План-конспект відкритого уроку з елементами гри
Предмет: українська мова
Клас: 5
Тема: «Обставина як другорядний член речення»
Мета:
навчальна: закріпити знання, уміння, навички учнів про другорядні члени речення; поглибити знання з теми обставина, навчити визначати її у реченнях, виділяти умовними позначками, ставити до неї запитання;
розвивальна: розвивати навички використання другорядних членів речення у реченнях, орфографічну пам’ять, мовленнєві навички;
виховна: виховувати любов до мови, до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи: робота в парах, гра «Коректор», робота біла дошки, бесіда.
Обладнання: мультимедійна презентація, відео, картки для роботи в парах.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
1.Слово вчителя.
-Добрий день, шановні учні. Я рада вітати вас сьогодні на нашому уроці. Подивіться, будь ласка, у вікно. Що ви там побачили? Яка зараз пора року? Так, ви праві. Хоч погода зараз не весняна, але я сподіваюсь, що наш урок пройде у доброму весняному настрої. Тому відкриваємо свої зошити й записуємо число, класна робота.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
1.Слово вчителя.
-Ми продовжуємо вивчення другорядних членів речення, сьогодні – це обставина. Ми будемо знаходити обставини серед інших другорядних членів речення, навчимося визначати її в реченні.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Коректор».
Перед тим, як ми почнемо вивчати нову теми, згадаємо, що ж ми вже вивчили. Пропоную вам прослухати визначення деяких понять та сказати чи погоджуєтесь ви з цим.
Синтаксис – це розділ науки про мову, який вивчає будову слова і словосполучення.
Речення – це змістове і інтонаційне об’єднання слів, що є засобом вираження думки. Одне слово не може бути реченням.
Граматична основа речення – це головні і другорядні члени речення (підмет і присудок).
Підмет – головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і відповідає на питання який? що?
Присудок – це другорядний член речення, який означає дію, що говориться про підмет, і відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? хто він такий? що він таке?
Додаток – це головний член речення, який відповідає на питання хто? що?
Означення – це другорядний член речення, який відповідає на питання як? куди? де?
ІV. Опрацювання нового матеріалу.
1.Перегляд навчального відео з коментуванням вчителя https://www.youtube.com/watch?v=gIKgJp2wjKs
2.Робота з підручником.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Робота в парах «Весняна квітка».
Діти об’єднуються в пари, обирають пелюстку з номером та отримують відповідне завдання (додаток 1, 2). У завданні підкреслити члени речення, скласти речення за поданими схемами.
1. Річка весело іскриться. (Н. Забіла).
2. Надворі почастішали дощі. (Д. Луценко).
3. Відчинилися навстіж вікна. (Н. Гришаєнко).
4. Здаля виглядає із балки тополя. (В. Марсюк).
5. Метелик білий в маки залетів. (Л. Костенко).
6. На трави перлами роси зоря упала. (В. Сосюра).
7. Папороть цвіте на болотах. (О. Софієнко).
8. Вітер пісню співа стоголосо. (В. Симоненко).
Учитель: Діти, зараз ви обрали та відірвали пелюстку з нашої квітки, але ми всі знаємо, що насправді зривати квіти не можна. Треба берегти нашу природу та захищати такі ніжні квіточки.
2.Фізкультхвилинка ( відео ).
3.Робота біля дошки ( хто швидше підкреслить головні та другорядні члени речення ). Діти об’єднуються в дві команди, по черзі вибігають до дошки та підкреслюють члени речення (додаток 3).
VІ. Підсумки уроку, аргументація оцінок.
1.Слово вчителя.
Дякую вам за роботу, сьогодні дуже приємно було працювати з вами. Як ви помітили, сьогодні наш урок був побудований навколо однієї теми – весни. Тому зараз я пропоную вам скласти сенкан «Весна». Хтось з учнів нагадує структуру сенкану. Учні зачитують свої сенкани.
2.Аргументація оцінок.
VІІ. Домашнє завдання.
Використані джерела