Розробка уроку.Опис природи та його роль в оповіданні Дж.Лондона "Жага до життя".

Про матеріал
Урок допоможе учням усвідомити зміст оповідання, його морально- етичні настанови; розвити навички виразного читання, мовлення, образного та логічного мислення, навчить аналізувати текст художнього твору, образи твору та прийоми їх розкриття, визначати закономірності життя природи та людини, роль описів природи у тексті художнього твору; виховувати кращі людські якості: сміливість, силу волі, наполегливість, кмітливість, уміння знаходити вихід у складних ситуаціях, любов до життя та бажання за нього боротись.
Перегляд файлу

АВТОР УРОКУ УЧИТЕЛЬ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ, УЧИТЕЛЬ-МЕТОДИСТ

Ліцею №1 Гостомельської селищної ради Бучанського району Київської області

Чала Людмила Миколаївна.

.

 

 

 

 

ТЕМА. Описи природи та їх роль в оповіданні  Дж. Лондона «Жага до життя»

 

 

 

МЕТА : допомогти учням усвідомити зміст оповідання, його морально-     етичні настанови;

            розвивати  навички виразного читання, мовлення учнів, образного та логічного мислення;

             навчити аналізувати текст художнього твору, образи твору та прийоми їх   розкриття, визначати закономірності  життя природи та людини, роль описів природи  у тексті художнього твору;

               виховувати кращі людські якості: сміливість, силу волі, наполегливість, кмітливість, уміння знаходити вихід у складних ситуаціях, любов до життя та бажання за нього боротись.

 

 

ОБЛАДНАННЯ : портрет Дж .Лондона, карта Північної Америки, репродукція малюнків з видами Аляски Рокуелла Кента, картки, тексти оповідання  Дж .Лондона «Жага до життя».

 

 

 

 

ТЕОРІЯ ЛІТЕРАТУРИ: оповідання, тема та ідея твору, образи-персонажі, епітет, порівняння, метафора, пейзаж.          

 

 

 

 

Епіграф уроку      Є воля до життя – є людина.

О. Довженко.

Хід      уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя. Людина невіддільна від природи. Адже від природи залежить її життя. І,  щоб убезпечити себе, для людей завжди було важливим зрозуміти природу, знайти шлях до гармонії з нею. Художні твори допомагають нам відчути і зрозуміти природу.

1. Експрес-опитування у вигляді клоуз-тестів.

* Оповідання – це …(невеликий прозовий твір, у якому зображується якась подія (чи епізоди) із життя одного або кількох персонажів ).

* Події в оповіданні Дж.Лондона  «Жага до життя» відбуваються …

( де: Північна Америка, Аляска; коли: кінець липня- початок серпня) .

  • Зрозуміти, де і коли відбуваються події, допомагають…( пейзажі  Північної Америки).
  • Пейзаж- це …( опис природи будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу ).
  • Є такі художні засоби виразності…

(епітети, порівняння, метафори).

2. Робота в групах ( випереджаюче завдання давалось на попередньому уроці).

А) «Географи» готують невелике повідомлення про географічне положення і клімат Аляски.

Аляска – півострів на північному заході Америки. Поверхня гориста- тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вулканами. Переважає тут тундро-лугова рослинність. Клімат холодний, континентальний. Є такі ріки: Діз, Клондайк (права притока Юнону) бере свій початок в горах Маккензі.

Б) «Мовознавці»  з’ясовують значення слів:

     * екстремальна ситуація- важкі, дуже складні, з ризиком для життя і здоров’я людини обставини;

     * сила волі – свідоме прагнення до якої-небуть мети;

     * воля -  одна із функцій людської психіки, що полягає у владі над собою та керуванні своїми діями і вчинками;

* сміливість – здатність переборювати труднощі, ризикувати заради                       благородної  мети;

       * кмітливість – здатність людини легко сприймати, добре розуміти суть явища, здогадливість, спостережливість.

Слово учителя. Природа Північної Америки яскраво відображена на малюнках американського художника Ракуелла Кента (1882- 1971). Як і Дж. Лондон, він перезимував на Алясці, але не для відкриття родовищ золота. З його малюнків постає прекрасна, але незвична, холодна, сувора природа Північної Америки.

