ЗЗСО «БИХІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ»
Оптимістичний образ
Суботика. Реальне й
фантастичне у творі
АНДРУСИК С.І.,
ВЧИТЕЛЬ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ТЕМА УРОКУ: Оптимістичний образ Суботика. Реальне й фантастичне у творі
МЕТА УРОКУ:
ОБЛАДНАННЯ: комп’ютер , презентація до уроку, роздатковий матеріал.
ТИП УРОКУ: урок поглибленої роботи над текстом.
Суботик – казковий герой, який
давно вийшов за межі книжок.
П. Маар
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
Кожен з вас на сьогоднішній урок прийшов із певним настроєм. Можливо, комусь сьогодні сумно. Тому погляньте у вікно, бачите, як сонечко заглядає. Воно хоче поділитися з нами теплом. Простягніть руку і кожен візьміть по промінчику. Нехай це світло і тепло вас на уроці зігріває і додає вам енергійності,креативності та активності.
Сьогодні ми з вам знову зустрінемось із відомим дитячим письменником … (на екрані з’являється портрет Пауля Маара) та його веселим героєм … (Суботиком)
Кадри із фільму «Рудий п’ятачок»
ІІ Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.
1. Вікторина .
5. Коли прийде Суботик? (Суботик прийде лише в тому разі, якщо тиждень у Пляшкера буде таким: у неділю сяятиме сонце, понеділок настане відразу після неділі, у вівторок навідається пан Вівторакус, середа припаде на середину тижня, у четвер чотири рази прогуркоче грім, а в п’ятницю його відпустять з роботи. От тоді, в суботу, завітає Суботик).
19. Останнє і головне бажання пан Пляшкера? (Щоб Суботик залишився з ним назавжди).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми, мети, епіграфа до уроку.
ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок
1. Слово вчителя.
- Назвіть героїв повісті, з якими познайомилися під час читання твору.
(Пан Пляшкер, пані Моркван, пан Вівторакус, Суботик, пан Амфібер).
Ми вже познайомились із Суботиком, його друзями і родиною. Давайте пригадаємо кожного з них, використовуючи міні-презентацію «Герої твору Пауля Маара «Машина для здійснення бажань або Суботик повертається в суботу» )
Міні-презентація героїв твору.
Суботик – герой творів Пауля Маара. Це дивовижна маленька істота з цупкою рудою чуприною. Замість носа у нього хоботець, обличчя все у синіх цятках, за допомогою яких можна здійснювати бажання. Любить ласувати деревиною, гумою чи папером. Вміє складати вірші про події,що відбуваються у його житті. Веселий, пустотливий.
Пан Пляшкер – названий батько Суботика. Несміливий закомплексований дорослий чоловік. Живе у найманій квартирі. Боїться свою хазяйку та свого начальника. Має багато бажань, але не може сам нічого зробити.
Пані Моркван – власниця квартири, у якій живе пан Пляшкер. Строга, серйозна пані, любить чистоту. Вимоглива до свого мешканця.
Пан Вівторакус – друг пана Пляшкера. Дуже відповідальний. Любить тварин та птахів. Добросердечний, запальний.
Вчитель. Ми познайомилися із головними героями твору. І перевіримо як ви знаєте зміст. Ділимося на три групи (витягується кольорова листівка із завданням)
Завдання для групи 1. Розгадати кросворд, у виділеній колонці прочитаєте ім’я головного героя.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Завдання 2. Робота у творчих групах
Міні - проекти: Дослідити і представити образи героїв твору за завданнями
Група 2. Пан Пляшкер
Група 3. Пан Вівторакус , пані Моркван
3. Продовження роботи з текстом. Звернемо увагу на головного героя та його вчинки.
- Знайдіть і виразно прочитайте портрет Суботика. На яких деталях його зовнішності автор акцентує увагу читача? ( с. 300)
- Які бажання пана Пляшкера здійснює Суботик? (водолазні костюми, гроші, безлюдний острів, машина, сім страв…)
- Чому бажання тата не радували казкового героя? Як про це сказано в тексті? Зверніть увагу на мову героя. (с. 301, 302, 304, 308…)
- З чого видно, що Суботик вміє розмірковувати? (дає п. Пляшкеру цінні зауваження: подумати, перш ніж загадувати бажання)
- Чому машина бажань вийшла з ладу? Як це вплинуло на стан здоров’я Суботика? (с. 302)
- Чи задоволений пан Пляшкер наслідками співпраці з машиною? Якою була реакція Суботика на його слова? (с. 333)
- Про якого слона Суботик радить батькові повсякчас пам’ятати? (с.333-334)
- Чому Суботик віддає пану Пляшкеру останню синю цятку й назавжди залишається з ним? (с. 336)
- Яка головна думка твору? (Змушує читача замислитись над власними словами і вчинками, здійснювати свої бажання самотужки, стверджує, що бажання повинні мати духовний зміст).
