Тема: Марк Твен. «Пригоди Тома Сойєра». «Сонячний, радісно-бешкетливий світ дитинства у повісті.
Мета: допомогти учням усвідомити зміст і головну думку повісті, розвивати навички виразного читання, переказу великих за обсягом прозових творів, виділення основних епізодів та оцінювання дій і вчинків героїв, виховувати найкращі моральні якості:неприйняття зла, підлості, несправедливості.
Теорія літератури: повість, тема, головна думка, герої художнього твору
Тип уроку: урок нових знань
Форма уроку: дискусія з елементами творчої роботи
Хід роботи
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація знань
Виконання вправи «Розфарбуй паркан Тома Сойєра»
Завдання: Розфарбувати паркан та написати на ньому перелік речей, які Том Сойєр отримав від друзів за право побілити огорожу»
Підсумкова бесіда за запитаннями
«Неперевершений маляр»
1. В який день Том почав білити паркан? (субота)
2. Які дерева наповнювали своїм ароматом повітря? (білі акації)
3. Що тримав Том в руках, коли вийшов на вулицю? (відро побілки та щітку)
4. Якого розміру був паркан? (30 ярдів у довжину, 9 футів у висоту)
5. Яким здалося життя Тому в цей день? (без смислу)
6. З якою метою вийшов на вулицю сусідський хлопчик Джим? (йшов за водою до міської колонки)
7. Що запропонував Том Джиму, щоб той побілив паркан? (збігати за водою)
8. Яким предметом намагався «купити» том Джима? (білою алебастровою кулькою)
9. Чому Том боявся хлопчика Бена Роджерса? (той насміхався)
10. Що зображував Бен Роджерс, ідучи вулицею? (пароплав «Велика Міссурі»)
11. Що дав Тому Бен Роджерс щоб тільки-но побілити паркан? (яблуко)
12. Який подарунок отримав Том від Біллі Фішера? (паперовий змій)
13. Якою цінністю поділився з Томом Джонні Міллер? (дохлим пацюком на довгій мотузці)
14. Які речі вдалося здобути Тому внаслідок побілки паркану його приятелями?
Обламок зубної гуделки, олов’яний солдатик, хлопавки, однооке кошеня, обламок синьої пляшки, пушка з котушки ниток, апельсинові корки, стара віконна рама, ключ від замка, дверна мідна ручка.
ІІІ. Мотиваційний момент
Проблемне дискусійне питання: За які речі ви б погодилися білити паркан?
IV. Вивчення нового матеріалу.
Колективне читання глави 6 «Том знайомиться з Беккі Тетчер» з коментарями.
Підсумкова бесіда за запитаннями
1. У який день Том відчув себе нещасливим? (понеділок)
2. Чому він відчував себе нещасливим? (треба було йти до школи)
3. Що вигадав Том, щоб не йти до школи? (прикинувся хворим)
4. На яку хворобу «захворів» Том? (гангрена)
5. Як відреагувала тітка Поллі на «хвороба» Тома? (сміялася й плакала)
6. Яким чином тітка вилікувала Тома? (вирвала зуба)
7. Хто зустрівся Тому по дорозі до школи? (Гек Фінн)
8. Чому всі мешканці боялися Гека Фінна? (він був сином пияки та жебракував)
9. Як виглядав Гек Фінн? (носив лахміття)
10. Чим займався Гек Фінн (рибалив, купався, байдикував)
11. Що тримав у руках Гек Фінн (дохла кішка)
12. За що Гек придбав дохлу кішку? (синій квиток, бичачий міхур) V. Закріплення знань.
Складання «сюжетного ланцюжка» із заповненням пропусків
Том – гангрена- -дорога до школи - Гек Фінн – - - Беккі Тетчер
VI. Домашнє завдання: дочитати повість до кінця, намалювати Тома Сойєра та Гека Фінна