Конспект уроку української мови
Клас: 5-ий
Тема: Наголос. Словник наголосів. Логічний наголос для виділення слів зі смисловим навантаженням
Мета: поглибити знання учнів про склад та наголос; ознайомити з орфоепічним словником; формувати вміння та навички ділити слова на склади, правильно вимовляти наголошені і ненаголошені голосні; розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; розвивати логічне мислення; виховувати любов до рідної мови, спостережливість до мовних явищ.
Обладнання: орфоепічний словник, ребуси, роздатковий матеріал, демонстраційний матеріал, відеоматеріали.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: урок-дослідження.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Епіграф до уроку: Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур`ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
М. Рильський
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Розгадування ребуса:
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Вправа "Мікрофон"
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Вправа
(підбери слова, у складах яких «заховалося» щонайменше дві ноти? А чи доберете три таких слова? А п`ять?
Наприклад: по-мі-до-ри, пе-ре-до-вий) – індивідуальна робота
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Перегляд мовознавчого відеофрагменту:
https://www.youtube.com/watch?v=pMUGRq-iYNg
Опрацювання теоретичного матеріалу підручника
VІ. ВИКОНАННЯ ТРЕНУВАЛЬНИХ ВПРАВ
Орфоепічна робота: ознайомлення зі словниками
Гра «Зміни слово!»
- За допомогоюнаголосузмініть слово. Замок, орган, мука(омографи).
Виконання вправи
Спишіть, поділяючи слова на склади. Підкресліть відкриті склади. Позначте ноголос. Які з поданих слів односкладові?
Сві-тязь, тро-лей-бус, о-же-ледь, ви-хо-ди-ти, вір-ність, сі-м’я, каш-та-ни, сільсь-кий, тінь, фі-зі-о-ло-гі-я, а-рі-я (епізод в опері, що виконується співцем з оркестром), ві-хо-ла, день, ві-тер, ви-со-ко, мо-біль-ний.
Виконання вправи
Спишіть слова, позначте місце наголосу. За потреби скористайтесь словничком наголосів.
Новий, гетьманський, виразний, олень, завдання, український, літопис, запитання, одинадцять, кидати, діалог, кілометр, легкий, чотирнадцять, корисний, столяр.
Виконання завдання
- 3 орфоепічного словника випишіть 5 слів, поставте наголос
Правильно прочитайте їх. 3 словника наголосів виберіть три слова і випишіть словникові статті до них.
Вибіркова робота
- Запишіть слова в такій послідовності:
спочатку — двоскладові, потім — трискладові і т. д.
Послухай, трава, рости, колосками, Батьківщина, струмок, солов'їна, калина, медовий.
Проведення фізкультхвилинки
Малюнковий диктант
- Запишіть слова, позначте наголос
V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Творче конструювання (робота в парах)
- Поставте наголос у словах та складіть із ними речення.
Брати (рідні) — брати (участь), дорога (далека) — дорога (людина).
Гра «Найшвидший»
- Хто швидше правильно підніме картку з цифрою, що вказує на кількість складів у слові.
Склад, наголос, закритий, відкритий, словник, синтаксис, мова, звук, краса, літера, слово, буква.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
2. Скласти казку про наголос
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Усна робота
- Дайте визначення:
Склад - це ...
Склади є ...
Закритий склад - це ...
Відкритий склад - це ...
Наголос - це ...
Орфоепічний словник - це...
VІII. РЕФЛЕКСІЯ