3. Літературний диктант.

  Даються визначення художніх засобів виразності, а учні записують терміни в стовпчик (пізніше будуть записувати приклади з тексту).

     Художнє означення, що підкреслює характерну ознаку, визначальну якість предмета або явища, збагачуючи його новим емоційним або смисловим нюансом ( епітет ).

    Художній засіб виразності, який полягає у поясненні одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою єднальних сполучників : як, мов, немов, наче, буцім, ніби і т.п. (порівняння ).

 

    Один із засобів художньої виразності вживання слів у переносному значенні за подібністю ознак зображуваних предметів або явищ (метафора ).

 

ІV. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

  1. Робота з текстом твору «Жага до життя» ( по підручнику, скорочений текст).

А) Учні зачитують уривки, виділяють опорні слова в описі природи, дають свій коментар.

*Побіля обрію    дотлівало сонце, ледве проглядаючи  крізь запону туману й мли, що налягали на землю без чітких   обрисів, наче гуща.

*Невесела картина. З усіх боків, аж до     обрію, одноманітна пустеля, пагорби, усі пологі й низькі. А ні деревця, а ні кущика…- нічого, крім безкрайньої   страшної  пустки.

*Він зіщулився, стоячи посеред молочно-білого шумовиння, так, ніби вся оця неозора безодня пригнітила його своєю  нездоланною силою і жаским спокоєм.

*На ранок  він замерз і прокинувся зовсім хворий. Сонця не було. Земля і небо стали ще сіріші, аж темні.

Б)Бесіда за прочитаними уривками.

* З яким станом людини  асоціюються  ці картини природи ?

(Невизначеність, безпорадність; самотність, подавленість, страх; некомфортність, пригніченість, лихоманить; на межі втрати свідомості, байдужість).

*Які художні засоби допомагають   відчути безжальність природи?

( Наведені приклади епітетів, порівнянь, метафор ( 1-2 приклади) записують у зошити- див. вправу «Літературний диктант»).

*Які кольори переважають, як їх називають? (Срі, темні- холодні)

  1. Складання асоціативного кластера до слів:

Сонце(тепло, світло, життя, надія, радість…);

Сніг( холод, несподіванка, омертвіння, байдужість…);

Вода прозора(    життя, рух, джерело, свіжість, чистота).

  1. Самостійна робота.

Завдання. Установити відповідність   між образами-символами та їхнім алегоричним значенням.( Запис завдання дається на слайді або на дошці. Результати  виконання озвучуються).

1)Пустеля      А Перешкоди у стосунках між людьми.

2)Вітер     Б Відчуженість, непорозуміння.

3) Вовк      В Зміни, випробування духу людини.

4)Сніг, дощ     Г Хижацтво, зло.

Д Несподіванка, непостійність.

Ключ: 1 Б, 2 В, 3 Г, 4 Д.

  1. Вправа «Швидкісний тренажер».

 Робота проводиться в групах ( по 4 чоловіка): учні зачитують самостійно уривок з тексту оповідання «Жага до життя», який дається на картках, обговорюють в групах, один учень озвучує результати).

Проблемно-пошукове завдання: прочитати опис природи, поміркувати, з якою метою їх автор використовує; що спільного чи відмінного в описі стану природи і людини.

  • Віяв холодний вітер, і перший сніг побілив вершечки пагорбів…повітря наповнила біла гуща. Пішов мокрий сніг. Спершу він танув,… але снігопад густішав, і зрештою сніг укрив землю суцільним завоєм, погасив вогнище і замочив запас моху.

( Коментар. Природа випробує людину. ).

  • Він знав, що незабаром дістанеться до берега озерця… В озерце впадає струмок, вода в ньому прозора. Він піде понад струмком аж до джерела на пагорбі..Він ітиме за водою до річки Діз.

( Коментар. Рішення знайдено, вихід є).

  •  Сонце зійшло на північному сході – принаймні  там розвиднювалось, бо саме сонце    ховалося за товщею сизих     хмар.

