ХАРКІВСЬКА ГІМНАЗІЯ №152
ХАРКІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розробка уроку
«Небезпечні перехожі»
у 1 класі
Підготувала і провела:
В.В. Коноваленко
вчитель початкових класів
спеціаліст вищої категорії,
«Учитель-методист»
Тема. Небезпечні перехожі
Мета: поглибити знання учнів про правила пішохідного руху; вчити правила переходу проїжджої частини дороги; розвивати увагу, спостережливість; запам’ятати дорожні знаки; виховувати дисциплінованість пішохода, уважність, обережність, культуру поведінки на вулиці.
Обладнання: зображення дорожніх знаків, відео «Тітонька Сова – Дорожня безпека», пам’ятка світлофора , сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добридень, добридень, добридень скажу,
Як ранок настане до школи іду.
Тут вуха, тут носик, а тут голова,
Тут ручки, тут ніжки,а тут є і п’ята.
Другу руку простягни
Усмішку усім пошли
Добрий ранок!
Добрий день!
Наш урок ми розпочнем.
1. Емоційне налаштування
- Дорогі діти ! Я рада бачити ваші красиві очі і веселі посмішки.
- Давайте ми поділимось своїми посмішками і привітаємось з друзями.
2. Вправа «Карусель привітань»
А зараз я пропоную вам об’єднатися в пари (за бажанням). Після виконання кожного нового завдання учасники змінюють партнерів. Партнерам пропонується привітатись один з одним.
(Учасники рухами демонструють привітання).
(Вітання відбувається у супроводі музики у досить швидкому темпі.)
Нехай такими теплими і дружелюбними будуть ваші стосунки!
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності
Десь, колись, в якійсь країні
Проживали машини дивні.
Добре жили не тужили,
Веселились та співали.
Лиш про безпеку руху пішоходів
Нічогісінько не знали.
Тож давайте всі, як зможемо,
Цим машинам допоможемо.
Щоб не трапилось пригоди
З ними на дорогах -
Що найперше треба знати?
В школі й вдома що вивчати.
Відповіді учнів: Правила дорожнього руху
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
-Діти, до нас на урок завітали гості із чудового містечка, яке має назву "Ти - пішохід" . Воно не просте , а казкове, бо в ньому проживають дуже рухливі мешканці та одна біда : вони завжди забувають про обачність. Хто ж ці друзі? Подивіться на дошку і скажіть, хто ж там зображений.
( Герої мультфільму « Тачки»)
-Наші друзі вирішили деякий час пожити у місті. Але без знань Правил дорожнього руху у місті жити дуже важко.
IV. Робота над темою та метою уро
1.Вступне слово вчителя
Скрізь, де живуть люди, є дороги. Дороги бувають різні залежно від покриття (ґрунт, асфальт, шосе).
2.Вправа «Мікрофон»
- Які дороги у місті? (переважно це асфальт.)
Але ми повинні знати правила переходу будь якого виду доріг. Нашу подорож цим містечком розпочнемо відгадавши загадку.
Загадка. Я не їм вівса і сіна,
Дайте випити бензину.
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену. (Автомобіль)
Вчитель.
Так, ми з вами будемо подорожувати автомобілем «Блискавка Мак -Квін».
Відповіді учнів: Правила дорожнього руху.
Відповіді учнів: Щоб подорож була безпечною.
Зараз всі підвелися.. Я буду називати певні дії, і ми всі разом будемо їх виконувати. Всі готові?
- Рушаймо!
- По автомобілях! (діти сідають за парти)
- Плавно, спокійно, але надійно закриваємо двері! (діти демонструють)
- Обов’язково, пристібаємо пасок безпеки! (діти роблять руками відповідні рухи)
- Оглядаємось навколо! (діти озираються на всі сторони)
- Заводимо мотор! (діти озвучують і показують, як вони заводять мотори)
- Натискаємо на газ! (діти демонструють відповідні рухи)
- Поїхали!
Звучить весела музика
- Будьте уважними. Пильно слідкуйте за дорогою. Ми рухаємося по проїзній частині, поряд багато різних автомобілів. Звертайте увагу на перехрестя, транспортні зупинки, пішохідні переходи, тротуари.
- Прошу всі транспортні засоби «припаркувати» на спеціально обладнаних місцях. (показую знак «Зупинка»)
3. Гра «Впіймай м’ячик»
Діти ,ми з вами сьогодні прийшли до школи.
Відповіді учнів: …..
Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують —
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду
Наші дітки — …
Відповіді учнів: Пішоходи
Відповіді учнів:
Відповіді учнів: Водій
Відповіді учнів:Пасажири
Вчитель. Отже всі ми і пішоходи, і пасажири, і водії – всі ми учасники дорожньо-транспортного руху.(Показати на екрані учасників дорожнього руху).Відомо, що найдорожчий скарб людини-життя і здоров’я. Необережність на вулиці часто призводить до втрати не тільки здоров’я, а й навіть життя. Тому треба дотримуватись всім Правил дорожнього руху.
Дорога до школи! У кожного вона своя, така знайома, що із заплющеними очима можеш по ній пройти! Та виявляється, що не завжди вона буває безпечною, оскільки комусь треба переходити проїжджу частину вулиці, комусь — іти через місток , через ліс... А тому існує небезпека, що загрожує твоєму здоров’ю і життю.
Звичайно, спочатку по цій дорозі вас водили батьки, щоб ви її добре вивчили і навчилися вибирати безпечне місце. А згодом ви подорослішали, і батьки вам самим довірили йти нею. Але пам’ятайте, що правила є завжди, на кожній дорозі, і тому треба їх дотримуватися, щоб уникнути небезпеки.
Всі ми рухаємося дорогою і розібратися з її частинами нам допоможе тітонька Сова зі своїми учнями.
4.Перегляд відео «Тітонька Сова – Дорожня безпека».
Вчитель. Усі мають пам'ятати
Що на дорозі не варто жартувати.
У грі повторимо ми правила дорожні
І будемо завжди всі обережні.
5. Інтерактивна вправа «Розумний куб»
(На кожній стороні куба є відповідна кількість кружечків, яким відповідає певне питання. Учні кидають куб і відповідають на відповідне запитання, як (буде написано на картках), якщо питання повторюються, учень ще раз підкидає куб. )
На дорозі коло хати?
«Зебра», кажуть, уляглась –
Звідкіля ж вона взялась?
«Зебра» в нас на переході –
Та чи є така в природі?
6. Руханка «Чарівне колесо»
Учні разом з учителем утворюють коло. У руках – клубок, що діти передають по колу, називаючи види транспорту і намотуючи собі на палець. Клубок розмотується , нитка утворює коло. Коли клубок знову передають вчителеві ,учні беруться за руки і натягують мотузку. Учитель пропонує уявити , що коло – це чарівне колесо. Діти біжать одне за одним, тримаючись за колесо, промовляють:
На колесі чарівному
По всіх країнах світу
Мчимо ми дуже весело
І всі радіють діти.
Вчитель. Сьогодні ми часто чуємо, що діти потрапляють у ДТП. Щоб цього не трапилось, нам потрібно дотримуватись правил переходу дороги .
А що для цього треба знати, відгадайте загадку.
Стоять вони всі при дорозі,
Допомогти людині в змозі,
Усюди — близько і далеко,
Надійні сторожі безпеки.
Їх слухайся, шановний друже.
Це знає кожен, знає всякий —
Слід поважать дорожний ...
(Знак)
7. Робота за таблицями
На вулицях багато дорожніх знаків. Дорожні знаки – кращі друзі водіїв і пішоходів. Кожен знак має свою назву. Дорожні знаки розповідають про те, яка дорога, як треба їхати, що дозволяється, а чого робити не можна. Пішоходи, пасажири, водії є учасниками дорожнього руху.
- Для переходу дороги, крім наземних переходів, є ще підземні й надземні переходи. Розгляньте й запам’ятайте знаки, якими вони позначаються.
Підземний перехід Надземний перехід Пішохідний перехід
Пішохідна доріжка Пішохідна зона Житлова зона
Діти, всі дорожні знаки застерігають кожного з нас від небезпеки на дорозі.
Усіх врятує пішоходів
Від аварій, травм і бід.
І безпечне, й зручне місце -
Пішохідний перехід.
Не ходіть через дороги
Навпростець — це шлях біди.
Перехід усім нам радий,
Завертайте всі сюди.
Яка тварина втекла із зоопарку, щоб весь час лежати посеред дороги? (Зебра)
А ця зебра не проста,
Без копит і без хвоста,
Лиш біленькі смужки має,
І лежить, а не гуляє.
Хочеш перейти дорогу? -
Вмить прийде на допомогу.
8. Моделювання переходу дороги
На підлозі утворити макет пішохідного переходу проїзної частини.
Вчитель демонструє , як правильно перейти дорогу.
Перед початком руху подивлюся наліво. Машин не має – іду!Дійшовши до середини – подивлюсь направо. Машини близько – почекаю. Машин не має – закінчую перехід.
9. Робота у зошиті з друкованою основою
У своєму зошиті пронумеруйте дорожні знаки що позначені:
1) пішохідний перехід,
2) підземний перехід,
3) пішохідна доріжка,
4) надземний перехід,
5) житлова зона,
6) пішохідна зона.