4. Метод гронування. Риси характеру (вдачі) Суботика. (В зошити)
- руде створіння із поросячим носиком;
- втілення дитячого погляду на світ;
- енергійний характер;
- сині веснянки, що виконують бажання;
- 9 книг про Суботика
( Добрий, кмітливий, мрійник, милий, активний, фантазер, пустотливий і серйозний водночас, вірний у дружбі, спостережливий, розумний…)
5. Творче завдання ( колективна робота )
Скласти сенквей про Суботика
Суботик
Незвичайний , веселий, пустотливий
Розважається, співає, переконує, відпочиває
Пана Пляшкера зробив впевненим
Дивак (Друг, Мрійник)
6. Робота з текстом. Знайдіть у тексті, які поради дає Суботик пану Пляшкеру та іншим персонажам. Про що свідчать ці поради. Чи могли б ви нами скористатися?
7 . Робота в парах. Робота із літературознавчими словниками.
- За жанром твір Маара є… ( пригодницькою повістю)
Пригодницька повість – епічний прозовий твір, за обсягом більший від оповідання , у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного чи кількох головних героїв протягом тривалого часу і насичена пригодами чи незвичайними подіями.
(слайд )
ІV Узагальнення та систематизація
1.Гра «Вірю - не вірю» ( якщо твердження правильне учні плескають в долоні, якщо ні - мовчать)
3. Виставка і презентація учнівських ілюстрацій до твору
- Яким ви побачили Суботика? Які епізоди з твору ви проілюстрували?
- Яким зобразив Маар свого героя на ілюстраціях, які намалював сам?
- Яким побачили героя майстри кіно?
- Чи збігаються ваші уявлення про героя з його творцями?
- Як «осучаснив» письменник ознаки чарівної казки?
- Назвіть реальні і фантастичні елементи в повісті.
- Як ви гадаєте, чи є дива в реальному житті?
4. «Мікрофон»
- Яким було життя пана Пляшкера до появи Суботика?
- Яким воно стало з його появою? (Життя пана Пляшкера змінилося і він став здатним захистити себе та турбуватися про інших).
- Чи хотіли б ви мати такого друга як Суботик?
- Що хотів сказати нам П. Маар своїм твором? Над якими питаннями заставляє нас задуматися Маар? ( З підручника с. ).
5. «Вільне письмо»
- Якби я мав машину для здійснення бажань…
V. Оцінювання роботи учнів на уроці
VІ Домашнє завдання. Напишіть фанфік «Мій однокласник Суботик» або складіть вікторину за змістом твору чи кросворд.
Автор нам не вказав про те чи Суботик - хлопчик, чи дівчинка. А як думаєте ви? Обгрунтуйте свою думку.
4. Самостійна робота.
Тести
А) польський письменник; Б) німецький письменник; В) французький письменник.
2. Головного героя звати суботик , тому що він появився у
А) понеділок; Б)суботу; В) вівторок
3. Єдиним другом пана Пляшкера був
А) пан Вівторакус; Б) пані Моркван; В) Пан Амфібер
4. Суботик подарував пану Пляшкеру
А) велосипед; Б) машину для здійснення бажань; В) автомобіль
5. Суботик і пан Пляшкер опинилися за одним із бажань
А) на безлюдному острові; Б) на великому кораблі; В) в Антарктиді
6. «Малий зелений індіанець у водолазному костюмі» - це …
А) пан Анфібер; Б) пан Пляшкер В) Суботик
Група 1. Розгадати кросворд, у виділеній колонці прочитаєте ім’я головного героя.
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
6 |
|
|
|
|
||||||||||||
7 |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Тести
А) польський письменник; Б) німецький письменник; В) французький письменник.
2. Головного героя звати суботик , тому що він появився у
А) понеділок; Б)суботу; В) вівторок
3. Єдиним другом пана Пляшкера був
А) пан Вівторакус; Б) пані Моркван; В) Пан Амфібер
4. Суботик подарував пану Пляшкеру
А) велосипед; Б) машину для здійснення бажань; В) автомобіль
5. Суботик і пан Пляшкер опинилися за одним із бажань
А) на безлюдному острові; Б) на великому кораблі; В) в Антарктиді
6. «Малий зелений індіанець у водолазному костюмі» - це …
А) пан Анфібер; Б) пан Пляшкер В) Суботик
3. Робота у творчих групах
Міні - проекти: Дослідити і представити образи героїв твору за завданнями
Група 2. Пан Пляшкер
Скласти асоціативне горно до характеристики героя до появи Суботика і після знайомства з ним.
Міні - проекти: Дослідити і представити образи героїв твору за завданнями
Група 3. Пан Вівторакус
Скласти сенкан про героя.