Розробка уроку "П. Маар . "Оптимістичний образ Суботика"

Про матеріал
Розробка уроку містить цікавий і доступний матеріал для вивчення твору Пауля Маара. Використано різні форми роботи.
Перегляд файлу

ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ  ЛІЦЕЙ»

 

 

 

 

 

Оптимістичний образ

Суботика. Реальне й

фантастичне у творі

 

 

 

 

 

       АНДРУСИК С.І.,

                                                       ВЧИТЕЛЬ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

 

 

 

 

ТЕМА УРОКУ:  Оптимістичний образ Суботика. Реальне й фантастичне у творі

МЕТА УРОКУ:

  • схарактеризувати образ головного героя Суботика, його вчинки, ставлення інших персонажів твору;
  • формувати вміння розрізняти поняття «персонаж» і «герой», навички аналізу літературного твору та образу ;
  • розвивати логічне мислення, творчу уяву, читацьку спостережливість, комунікативну компетентність;
  • виховувати загальнолюдські цінності, життєвий оптимізм.

ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер , презентація до уроку, роздатковий матеріал.

ТИП УРОКУ: урок поглибленої роботи над текстом.

                                                                                  Суботик – казковий герой, який

        давно вийшов за межі книжок.

                         П. Маар

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

        Кожен з вас на сьогоднішній урок прийшов із певним настроєм. Можливо, комусь сьогодні сумно. Тому погляньте у вікно, бачите, як сонечко заглядає. Воно хоче поділитися з нами теплом. Простягніть руку і кожен візьміть по промінчику. Нехай це світло і тепло вас на уроці зігріває і додає вам енергійності,креативності та активності.

     Сьогодні ми з вам знову зустрінемось із відомим дитячим письменником … (на екрані з’являється портрет Пауля Маара) та його веселим героєм … (Суботиком)

Кадри із фільму «Рудий п’ятачок»

ІІ Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.

1. Вікторина .

  1. У який день з’явився Суботик? (суботу)
  2. Скільки тижнів чекав пан Пляшкер на повернення сина? (три)
  3. Що мало відбутися у четвер, щоб Суботик повернувся? (4 рази прогриміти грім)
  4. З ким завітав у гості пан Вівторакус? ( папуга Кулес , хом’ячок Анді, морська свинка Фофо,  біла миша Кларця)

     5. Коли прийде Суботик?   (Суботик прийде лише в тому разі, якщо тиждень у Пляшкера буде таким: у неділю сяятиме сонце, понеділок настане відразу після неділі, у вівторок навідається пан Вівторакус, середа припаде на середину тижня, у четвер чотири рази прогуркоче грім, а в п’ятницю його відпустять з роботи. От тоді, в суботу, завітає Суботик).

  1. Для чого Пляшкер замовив три бляшані листки? ( самотужки створити грім)
  2. Що робив Суботик кожного ранку? (співав свої пісеньки)
  3. У що був одягнений Суботик? (блакитний водолазний костюм)
  4. Яке мав волосся головний герой? (руда чуприна)
  5.                    Якого кольору були веснянки Суботика? (сині)
  6.                    На чиєму горищі опинилися герої? (пана Амфібера)
  7.                    Перше бажання пана Плаяшкера для машини для здійснення бажань? (блакитний водолазний костюм для Суботика)
  8.                    У якому ресторані хотіли пообідати герої? («Вишукані страви»)
  9.                    Де відпочивали пан Пляшкер та Суботик? (на безлюдному острові)
  10.                    Хто хотів врятувати героїв з безлюдного острова? (пан Вівторакус)
  11.                    Яке бажання загадав пан Вівторакус, коли потрапив до машини для здійснення бажань? (Щоб вони опинилися під  дверима будинку)
  12.                    Що сталося з машиною для здійснення бажань? (поламалась)
  13.                    Хто ремонтував машину для здійснення бажань? (Суботик)

19. Останнє і головне бажання пан Пляшкера? (Щоб Суботик залишився з ним назавжди).

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми,  мети, епіграфа до  уроку.

ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок

1.  Слово вчителя.

     - Назвіть героїв повісті, з якими познайомилися під час читання твору.

             (Пан Пляшкер, пані Моркван, пан Вівторакус, Суботик, пан Амфібер).

Ми вже познайомились із Суботиком, його друзями і родиною. Давайте пригадаємо кожного з них, використовуючи  міні-презентацію «Герої твору Пауля Маара «Машина для здійснення бажань або Суботик повертається в суботу» )

Міні-презентація героїв твору.

Суботик – герой  творів Пауля Маара. Це дивовижна маленька істота з цупкою рудою чуприною. Замість носа у нього хоботець, обличчя все у синіх цятках, за допомогою яких можна здійснювати бажання. Любить ласувати деревиною, гумою чи папером. Вміє складати вірші про події,що відбуваються у його житті. Веселий, пустотливий.