10.Відгадування загадки
Вчитель: А хто ж нам допоможе в правильному переході вулиці,ми дізнаємося , відгадавши загадку.
Не дракончик він , не джин ,
Має він три світлих ока ,
Але дивиться одним ,
Два завжди відпочивають ,
А одне ніяк не спить .
Кольори всі різні мають ,
Кожне полум’ям горить ,
То червоне , то зелене ,
Жовте сонечком блищить. (Світлофор)
У світлофора є своя цікава історія виникнення. Йому вже понад 100 років, і почав свій трудовий шлях на залізниці. Перші світлофори були незручними поряд із ними стояла людина і змінювала скло.
11.Технологія «Крісло автора»
— Скільки сигналів має світлофор?
— Скільки років «Моргайлику»?
— Хто замінював скло у світлофорі?
Ну , що , діти,як ви вважаєте ми впоралися із завданням «Моргайлика»?
Заходить «Світлофор» (хлопчик в костюмі).
Світлофор
- Здрастуйте, діти! Це тут урок з правил дорожнього руху?
(Відповіді дітей).
Діти, хто я? Що ви знаєте про мене?
- Я - ваш добрий друг Світлофор. Не дивіться, що я такий маленький. Я вже досить старий і дуже багато знаю. Більше ста років я допомагаю людям переходити вулицю. Сьогодні мені дуже захотілося зустрітися з вами і дізнатися, чи ви вже знаєте правила вулиць і доріг.
12. Руханка «Світлофор»(робота із сигнальними картками)
(проводить хлопчик в костюмі «Світлофора» )
— Зараз проведемо гру на уважність. Називається вона «Світлофор». Правила гри: коли я вам показую прапорець червоного кольору – ви стоїте. На жовтий колір — плескаєте в долоні, а на зелений – крокуєте на місці. Учень, який припустився помилки, сідає. Виграє той учень, що допустить найменше помилок.
Вчитель. Діти, я вважаю, що ви, не просто змагалися, ви вчилися дотримуватись правил дорожнього руху і кожен з вас буде найбільш дисциплінованим пішоходом.
Світлофор . Так, я дуже задоволений і хочу щоб ви ніколи не забували про мене і мої кольори, тому хочу подарувати вам пам’ятки пішохода:
1. Пішохід має рухатися по тротуарах , тримаючись правої сторони.
2. За містом, де немає тротуарів , пішохід може йти узбіччям назустріч транспорту.
3. Переходити дорогу слід по пішохідних переходах, а де їх немає , - на перехрестях по лінії тротуару або узбіччя.
4. Якщо на переході встановлено світлофор, переходити дорогу треба на його зелене сигнал.
5. Переходячи дорогу, потрібно спочатку подивитися ліворуч, дійшовши до середини , - праворуч , якщо машин немає, - продовжити перехід.
6. Не можна перебігати дорогу перед машинами, що рухаються, гратися на проїздній частині, відволікатися на інші справи під час переходу вулиці.
(Дарує пам’ятки пішохода на зворотній стороні малюнка«Світлофор»)
Світлофор До побачення , до нових зустрічей !
V. Підведення підсумків. Рефлексія
Правила треба застосовувати кожен день, бо життя в людини одне. Тому ніколи не поспішайте. Недарма в народі кажуть: «Той, хто спішить, той людей смішить».
- А зараз, діти, ми перевіримо чого ви сьогодні навчились.
1. Робота в групі
б. Що для вас означає слово «дорога»?
«Дорога» (небезпека, пішохід, світлофор, автомобілі, тролейбуси, правила дорожнього руху, дорожні знаки, автобуси і т.д)
2.Вправа «Незакінчене речення»
- Сьогоднішній урок навчив мене …
- Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці було …
- Найбільше мені запам’яталося …
А зараз свої враження від сьогоднішнього уроку – подорожі можемо висловити кольорами: жовтий , якщо вам було цікаво, ви активно працювали, а синій, якщо у вас під час подорожі щось не ладилося.
Діти, нам вже час повертатися додому ,тому я пропоную зайняти місця в автомобілях.
Оглядаємось навколо
Ну що ж закінчився наш урок. Хочу сказати велике дякую всім, хто гарно працював. Ви молодці. Ви показали досить глибокі знання з правил дорожнього руху. Запам’ятайте, важливо не лише знати правила дорожнього руху, а й обов’язково їх виконувати. І якщо ви завжди будете відповідальними, уважними, обережними то збережете своє життя і здоров’я. Раджу вам корисними знаннями, які ви отримали на уроці, поділитися зі своїми друзями та батьками.