ЕКСКУРСІЯ В ОСІННІЙ ПАРК. 1 КЛАС
Краєзнавча робота, яка проводиться під час будь-яких екскурсій, є найбільш ефективною позаурочною формою вивчення рідного краю. Завдяки краєзнавчим спостереженням відбувається засвоєння учнями навчального матеріалу й набуття ними навичок, необхідних у житті.
Тема. Циклічний характер життя природи. Спостереження за впливом сезонних змін у житті рослин і тварин.
Мета: показати дітям циклічний характер життя природи;
- формувати поняття про природні ритми;
- виховувати любов до рідної природи.
- вчити дітей спостерігати явища природи.
Базові знання: зміни в природі. Дерева. Птахи перелітні і зимуючі. Комахи і тварини.
Форма уроку: урок-екскурсія.
- Сьогодні ми з вами здійснимо прогулянку в парк, будемо спостерігати, як змінилося життя парку порівняно з літом.
- йдемо парами, переходимо вулицю організовано, в парку без дозволу не розбігаємося, в руки сторонні предмети не беремо, слухаємо вчителя.
ІІ. Основна частина
1. Ознайомча інформація з краєзнавства.
• Ми з вами живемо на південному сході України. Це знамениті українські степи, а науковці правильно називають – рівнинний рельєф. Щедра земля, родючі чорноземи, але мало вологи. Розквітає навесні різнотрав'ям степ, а до середини літа може перетворитися на вигорілу пустелю. Завдяки людям, які дбають про свою землю, поливають її, життя не завмирає. Лише 55 років тому на місці, де розташований наш красень Зеленодольськ, була Зелена долина. А сьогодні люди виростили тут дерева і квіти, розбили чудові парки. Один з них ми з вами і відвідаємо.
2. Бесіда на місці екскурсії.
• Які осінні місяці ви знаєте?
• Які зміни відбулися в природі восени? Чому це сталося?
• Подивіться на небо. Як змінилися хмари, які вони стали? Чи так само яскраво світить сонце, як влітку? Що ви скажете про тривалість світлового дня? З чим це пов'язано? (Із настанням осені на небі ми бачимо не перисті і купчасті хмари, а частіше шаруваті. Сонячні промені вже не такі пекучі, як влітку. Вечірні і ранкові зорі не такі барвисті, день став коротшим).
• Як ви думаєте, чи вплинула зміна кількості тепла на рослинність і тварин парку?
3. Спостереження за рослинами і тваринами.
• Загадка: Навесні веселить,
Влітку холодить,
Восени живить,
Взимку зігріває. (Дерево)
• Чи змінилися дерева? Які умови необхідні для росту дерев? (світло, тепло, волога). Чи ростуть дерева взимку? Як ви думаєте, чи гинуть дерева взимку?
• Які дерева ростуть у парку? (береза, клен, липа, дубки, каштани, сосни, черемха, ялини, горобина, райські яблучка, панська акація тощо)
• Зробимо зупинку біля великої ялини. Чому про ялину і сосну кажуть: взимку і влітку одним кольором? Згадайте, до якої групи рослин віднесемо ялину і сосну? Чому їх називають хвойними? Інша назва цих рослин – вічнозелені. Подивіться під гілки ялини. Ви побачили сухі хвоїнки? Виявляється, хвойні рослини теж міняють хвоїнки. Кожен рік з ялини опадає приблизно третина голочок. Так що голі гілки у вічнозелених дерев ми не побачимо.
• Подивіться, який гарний осінній парк! Яких тільки барв тут немає! Тут і золото березового листя, і багряний колір листя клена, і тендітність червоних ягід горобини.
• Давайте підійдемо до клена. Що сталося з листям? Згадайте, чому рослини змінюють забарвлення листя? Цікаво буде знати, що в дощову осінь забарвлення листя не таке яскраве, як в погожу, суху осінь. Давайте роздивимося насіння клена. Кожне насіннячко лежить на платівці – крилатці. Як ви думаєте, чому? Дійсно, з допомогою цієї платівки насіння може перелетіти подалі від свого рідного дерева. І знову з насіннячка десь виросте молоденький клен.
• Давайте помилуємося красою дуба – велетня. Яке насіння у дуба? Жолуді – це хороша їжа для птахів, які зимують вдома, для білок, які зовсім недавно оселилися в нашому парку. Білка робить запаси жолудів на всю зиму. Ось тільки вона дуже забудькувата: зробить комору з жолудями або горіхами під мохом, та не завжди знайде свої запаси. Іноді вона і не згадає про них, і жолуді навесні проростають, даючи життя молодим дубкам.
• Подивіться, яка стоїть ошатна горобина. Люди помічали красу горобинових ягід і вишивали візерунки на рушниках, фартухах, серветках. Зовсім скоро з'являться у горобини гості – синиці і снігурі.
4. Практичні завдання. Розглядаємо осіннє листя та дерева.
• Як ви думаєте, чому відбувається листопад?
• Завдання 1. Пізнай природу, розглядаючи дерево.
- Вибери собі одне дерево.
- Якого кольору в нього листя?
- Чи чути, як листя падає на землю?
- Що відбувається з листям на землі?
- Чи є їжа для птахів в корі дерева?
- Чи буде видно гнізда птахів, коли все листя
упаде з дерев?
• Завдання 2. Поговори з деревом. Як тебе звати? Скільки тобі років? Що ти відчуваєш зараз? Хто твої друзі?
•Завдання 3. Закрий очі, доторкнись щокою до дерева. Який сон присниться дереву? Розкажи дітям.
• Завдання 4. Розглянь місце під деревом
- Скільки різних рослин можна знайти?
- Які тварини чи комахи живуть під деревом?
• завдання 5. Ігри з деревом і листям.
5. Голоси парку. Давайте закриємо очі і послухаємо голоси нашого парку.
• Хто що почув?
• Чи часто чути зараз пісні птахів? Чому? Чи можна зараз побачити стрижів і ластівок? З чим це пов'язано? (Співом птахів ми заслуховуємось в травні – червні, коли птахи висиджують яйця. Співають самці, а самки сидять у гніздах, зігріваючи своїм теплом яйця. До моменту виведення пташенят батькам стає не до пісень – потрібно годувати сім'ю. З настанням осіннього похолодання першими відлітають птахи, що харчуються комахами. Тим птахам, які харчуються рослинами, вистачає насіння рослин і ягід. Останніми нас залишають водоплавні птахи. Не забувайте підгодовувати птахів, не шкодуйте для них крихт хліба).
6. Комахи. Під час нашої прогулянки ми не зустріли комах. Що сталося з ними? Як вони проводять зиму?
7. Трудова діяльність. Збір палиць, гілок, сміття – спонукання до бажання працювати, роботу виконувати чисто та охайно.
III Підведення підсумків. Будьте спостережливими, будьте допитливими - і вам відкриється багато таємниць нашого парку.
IV. Домашнє завдання. Намалювати гілочку берези, показати на ній сезонні ритми: літо, осінь, зима, весна (чотири види, характерні для кожної пори року).