Урок № 5
Тема. Властивості паралелограма
Мета: доповнити знання учнів властивостями бісектрис кутів паралелограма та висот паралелограма; продовжити роботу із формування вмінь відтворювати вивчені означення і властивості паралелограма та використовувати ці твердження під час розв'язування задач на обчислення і доведення.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Наочність та обладнання: конспект «Паралелограм».
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання
Для перевірки якості засвоєння учнями основних понять уроку можна провести математичний диктант.
Математичний диктант
Варіант 1
Варіант 2
Правильність розв'язання задач домашньої роботи перевіряємо після виконання і перевірки математичного диктанту.
III. Формулювання мети і завдань уроку
З метою створення мотивації діяльності учнів та усвідомленого розуміння ними важливості матеріалу, що виноситься на урок, можна запропонувати виконати завдання.
Виконайте зображення паралелограма ABCD з гострим кутом A = 60° та проведіть у ньому:
Після виконання завдань формулюється питання про існування властивостей інших елементів паралелограма (окрім сторін, кутів та діагоналей). Відповідь на сформульоване таким чином запитання складатиме основну дидактичну мету уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь
З метою свідомого розуміння та подальшого засвоєння учнями змісту властивостей бісектрис та висот паралелограма слід активізувати знання і вміння учнів: означення бісектриси кута, ознаки рівнобедреного трикутника, властивості сусідніх та протилежних кутів паралелограма, ознак паралельності двох прямих, що перетнуті третьою, ознаки та властивості кутів прямокутного трикутника.
Для виконання цієї задачі учні розв'язують усні вправи.
Виконання усних вправ
1. |
|
Дано: АО = ОС,ОВ = OD. Довести: AB || CD |
2. |
|
Дано: АО = OD, CO = OF. Довести: CD || AF |
3. |
|
Дано: 1 = 2, 3 = 4. Довести: АВ || СD, ВС || AD |
4. |
|
Дано: AC = CD, 1 = 2. Довести: AB || CD |
5 |
|
Дано: 1 = 2, 3 = 4. Довести: ΔABC — рівнобедрений |
V. Засвоєння знань
План вивчення нового матеріалу
5*. Властивість висот паралелограма, що проведені із:
Оскільки навчальний матеріал уроку не є обов'язковим для вивчення, тому його можна подати, розв'язуючи опорні задачі. Але автор вважає за доцільне розглянути з учнями названі властивості, бо вони мають досить широке застосування під час розв'язування геометричних задач. Доведення вищезазначених опорних фактів можна здійснювати під час розв'язування задач або як узагальнення спостережень, здійснених на етапі формулювання мети (коли було розглянуто конкретний паралелограм), використовуючи при цьому окремі знання з курсу геометрії 7 класу (див. Актуалізація...). Якщо рівень пізнавальної активності учнів є досить низьким, учитель може принаймні сформулювати названі властивості та запропонувати їх для доведення тільки сильним учням в якості індивідуального домашнього завдання (яке потім оцінити).
У будь-якому разі повний перелік властивостей елементів паралелограма міститься в конспекті «Паралелограм».
VI. Застосування знань, умінь та навичок
Виконання усних вправ
Виконання письмових вправ
а) бісектриса його кута перетинає сторону під кутом 35°;
б) висота паралелограма утворює з однією з його сторін кут 42°.
5*. Знайдіть кути паралелограма, якщо його діагональ перпендикулярна до однієї зі сторін і дорівнює половині іншої сторони.
6* (опорна). Кут між висотами паралелограма, проведеним з однієї вершини, дорівнює куту паралелограма при сусідній вершині. Доведіть.
VII. Підсумки уроку
Чи існують паралелограми, що зображені на рисунках 1-5?
VIII. Домашнє завдання
Вивчити зміст властивостей бісектрис і висот паралелограма. Розв'язати задачі.
а) бісектриса його кута перетинає сторону під кутом 25°;
б) висота паралелограма, проведена з вершини тупого кута, ділить його у відношенні 1:3.
3*. Бісектриса кута паралелограма ділить його сторону на відрізки завдовжки 5 см і 6 см. Знайдіть периметр паралелограма. Скільки розв'язків має задача?
4* (на повторення). У чотирикутнику ABCD AB = CD. Яке співвідношення необхідно додати до умови, щоб за даними задачі довести, що чотирикутник ABCD — паралелограм? Висловіть припущення.