Тема: Оспівування чистого пристрастного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість.
Мета: розкрити сенс авторського задуму трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» як втілення ренесансної ідеї права людини на кохання і земне щастя; з’ясувати особливості вирішення сюжету трагічного кохання В.Шекспіром; дослідити композиційно-смислові особливості трагедії «Ромео і Джульєтта», з’ясувавши специфіку конфліктів; простежити за художнім відлунням трагедії в різних видах мистецтва; розвивати вміння аналітичної та критичної оцінки художніх образів та художньої моделі світу, представленої у творі, в цілому; сприяти формуванню особистої гідності, розуміння цінності людських почуттів і життя загалом.
Обладнання: виставка видань трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта», фінал увертюри-фантазії П.Чайковського «Ромео і Джульєтта», фрагменти з художніх кінофільмів; буктрейлери учнів за твором, емодзі-історії за творм.
Любов – маяк, який допомогає здолати бурю.
В.Шекспір
Кохання може все і все здолає…
В.Шекспір
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні урок-зустріч з коханням.
- Яким воно буває? (учні висловлюють свої думки).
Звучить музика фінал увертюри-фантазії П.Чайковського «Ромео і Джульєтта»
ІІ. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
Ця велична і лірично-трагічна мелодія ніби підноситься над землею і йде у вічність, туди, де назавжди оселились образи юних шекспірівських героїв – Ромео і Джульєтти, чия сумна і водночас велична історія кохання ось вже понад чотириста років бентежить серця людей в усьому світі.
Спробуємо з’ясувати в чому полягає сенс авторського задуму та секрет невмирущості й популярності цього твору. Тема уроку …
ІІІ. Аналітичне дослідження у просторі означеної теми
1. Вступне слово.
Сюжет є запозиченим, новела і поема попередників Шекспіра є предметом дослідження лише спеціалістів, натомість трагедія Шекспіра переживає віки. Чому?
Вдалим є варіант вирішення сюжету, оскільки глядач є співпричетним до розвитку дії і співпереживає усьому що відбувається.
2. Бесіда
У пролозі визначається основний конфлікт. Перевіряються роботи учнів.
Конфлікт трагедії
Монтеккі |
Капулетті |
Батьки |
Діти |
смерть |
кохання |
3. Виразне читання монологів героїв підготовленими учнями Дія 2 сцена 1
- Як розвиваються почуття героїв, які риси розкриваються у випробуваннях?
П’ять днів: але герої проходять шлях від відчаю – до надії – до усвідомлення неможливості жити одне без одного. Шекспір зображує героїв у динаміці. Вони проходять шлях від юності до зрілості за 5 днів. Це почуття змінює героїв.
РОМЕО |
ДЖУЛЬЄТТА |
Мрійник --- мужній, рішучий |
Незакохана --- закохана |
Меланхолік --- відданий, |
Наївна --- мудра |
Гульвіса --- відповідальний |
Безтурботна --- активна в боротьбі |
|
Юна --- енергійна жінка |
4. Вправа «Встанови відповідність»
Ромео |
Від хвороби |
Джульєтта |
Від отрути |
Меркуціо |
Від власного удару кінжалом |
Тібальт |
У поєдинку з кузеном Джульєтти |
|
У поєдинку з Ромео |
Смерть головних героїв у трагедії стає розв’язкою. Конфлікти доведено до останнього етапу, вони залишаються невирішеними. Їхню смерть супроводжує ще низка смертей.
5. Пропонується переглянути сцену загибелі Ромео і Джульєтти за кіноверсією База Лурмана та Франко Дзеффіреллі і поміркувати, яка з них є більш вражаючою, або в чому учні вбачають силу акторської гри відповідно до авторського задуму.
IV. Підсумки і узагальнення
В епілозі бачимо сцену примирення двох родин над тілами мертвих закоханих: Капулетті: О брате мій, Монтеккі, дай же руку! Вдовиний спадок це дочки моєї, а більшого не можу я просити.
Запеклі вороги миряться і це породжує надію, що світ може стати ліпшим, життя – розумнішим, прихильнішим до людини.
У вужчому знааченні епілогом трагедії можна вважати репліку князя, що ніби підбиває підсумок історії, про яку йшлося в творі.
Не визирає сонце з-поза хмар…
Похмурий мир приніс світанок вам.
Ходім звідсіль. Все треба з’ясувати.
Ще доведеться вирішити нам,
Кого помилувать, кого скарати…
Сумніших оповідей не знайдете,
Ніж про любов Ромео і Джульєтти.
Незважаючи на те, що юні закохані загинули, трагедія звучить як гімн коханню, стає ствердженням його непереможеності. Кохання сильніше за смерть, щоправда, воно її не долає, але й не скоряється ій. Образи Ромео і Джульєтти стали символами любові та вірності
У трагедії кохання – зірка «що освітила надзвичайно яскравим світлом двох молодих людей і яка продовжує світити і нам.
Давайте перегорнем сторінку цікавими висловлюваннями відомих людей про це велике почуття.
V. Домашнє завдання
Написати листа до Ромео або Джульєтти