Пан Пляшкер – названий батько Суботика. Несміливий закомплексований дорослий чоловік. Живе у найманій квартирі. Боїться свою хазяйку та свого начальника. Має багато бажань, але не може сам нічого зробити.

Пані Моркван – власниця квартири, у якій живе пан Пляшкер. Строга, серйозна пані, любить чистоту. Вимоглива до свого мешканця.

Пан Вівторакус – друг пана Пляшкера. Дуже відповідальний. Любить тварин та птахів. Добросердечний, запальний.

Вчитель. Ми познайомилися із головними героями твору. І перевіримо як ви знаєте зміст. Ділимося на три  групи (витягується  кольорова  листівка із завданням)

Завдання для групи 1. Розгадати кросворд, у виділеній колонці прочитаєте ім’я головного героя.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

  1. Сині цятки на обличчі головного героя, які виконують усі бажання( веснянки);
  2. Дерево, яке виросло на кухні пані Моркван (яблуня);
  3. Друге ім’я головного героя (Робінзон);
  4. Господиня будинку, де мешкали герої (Моркван);
  5. Друг батька (Вівторакус);
  6. Колір волосся головного героя (рудий);
  7. Ім’я батька головного героя (Пляшкер).

 

 Завдання 2. Робота у творчих  групах   

Міні - проекти:   Дослідити і представити образи героїв твору за завданнями

  1. Скласти асоціативне горно до характеристики героя до появи Суботика і після знайомства з ним;
  2. Скласти сенкан про героя;

 

Група 2. Пан Пляшкер

Група 3. Пан Вівторакус , пані Моркван

 

3. Продовження роботи з текстом. Звернемо увагу на головного героя та його вчинки.

- Знайдіть і виразно прочитайте портрет Суботика. На яких деталях його зовнішності автор акцентує увагу читача? ( с. 300)

- Які бажання пана Пляшкера здійснює Суботик? (водолазні костюми, гроші, безлюдний острів, машина, сім страв…)

- Чому бажання тата не радували казкового героя? Як про це сказано в тексті? Зверніть увагу на мову героя. (с. 301, 302, 304, 308…)

- З чого видно, що Суботик вміє розмірковувати? (дає п. Пляшкеру цінні зауваження: подумати, перш ніж загадувати бажання)

- Чому машина бажань вийшла з ладу? Як це вплинуло на стан здоров’я Суботика? (с. 302)

- Чи задоволений пан Пляшкер наслідками співпраці з машиною? Якою була реакція Суботика на його слова? (с. 333)

- Про якого слона Суботик радить батькові повсякчас пам’ятати? (с.333-334)

- Чому Суботик віддає пану Пляшкеру останню синю цятку й назавжди залишається з ним? (с. 336)

- Яка  головна думка  твору? (Змушує читача замислитись над власними словами і вчинками, здійснювати свої бажання самотужки, стверджує, що бажання повинні мати духовний зміст).

4. Метод гронування. Риси характеру (вдачі)  Суботика.   (В зошити)

 - руде створіння із поросячим носиком;

 - втілення дитячого погляду на світ;

 - енергійний характер;

 - сині веснянки, що виконують бажання;

- 9 книг про Суботика     

( Добрий, кмітливий, мрійник, милий, активний,     фантазер, пустотливий і серйозний водночас, вірний у дружбі, спостережливий, розумний…)                                                 

5. Творче завдання ( колективна робота )

                         Скласти сенквей про Суботика

Суботик

Незвичайний , веселий, пустотливий

Розважається, співає, переконує, відпочиває

Пана Пляшкера зробив впевненим

Дивак (Друг, Мрійник)

6. Робота з текстом. Знайдіть у тексті,  які поради дає Суботик пану Пляшкеру та іншим персонажам. Про що свідчать ці поради. Чи могли б ви нами скористатися?

7 . Робота в парах. Робота із літературознавчими словниками.

- За жанром твір Маара є…   ( пригодницькою повістю)

 Пригодницька повість – епічний прозовий твір, за обсягом більший від оповідання , у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного чи кількох головних героїв протягом тривалого часу і насичена пригодами чи незвичайними подіями.

 

  • Повторити терміни «персонаж», «літературний герой».
  • Скласти опорну схему «Персонаж і герой літературного твору» і розмістити дійових осіб твору до відповідних колонок.
  1. Бесіда:
  1. Кого із дійових осіб ви віднесли до персонажів, а кого до героїв?
  2. Пауль Маар стверджував, що головним героєм його твору є пан Пляшкер. Чи згідні ви з цією думкою?
  3. Для чого автор вводить у повість пана Амфібера?
  4. Яке враження на вас справили віршики Суботика? Яку роль вони відіграють у творі?
  5. Як веде себе Суботик в екстремальних ситуаціях?Які риси характеру тут у нього проявляються?
  6.  Про таких людей, як Суботик, кажуть оптиміст. А як ви гадаєте, хто такий оптиміст і чи ця думка є правильною?
  7. Словникова робота. Визначення до слів «оптиміст», «песиміст».

