Урок "Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки. Вода та її властивості"

Про матеріал
Конспект уроку з біології 9 класу "Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки. Вода та її властивості" може бути використаним учителем під час підготовки до уроків у 9 класі або повторення матеріалу з молекулярної біології під час підготовки до ЗНО або ДПА з біології.
Перегляд файлу

Коваленко І. П.,

учитель біології вищої категорії

старший учитель

КУ ССШ №2

м. Суми, Сумської області

Урок №  ___

Дата: ________      

Тема: Хімічний склад клітини. Неорганічні сполуки. Вода та її властивості.

Мета:

Освітня:

 розширити знання учнів про хімічний склад клітини; сформувати поняття про особливості будови молекули води, її властивості та роль у життєдіяльності клітини;

Розвиваюча:

 розвивати вміння порівнювати, аналізувати, встановлювати причинно-

 наслідкові зв’язки;

Виховна:

 формувати екологічну культуру.

Цілі:

учні повинні знати:

   - властивості та біологічну роль води ;     

   - неорганічні речовини, що входять до складу організмів;

   - поняття про гідрофільні та гідрофобні речовини;

учні повинні вміти:

   - описувати особливості будови молекули води;

   - порівнювати  типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі);

   - аналізувати значення води та неорганічних сполук в життєдіяльності клітини;

учні повинні розуміти:

   - значення знань про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі.

Обладнання та матеріали:

     проектор, екран, ноутбук

Тип уроку: урок     засвоєння    нових  знань

Міжпредметні зв’язки: хімія

Базові поняття та терміни: біохімія, макроелементи, мікроелементи, органогенні елементи, гідрофільні та гідрофобні сполуки

Методи та прийоми:

  • інформаційно-рецептивний (розповідь, бесіда, демонстрація наочних засобів, спостереження)
  • репродуктивний (відкриті запитання)
  • проблемно-пошуковий (проблемний виклад, пошукова діяльність учнів)

Інноваційні технології навчання:

  • Інтерактивні технології:

«Так – ні», «Дивуй», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Знайди пару», «Взаємооцінювання»

  • ІКТ.

Підручник: Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук. – Київ: Генеза,2017. – 256с.: іл.

Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку

ІІ. Цілепокладання

1. Актуалізація й корекція опорних знань

«Так – ні»

 Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. Термін «біологія» запропонували Т. Шванн і М. Шлейден.

2. Здатність біологічних систем зберігати відносну сталість складу та властивості свого внутрішнього середовища називають гомеостаз.

3. На молекулярному рівні організації перебувають ціанобактерії та віруси.

4. Найвищим рівнем організації живої матерії є екосистемний.

5. До надорганізмових біологічних систем належить популяція.

6. Моделювання – це метод дослідження структур, функцій, процесів за допомогою їхньої спрощеної імітації.

7. Моніторинг може бути лабораторний та польовий.

8. Здатність біологічних систем до саморегуляції – найголовніша умова підтримання гомеостазу.

9. Розвиток організмів – це якісні зміни, що пов’язані зі збільшенням розмірів та маси.

10. Гістологія – наука про будову та процеси життєдіяльності клітин та тканин.

Відповіді:

1-ні, 2-так, 3-ні, 4-ні, 5-так, 6-так, 7-ні, 8-так, 9-ні, 10-ні.

2. Мотивація навчальної діяльності

 «Дивуй»

Описание: -Людина, може обходитися без їжі 30 діб, і лише менше ніж тиждень - без води.

-Людський організм на 60–70 % складається з води, а дитячий на 80%. П'ятимісячний ембріон складається з води на 94 %.

-За добу людина виділяє стільки тепла, що його вистачить, щоби довести до кипіння 33 літри крижаної води.

-Перші живі організми на Землі виникли у воді!

-Багато води містить кавун, він складається на 93 % з води. Якщо говорити про  тварин, то п’єдестал очолюватиме медуза, оскільки вона на 99 % складається з води. 

3. Повідомлення теми, мети, завдань  уроку

Слово вчителя. Учні разом з учителем формулюють мету, завдання уроку.

4. Визначення очікуваних результатів

 «Мікрофон»

– Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІІ. Цілереалізація

1. Сприйняття й первинне усвідомлення  навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення

 Розповідь учителя, бесіда, складання опорних схем, робота з підручником.

 Біологічна хімія (біохімія) – наука, яка вивчає хімічний склад живих організмів, будову, властивості і роль виявлених у них сполук, шляхи їхнього виникнення та перетворення.

 Хімічний склад організмів, на відміну від об’єктів неживої природи, відносно сталий. З понад 120 хімічних елементів у живих організмах виявляють майже 60. Разом з тим у живих організмах не виявлено жодного з хімічних елементів, якого б не було в неживій природі. Це одне зі свідчень єдності живої і неживої природи.