( Коментар. Є надія, потрібно бути наполегливим).

  • Визирнуло сонце. Тепер він зміг орієнтуватись і побачив, що збився з дороги. Зараз він звернув праворуч, щоб вийти на правильний шлях.

( Коментар. Природа вперше допомагає. Герой шукає правильний шлях не тільки на місцевості, а й обирає правильний шлях, щоб врятуватись, не зупиняється, концентрує волю і силу, не здається).

  • Сонце підсушило кущики моху, і він погрівся, випивши окропу. Місця були зовсім незнайомі, оленів траплялося дедалі більше, як і вовків.

( Коментар. Природа допомагає, але й попереджає, що попереду ще випробування, ще небезпека).

  • Зійшло яскраве сонце, і весь ранок він шкандибав, зашпортуючись і падаючи, до корабля, що виднів на іскристому морі. Погода стояла чудова – у північних широтах   настало коротке бабине літо.

( Коментар. Природа підбадьорює, дає можливість відчути, що порятунок поруч).

  • Він прийшов до тями… Гріло яскраве сонце. В пам’яті виникали неясні спогади про дощ, вітер і сніг , але , як довго стояла непогода, він не знав….сонце пестило його ніжними променями й напоювало теплом змучене тіло.

( Коментар. Природа оцінила незламність героя, вона надихає, дає сили).

  • Він протер затуманені очі: обриси корабля чітко вимальовувались, і човник під білим     вітрилом розрізав хвилі, що блискотіли на сонці. Але йому ніколи не подолати останніх чотири милі. Він знав , що не проповзе й півмилі. І все ж йому хотілось жити.

( Коментар. Корабель- символ життя, чотири милі- відстань між життям і смертю. Герой не здається, бореться за життя).

V. Закріплення знань, умінь та навичок.

1. Коментоване читання  ( завдання дається на слайді або на дошці ).

Завдання: знайдіть логічні пари -   предмети та його ознаку:

Вітер      наполегливий

Небо       хижий

Вовк       сіре

Сонце      холодний

Герой      яскраве

Ключ : вітер холодний, небо сіре, вовк хижий,  сонце яскраве, герой наполегливий.

2.Інтерактивний прийом «Мозковий штурм».

  • Яка роль пейзажів в оповіданні «Жага до життя»?

( Коментар. Емоційне тло твору. Підкреслює настрій і стан головного героя, допомагає зрозуміти почуття героя).

  • Яка тема твору?

( Коментар. Любов людини до життя і боротьба за нього).

  • Визначте головну думку оповідання.

( Коментар. Людина повинна вміти знаходити вихід із будь-якої ситуації і при цьому залишатись людиною).

  • Як ви розумієте епіграф уроку?

(Напис на слайді).

  • Які почуття виникли у вас після читання твору Дж. Лондона «Жага до життя»?

УІ. Підсумок уроку.

Ітерактивна вправа «Мікрофон».

Завдання. Закінчити одне із речень ( запис на слайді або на дошці )

  • На уроці я  дізнався (дізналась) нове те, що …
  • Найбільше мене зворушило те, що …
  • Мені сподобалося …
  • Я взяв (взяла) для себе корисне те, що …

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати статтю підручника про життя і творчість Короленка.

Прочитати повість «Сліпий  музикант», прослідкувати історію життя Петра Попельського.

Використані джерела.

1.Підручник -Євгенія Волощук. Світова література  6  - Київ «Генеза» , 2014

2Джек Лондон, твори в двох томах. Том 2. Оповідання.-Київ. Видавництво          художньої літератури «Дніпро», 1986

3 В.В.Паращич . Світова література  6 ( срія «Мій конспект» ) –Харків «Видавнича група « Освіта»». 2012

4   Науково-педагогічний проєкт «Інтелект України»

І.В.Гавриш, О.В.Гученко, С.М..Мартиновець. Зарубіжна література 6 клас. Зошит з друкованою основою. Частини 5-6- Харків, 2022

5 Інтернет.

 

 

 

 

 

 

 

  

docx
Додано
9 лютого 2022
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку