Тема: Основні поняття генетики. Методи генетичних досліджень
Мета: Ознайомити учнів з основними методами генетичних досліджень, виховувати розуміння важливості використання досягнень біології.
Тип уроку: формування нових знань.
Обладнання: Слайди презентації із зображенням схем основних методів генетичних досліджень та об’єктів.
Хід роботи
Цілі уроку: Мотивувати учнів на ознайомлення з основними поняттями генетики.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бліцопитування учнів по таких запитаннях:
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово вчителя
Генетика - наука про спадковість і мінливість живих організмів. В її основу були покладені закономірності спадковості, виявлені Г. Менделем під час вивчення різних сортів і гібридів гороху в 1860-х роках. Народження генетики відносять до 1900 року, коли X. де Фріз, К. Корренс і Є. Чермак повторно відкрили закон Г. Менделя.
Залежно від об'єкта дослідження виділяють генетику рослин, тварин, мікроорганізмів і людини тощо. Сам термін «генетика» було запропоновано англійським генетиком В. Бетсоном 1905 року.
На вивченні генетичних закономірностей ґрунтуються технології створення нових і покращення існуючих порід домашніх тварин, сортів культурних рослин, а також мікроорганізмів, які використовуються у фармацевтичній промисловості й медицині. Велике значення має генетика для медицини та ветеринарії, оскільки багато хвороб людини і тварин є спадковими та для їх діагностики, лікування й профілактики потрібні генетичні дослідження.
ІІІ. Закріплення нових знань
Вправа «Глосарій»
Записати на дошці основні терміни й поняття генетики та дати визначення
Спадковість - здатність живих організмів передавати особинам наступного покоління морфоанатомічні, фізіологічні, біохімічні особливості своєї організації, а також характерні риси становлення цих особливостей генезу.
Мінливість - властивість організму змінювати свою морфофізіологічну організацію, а також набувати нових ознак у процесі індивідуального розвитку.
Ген - дискретна функціональна одиниця спадковості, з допомогою якої відбувається запис, зберігання та передача генетичної інформації в ряді поколінь, певна ділянка молекули ДНК (або РНК у деяких вірусів), розташована на певній ділянці (у певному локусі) хромосоми еукаріотів, у бактеріальній хромосомі чи плазміді у прокаріотів або в молекулі нуклеїнової кислоти вірісів.
Алель - один з можливих станів гена.
Домінантний алель - алель, який пригнічує прояв іншого алеля певного гена.
Рецесивний алель - алель, прояв якого пригнічується іншим алелем певного гена.
Локус - місце розташування алелей певного гена на хромосом
Гомозигота - диплоїдна або поліплоїдна клітина (особина), хромосоми якої мають однакові алелі певного гена.
Гетерозигота - диплоїдна або поліплоїдна клітина (особина) хромосоми якої мають різні алелі певного гена.
Генотип - сукупність усіх генів клітини, локалізованих у ядрі або в різних реплікуючих структурах цитоплазми.
Фенотип - сукупність властивостей і ознак організму, що складається на основі взаємодії генотипу з умовами зовнішнього середовища.
ІV. Узагальнення і систематизація знань
(клас ділиться на три групи і кожна обговорює одне питання)
Завдання: прочитати текст підручника і дати відповіді на запитання.
Група 1
- Чим відрізняються між собою домінантні і рецесивні алелі одного гена?
Група 2
Група 3
IV. Підсумок уроку
Заключна бесіда з учнями по генетиці рослин , тварин, мікроорганізмів і людини.