(слайд      )

ІV Узагальнення та систематизація

1.Гра «Вірю - не вірю» ( якщо твердження правильне учні плескають в долоні, якщо ні -  мовчать)

  • Суботик – це дивовижна істота у водолазному костюмі;
  • Суботик – це хлопчик, який з’явився у суботу;
  • Суботик – сумний і нудний;
  • Суботик  змінив усіх героїв на краще;
  • Пані Моркван сварлива жінка;
  • Пан Пляшкер впевнений у собі чоловік, сміливий;
  • Пан Вівторакус доброзичливий, життєрадісний, запальний.

 

3. Виставка і презентація учнівських ілюстрацій до твору

-  Яким ви побачили Суботика? Які епізоди з твору ви проілюстрували?

- Яким зобразив Маар свого героя на ілюстраціях, які намалював сам?

- Яким побачили героя майстри кіно?

- Чи збігаються ваші уявлення про героя з його творцями?

- Як «осучаснив» письменник ознаки чарівної казки?

- Назвіть реальні і фантастичні елементи в повісті.

- Як ви гадаєте, чи є дива в реальному житті?

 

 

4. «Мікрофон»

- Яким було життя пана Пляшкера до появи Суботика?

- Яким воно стало з його появою? (Життя пана Пляшкера змінилося і він став здатним захистити себе та турбуватися про інших).

- Чи хотіли б ви мати такого друга як Суботик?

- Що хотів сказати нам П. Маар своїм твором? Над якими питаннями заставляє нас задуматися Маар? ( З підручника  с.          ).

5. «Вільне письмо»

- Якби я мав машину для здійснення бажань…

V. Оцінювання роботи учнів на уроці

VІ Домашнє завдання.  Напишіть фанфік «Мій однокласник Суботик» або складіть вікторину за змістом твору чи кросворд.

     Автор нам не вказав  про те чи Суботик - хлопчик, чи дівчинка. А як думаєте ви? Обгрунтуйте свою думку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Самостійна робота.

Тести

  1. Пауль Маар відомий

А) польський письменник;  Б) німецький письменник;  В) французький письменник.

      2. Головного героя звати суботик , тому що він появився у

                А) понеділок;      Б)суботу;       В) вівторок

   3. Єдиним другом пана Пляшкера був

                 А) пан Вівторакус;       Б) пані Моркван;                 В) Пан Амфібер

4. Суботик подарував пану Пляшкеру

             А) велосипед;              Б) машину для здійснення бажань;          В) автомобіль

5. Суботик і пан Пляшкер опинилися за одним із бажань

 А) на безлюдному острові;           Б) на великому кораблі;           В) в  Антарктиді

6. «Малий зелений індіанець у водолазному костюмі» - це …

           А) пан Анфібер;                 Б) пан Пляшкер             В) Суботик

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Група 1. Розгадати кросворд, у виділеній колонці прочитаєте ім’я головного героя.

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

  1. Сині цятки на обличчі головного героя, які виконують усі бажання.
  2. Дерево, яке виросло на кухні пані Моркван .
  3. Друге ім’я головного героя .
  4. Господиня будинку, де мешкали герої .
  5. Друг батька .
  6. Колір волосся головного героя .
  7. Ім’я батька головного героя .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести

 

 

  1. Пауль Маар відомий

 

А) польський письменник;  Б) німецький письменник;                                             В) французький письменник.

      2. Головного героя звати суботик , тому що він появився у

                А) понеділок;      Б)суботу;       В) вівторок

   3. Єдиним другом пана Пляшкера був

                 А) пан Вівторакус;       Б) пані Моркван;                 В) Пан Амфібер

   4. Суботик подарував пану Пляшкеру

             А) велосипед;              Б) машину для здійснення бажань;          В) автомобіль

   5. Суботик і пан Пляшкер опинилися за одним із бажань

 А) на безлюдному острові;           Б) на великому кораблі;           В) в  Антарктиді

    6. «Малий зелений індіанець у водолазному костюмі» - це …

           А) пан Анфібер;                 Б) пан Пляшкер             В) Суботик

 

 

 

 

 

3. Робота у творчих  групах   

 

 

 

Міні - проекти:   Дослідити і представити образи героїв твору за завданнями

Група 2.     Пан Пляшкер

Скласти асоціативне горно до характеристики героя до появи Суботика і після знайомства з ним.

 

 

 

 

 

 

 

 

Міні - проекти:   Дослідити і представити образи героїв твору за завданнями

 

Група 3.   Пан Вівторакус

 Скласти сенкан про героя.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1.  Vilka
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2.  Vilka
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додано
24 березня 2020
Переглядів
46558
Оцінка розробки
4.3 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку