстанню від точки до площини називають довжину перпендикуляра, проведеного з цієї точки до площини.
V. Пояснення нового матеріалу.
В ході пояснення виконуються практичні завдання.
Учні записують в зошит формулювання нових теорем (теореми 2, 3 та 4).
Почнемо вивчення нового матеріалу з такого прикладу:
Це приклад математичної задачі на знаходження «відстані від прямої до паралельної площини»
Теорема 2 (про відстань між паралельними прямою і площиною)
Відстань між паралельними прямою і площиною дорівнює довжині спільного перпендикуляра, проведеного з будь-якої точки прямої на площину.
AB , B , (A; )=AB
Теорема 3 (про відстань між паралельними площинами)
Відстань між паралельними площинами дорівнює довжині спільного перпендикуляра, проведеного з будь-якої точки однієї площини на другу.
ǁ, , B , AB , (,)=AB
Теорема 4
Дві мимобіжні прямі мають спільний перпендикуляр і до того ж тільки один. Він є спільним перпендикуляром до паралельних площин, які проходять через ці прямі.
a, b – мимобіжні, a, B b, AB a, AB b, (a, b)=AB
VІ. Розв’язання вправ.
Задача 1
Потрібно протягнути два електричні дроти від стовпа до будинку. На стовпі вони кріпляться на висоті 19 м, а на стіні будинку - 9 м. Скільки потрібно дроту, якщо відстань від стовпа до будинку становить 30 м, а на кріплення і провисання слід додати 5% знайденої довжини.
Розв'язання
Стовп перпендикулярний площині Землі і стіна будинку перпендикулярна площині Землі, отже, оскільки дві прямі, перпендикулярні одній і тій самій площині, паралельні між собою, з цього випливає, що математична модель задачі - прямокутна трапеція.
Дано: АВСD-прямокутна трапеція;
АВ = 19 м, CD = 9 м, AD = 30 м.
Знайти: ВС.
Розв’язання
Опустимо перпендикуляр СК на сторону АВ. АК = CD = 9 м, отже,
ВК = АВ - АК = 19 - 9 = 10 (м).
К С = AD = 30 м.
З Δ ВСК (). За т.Піфагора:
ВС ===(м)
1) 10∙2 = 20(м) - довжина 2-х дротів.
2) 20∙0,05 =(м) - на провисання.
3) 20= 21(м)
Відповідь: необхідно 21м дроту.
Задача 2
Чотирисхилий дах будинку квадратної форми зі стороною 16м, має висоту 6м. Скільки квадратних метрів дахового заліза піде на покриття, якщо витрати на згин і обрізки становлять 6%?
Дано: АВСD-квадрат; ЕО ┴ (АВС)∆
АВ = 16 м, ЕО = 6 м.
Знайти: Sпокриття.
Розв’язання
Оскільки т.Е рівновіддалена від сторін АВСD, то т.О – центр вписаного кола ( точка перетину діагоналей). Якщо ЕН ┴ ВС, то за оберненою теоремою про три перпендикуляри ОН ┴ ВС.
Sпокриття=4 S∆ВЕС+6
S∆ВЕС=(ЕН×ВС)÷2
Розглянемо ∆ EOН (<O=900), за теоремою Піфагора EН2= EO2 + ОН2.
ОН=АВ÷2; ОН=16÷2=8(м);
ЕН2= 62+82=36+64=100; ЕН==10(м)
S∆ВЕС=(10×16)÷2=80 (м2)
4S∆ВЕС=4×80=320 (м2)
320÷100×6=19.2(м2) 6 від 320
Sпокриття=320+19.2=339.2 (м2)
Відповідь: 339,2 м2.
VІI. Підбиття підсумків уроку.
Прийом «Закінчити речення» (усно)
— Відстань між двома точками — це...
— Відстань між точки до прямої — це...
— Відстань між паралельними прямими – це...
— Відстань між прямою і паралельною їй площиною — це...
— Відстань між паралельними площинами — це...
— Відстань між мимобіжними прямими — це...
VIII. Домашнє завдання.
Опрацювати §32, виконати №114
Додаток 1
Дешифровщик
ЗАПИТАННЯ:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
9 |
|
|||||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Додаток 1
Дешифровщик
ЗАПИТАННЯ:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
9 |
|
|||||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
233333куууууууі