 

  • Що спільного між живою та неживою природою?

 

 Хімічні елементи у складі біологічних систем:

1. органогенні (Гідроген, Карбон, Нітроген, Оксиген)

2. макроелементи (Кальцій, Калій, Натрій, Ферум, Магній, Сульфур, Хлор, Фосфор)

3. мікроелементи (Йод, Кобальт, Манган, Купрум, Цинк тощо)

 Хімічні елементи, що містяться в клітині, входять до складу органічних і неорганічних сполук або перебувають у вигляді йонів. Однією з неорганічних сполук клітини є вода.

C:\Users\Asus_Pc\Desktop\Bio10_4_1.jpg 

 

 

 

 

 

 Структура молекули води:

* складається з двох атомів Гідрогену, сполучених з атомом Оксигену ковалентним полярним зв’язком

* молекула полярна

* між атомами Оксигену однієї молекули та атомами Гідрогену іншої виникає водневий зв'язок

 

  • Який хімічний зв'язок називають ковалентним? ковалентним полярним?

 

 Властивості води:

* може перебувати у трьох агрегатних станах (твердому, рідкому, газуватому)

* безбарвна, немає смаку та запаху

* має високу теплоємність (здатність поглинати тепло за незначних змін власної температури)

* має високу теплопровідність

* має сильний поверхневий натяг

* найбільша густина при температурі +4

* має високу температуру плавлення та кипіння

 Біологічна роль води у клітині:

1. вода визначає фізичні властивості клітин – їхні об’єм і внутрішньоклітинний тиск (тургор)

2. є універсальним розчинником

 Гідрофільні речовини – речовини, що добре розчиняються у воді (полярні). Це кристалічні солі, моносахариди тощо.

 Гідрофобні речовини – речовини, які не розчиняються у воді, проте розчиняються у неполярних розчинниках (хлороформ, бензол). Це майже всі ліпіди, деякі білки, полісахариди тощо.

3. Вода бере участь у транспорті речовин в організмах.

4. Бере участь у біохімічних перетвореннях.

5. Приймає участь у процесах терморегуляції в організмах.

 

  • Чому воду вважають універсальним розчинником?
  • Яка роль води у процесах обміну речовин у живих організмах?

 

Біологічне значення деяких хімічних елементів у складі організмів (робота з підручником таб. 1 на с. 13,14)

2. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих

«Знайди пару» (вправа на встановлення відповідності).

Установіть відповідність між хімічними елементами та сполуками, до складу яких вони входять.

 

1 Ферум

А гормон щитоподібної залози

2 Магній

Б молекула хлорофілу

3 Купрум

В гормон підшлункової залози

4 Йод

Г молекула гемоглобіну

 

Д молекула гемоціаніну

 

Відповідь:

1-Г, 2-Б, 3-Д, 4-А

 

Установіть відповідність між властивостями воли і її біологічним значенням.

 Властивість води

Біологічне значення

1 висока температура кипіння

А лід знаходиться на поверхні водойм і захищає водних мешканців

2 розширення під час замерзання

Б забезпечення термостабільності

3 гарний розчинник

В у водних розчинах відбувається більшість хімічних реакцій

4 теплоємність і теплопровідність

Г забезпечує фотосинтез водним рослинам

5 прозорість

Д є основою для внутрішнього середовища організму

 

Відповідь:

1-Д, 2-А, 3-В, 4-Б, 5-Г

 

 «Вправа на доведення». Вчені вважають, що життя на нашій планеті виникло саме у водному середовищі. Спростуйте або доведіть цю думку. Відповідь обґрунтуйте.

3. Повідомлення  домашнього завдання

  • опрацювати § 2 ;
  • відповісти на запитання 1-7 до § 2  (с. 14-15);
  • *індивідуальне завдання: використовуючи різні джерела інформації, підготуйте повідомлення «Водний баланс – запорука здоров’я людини».

ІV. Рефлексивно-оцінюючий

  1. Підведення підсумків уроку
  2. Рефлексія

 «Закінчити речення»

  • На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
  • Урок важливий, тому що…
  • Мені сподобалося…
  • Мені не сподобалося…
  • Від наступного уроку я чекаю…
  1. Цінування, оцінювання

«Взаємооцінювання»

 Учні виставлять один-одному оцінки, аргументуючи їх. Учитель, за необхідності їх коригує

Використані джерела:

1. Біологія: підручник для 9 кл. загальноосвітніх навчальних закладів/ Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, В.П. Поліщук. – Київ: Генеза,2017. – 256с.: іл.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
18 липня 2020
Переглядів
8671
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку