Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 29
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Розробка уроку
Циліндр і конус
Вчитель математики
Сафошкіна Ірина Анатоліївна
Тема: Циліндр і конус
Мета:
-
узагальнити та систематизувати знання учнів про циліндр і конус;
-
розвивати навички мислення високого рівня з даної теми: розуміння поняття «циліндр» і «конус» та їх основних елементів, перерізів, застосування теоретичних знань з теми до розв’язування прикладних задач;
-
формувати навички роботи в групі (команді), зацікавленість у результатах спільної роботи.
Обладнання: підручник; моделі циліндра і конуса, штангенциркуль, сигнальні картки: зелені та червоні; табло із номерами прикладних задач різної складності; картки із зображенням конуса та циліндра; картки із тестами-тренажерами «Формули» ; опорні конспекти «Циліндр» і Конус»; рисунки конусів та циліндрів до задач; листки контролю, робочий зошит.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Клас об’єднується в дві команди:
Команда дівчат «Конус» і команда хлопців «Циліндр»
ІІ. Перевірка Д/З.
Наявність Д/З перевіряють капітани.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Математична дуель
Команда «Циліндр» готувала питання по темі «Конус», команда «Конус» по темі «Циліндр». Члени команди по черзі відповідають на раніше заготовлені питання команди суперників. За 5 хвилин потрібно дати якомога більше правильних відповідей. Якщо певний член команди не дає правильної відповіді, то відповідає будь-який член команди або капітан. Кожне питання оцінюється в 1 бал.
Приклади питань командам:
Циліндр
|
Конус
|
-
Тіло, яке утворюється обертанням прямокутника навколо однієї із його сторін.
-
Наведіть приклади побутових предметів, що мають форму циліндра.
-
Назвіть основні елементи циліндра .
-
Назвіть властивості циліндра однакові із властивостями прямої призми.
-
Переріз циліндра, що утворюється площиною яка проходить через його вісь.
-
Площини, у яких лежать основи циліндра.
-
Відстань між площинами основ.
-
Радіус циліндра.
-
Пряма, що проходить через центри основ циліндра.
-
Переріз циліндра площиною, що паралельна його основам.
|
-
Тіло , що утворюється обертанням прямокутного трикутника навколо одного із катетів.
-
Назвіть властивості конуса однакові із властивостями правильної піраміди .
-
Перпендикуляр, опущений з вершини конуса на площину його основи.
-
Наведіть приклади побутових предметів, що мають форму конуса або зрізаного конуса.
-
Відрізки, що сполучають вершину конуса з точками його основи.
-
Пряма, що містить висоту конуса.
-
Переріз конуса площиною, яка містить вісь конуса.
-
Геометричне тіло, що утворюється при обертанні прямокутної трапеції навколо бічної сторони, перпендикулярної до основ.
-
Відстань між площинами основ зрізаного конуса.
-
Геометрична фігура, що утворюється в результаті перетину бічної поверхні конуса та площини, що паралельна його основі.
|
Учні підсумовують набрану кількість балів та заносять їх до листків оцінювання.
-
Тести-тренажери
Учні на швидкість повинні знайти помилки допущені у формулах
Неправильний запис
|
Правильний запис
|
-
lкола = πR
|
-
lкола = 2 πR
|
-
Sкруга = 2πR2;
|
-
Sкруга = πR2;
|
-
Sбц = πR2H ;
|
-
Sбц = 2πRH ;
|
-
Sбк = 2RH ;
|
-
Sбк = πRl ;
|
-
Sпц = 2πRH + πR2;
|
-
Sпц = 2πRH + 2πR2;
|
-
Sпк = 2πRl + πR;
|
-
Sпк = πRl + πR2;
|
-
Vц = 2πR2H;
|
-
Vц = πR2H;
|
-
Vк = πR2l;
|
-
Vк = ⅓πR2H;
|
-
Sбзк = π(R+ h)l ;
|
-
Sбзк = π(R+ r)l ;
|
-
Sпзк = π(R+ h)l + 2πR2 ;
|
-
Sпзк = π(R+ r)l + πR2 +π r2;
|
-
Vзк = ⅓H (R 2 + R r + r2);
|
-
Vзк = ⅓πH (R 2 + R r + r2);
|
Після виконання завдання капітани команд обмінюються листочками і здійснюють взаємоперевірку за готовими зразками. До листків оцінювання заносять певну кількість балів (одне завдання – 1 бал).
V. Формування вмінь розв’язувати прикладні задачі на тіла обертання.
-
Практична робота:
Команда «Конус» працює з моделлю циліндра, а команда «Циліндр» - з моделлю конуса.
Зробивши необхідні виміри за допомогою штангенциркуля та сантиметрової стрічки, обчислити:
-
Об’єм тіла обертання;
-
Площу бічної поверхні;
-
Площу осьового перерізу.
-
Гра «Темне лоша»
На табло під номерами розташовані прикладні задачі на тіла обертання : конус і циліндр. Команди вибирають задачу з номером. Перший хід визначається жеребкуванням. Переможницею є та команда, яка перша по діагоналі, або по вертикалі, або по горизонталі заповнить 3 клітинки знаком своєї команди. Переможець вибирає номер задачі. Команда, яка швидше і правильно виконає завдання, замість номера задачі ставить свій знак ( «К» або «Ц»). Команд, яка виграла робить наступний вибір.
Прикладні задачі:
-
Як прямокутний лист жерсті розмірами 5,2 х 6 м зігнути в трубу так, щоб вона мала найбільший об’єм. (1 бал)
-
Є дві циліндричні каструлі: одна – вузька і висока, а друга – вдвічі ширша, але вдвічі нижча. Яка з каструль матиме більшу місткість? (2 бали)
-
Конус, висота якого Н, вилитий зі свинцю. Його потрібно переплавити в циліндр такого ж радіуса. Якою буде висота циліндра? (1 бал)
-
Рідину, що знаходиться в циліндричній склянці, яка має діаметр основи рівний 6 см і висоту рівну 9 см, переливають у посудину конічної форми, діаметр основи якої дорівнює 9 см і висота – 11 см. Чи вміститься рідина в цій посудині? (2бали)
-
Знайти площу даху, що має форму конуса, якщо довжина кола основи 31,4 м, а висота – 12 м. (2 бали)
-
Колона має форму циліндра з довжиною кола основи 1,57 м і висотою 2,5 м. Скільки треба фарби, щоб пофарбувати бічну поверхню колони, якщо на 1м2 йде 110 г фарби? (1 бал)
-
Скільки треба жерсті для виготовлення відкритої зверху циліндричної банки заввишки 30 см з діаметром основи 20 см? (1 бал)
-
Скільки квадратних метрів латунного листа потрібно, щоб зробити рупор, у якого діаметр одного кінця 0,43 м, а другого 0,036 м, а твірна дорівнює 1, 42 м2. (2 бали)
-
Конусоподібну палатку висотою 3,5 м і діаметром основи 4 м покрито тканиною. Скільки квадратних метрів тканини пішло на палатку? (1 бал)
VІ. Д/З. Повторити теоретичний матеріал з теми : «Циліндр і конус»
Збірник ДПА: П + С : Варіанти № 35,40, 41, 43 (завдання 1.15)
Д : Варіанти № 23,24, 25, 27 (завдання 2.8)
В: Варіанти № 49, 65 (завдання 3.3)
VІІ. Підсумки уроку.
Підсумуйте на листку контролю бали за урок і здайте вчителю.
Бажаю всім успіху!
П.І.________________________
|
Клас_________
|
Дата_____________
|
Домашнє завдання
|
Математична
дуель
|
Тести-тренажери
|
Практична робота
|
Гра «Темне лоша»
|
Загальна
кількість балів
|
Бал за урок
|
|
|
|
|
|
|
|
Література:
-
Афанасьєва О.М. Математика 11 клас.Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011.
-
Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: Вид.група «Основа», 2008.
-
О.Істер. Усні вправи з алгебри та геометрії.11 клас. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.
-
Роєва Т.Г., Хроленко Н.Ф. Геометрія в таблицях. 10-11 клас: Навч.посібник. – Х.: Країна мрій, 2002.
-
Бурда М.І., Біляніна О.Я., Вашуленко О.П.. Збірник завдань для державної підсумкової атестації з математики. 11 клас: У 2 кн.- Х.: Гімназія, 2008.
-
Бровченко О.М. Геометрія в таблицях та схемах. Київ: «Логос», 1998.
-
Роганін О.М. Геометрія. 11клас: Плани-конспекти уроків. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2006.
-
Т.Куса. Уроки-ігри до теми «Тіла обертання».11 клас.//Математика, 2005, № 47-48.