19 липня о 18:00Вебінар: Реалізація національно-патріотичного проекту в закладах дошкільної та середньої освіти

Розробка уроку "Податки" у курсі "Фінансова грамотність" для учнів 5 класу.

Про матеріал
Податки - обов’язкові платежі родини. Роль податків у житті родини і громади. Загальнодержавні і місцеві податки. Податки, які сплачує родина. Основні поняття: громада, податки, бюджет громади, загальнодержавні податки, місцеві податки. Потрібний час: 4 уроки.
Перегляд файлу

ПОДАТКИ – ОБОВ’ЯЗКОВІ ПЛАТЕЖІ   РОДИННОГО БЮДЖЕТУ

Ключові питання

1.  Роль податків у житті родини і громади.

2.  Загальнодержавні і місцеві податки.

3.  Податки, які сплачує родина.

Мета уроку:

  • з’ясувати роль податків у житті родини і громади та власному житті;
  • розглянути окремі види податків;
  • ознайомитись із механізмом сплати податків.

Основні поняття: громада, податки, бюджет громади, загальнодержавні податки, місцеві податки.

Потрібний час: 4 уроки.

І. ІНФОРМАЦІЙНИЙ БЛОК

ІІ. МЕТОДИЧНИЙ БЛОК

Актуалізація знань, мотивація

Розповідь учителя. Навіщо люди сплачують податки? Історія податків нараховує багато тисяч років. Перші згадки про них збереглися на єгипетських пірамідах. Відтоді яких тільки податків не запроваджувало людство: на землю, двері, вікна, собак, зарплату...

Але не кожне примусове вилучення майна і грошей слід називати податком. Податки як обов’язкові примусові платежі фізичних і юридичних осіб виникли досить недавно – разом з появою сучасної держави. Коли виникла організація державної влади, одночасно з’являється потреба фінансового забезпечення її життєдіяльності.

Поміркуймо:

1.  Які завдання повинна виконувати держава?

2. Чи потрібні кошти для виконання цих завдань держави і суспільства?

За кілька століть існування держави її функції суттєво розширились. Сучасні держави витрачають зібрані податки на утримання не тільки державних органів правління, а й на охорону здоров’я, освіту, розвиток культури, захист навколишнього середовища, підтримку найбідніших громадян.

Фактично держава тільки через податкову систему може розв’язати такі соціальні проблеми, як перерозподіл доходів від найбагатших до найбідніших громадян і регіонів; як фінансове забезпечення прав людини тощо.

Навчання

Виконайте завдання 1.

Учитель просить учнів дати відповідь «так» чи «ні» на кожне з поставлених запитань.

Запитання «Так» «Ні»

1. Сім’я – це громада?

2. Клас (школа), де я навчаюся, – це громада?

3. Мешканці під’їзду, будинку, вулиці, міста, села, де я живу, – це громада?

4. Народ України – це громада?

5. Люди, які сповідують одну і ту саму релігію, – це громада?

Після обговорення кожного запитання статистику стверджувальних і заперечувальних відповідей записуємо в таблицю.

Обговорення. Що таке «громада»?

  • Назвіть приклади індивідуальних і колективних, суспільних потреб.
  • Хто допомогає нам задовольняти ці потреби?

Запам’ятайте!

Сплачуючи податки, ви одержуєте певні послуги від держави. Без неї таких послуг отримати не можна. Держава не може існувати без податків. Сучасне суспільство домоглося перетворення податків із суто фіскально-державного заходу на вигідний більшості громадян економічний, соціальний і політичний фактор. Сплачуючи податки, ви турбуєтеся і про себе.

Виконайте завдання 2 у робочому зошиті учня.

Рольова гра

«Сплата податків – згода між населенням і урядом»

Учні об’єднуються в кілька груп, кожна з яких отримує завдання.

Перша група учнів виступає в ролі місцевого уряду. Завдання групи – показати ті причини, що спонукають уряд до збирання податків.

Друга група виступає в ролі населення, якому потрібні суспільні блага.

Третя група виконує роль багатого населення держави і повинна висунути аргументи на користь необхідності сплати податків.

Четверта група – арбітри – разом із учителем мають проаналізувати наведені аргументи, зробити висновок.


Кожна з груп має захистити свої позиції.У ролі арбітра виступає вчитель.

Переглянувши ці записи, учні переконуються в тому, що сплата податків є основою для задоволення суспільних інтересів, причому інтереси різних соціальних груп при цьому збігаються.

Продовження гри

Учитель пропонує уявити ситуацію, коли в місті наші законодавці вирішили ввести новий податок – збір із власників собак.

Перша група виступить від імені місцевих законодавців з ініціативою введення цього закону. Ваша мова повинна бути короткою, переконливою і починатися словами: «Ми, депутати міської ради, вважаємо, що доцільність ввести збір із власників собак, тому що...»

Друга група буде виражати інтереси власників собак: «Ми, власники собак вважаємо, що...»

Третя група виступить від імені інших жителів міста.

Вислуховуємо відповіді учнів.

Учитель: Як бачите, на введення нових податків у різних груп різні погляди. Законодавці зазвичай бачать у податках можливість розв’язання якої-небудь проблеми, що стоїть перед ними, а ті, кому доводиться платити податок із власної кишені, знаходять аргументи проти такого нововведення. Але жодна держава у світі ще не обходилося без податків. Без армії, навіть без власної валюти обходилися, а без податків – ні.

Четверта група робить кінцевий висновок щодо розв’язання зазначеної проблеми.

Яку роль відіграють податки в житті громади?

Виконайте завдання 4 (усно).

Прочитайте вірш.

Казка про країну, в якій не сплачували податки

Любі друзі, будьте ласка,

Ви послухайте цю казку:

Мову нині я вестиму

Про країну Неплатиму.

Дивна назва у країни:

Там давно живуть тварини –

У мішках тримають статки,

Та не сплачують податки.

На дорогах там багнюка,

Заздрість скрізь панує... й смуток.

Ні кіно, ні книг, ні школи

Там не бачили ніколи...

Сіро, хмуро, непривітно

У бюджеті нулик квітне...

Так жилось їм, поживалось,

Доки лихо там не сталось...

Що за шум, Що за гам?!

Плачуть тут, плачуть там.

Захворіли в тварин діти,

Де малесеньких подіти?! –

Жодної нема лікарні,

Допомогу шукать марно!

Нема пошти, Інтернету,

Щоб сказати Айболиту...

– Ой болить! – кричить курчатко,

За ним слідом зайченятко...

І пішов ведмідь Микита

Сам шукати Айболита.

Добрий лікар Айболить,

Він не їсть, не п’є, не спить:

В Неплатимі ж діти хворі,

Треба ліки і мікстури.

Та дарма чекать видатків,

Як не сплачують податків.

У казні тої держави

Нема – зліва, нема – справа...

І зібрав Микита збори:

– У коморах грошей море.

Слід систему розробити,

Як податки проплатити...

Всі взялись до справи сміло,

Скрізь робота закипіла:

За законом дань збирали

Та маляток рятували.

З того часу в тій країні

Економіка без тіні:

Є порядки, є податки,

Є щасливі мами й татки!

І держава та незримо стала

Зватися Платима!

Джерело: http://www.chitalnya.ru/work/170923/

Дайте відповіді на запитання:

1.  Яке значення мають податки для розвитку держави?

2.  Поясніть важливість правильного розподілу податків.

3.  До чого можуть привести помилки правителя країни?

ЦЕ ЦІКАВО!

Засновник ринкової економічної теорії ХІХ століття Адам Сміт висунув чотири податкові принципи.

1. Піддані держави повинні згідно зі своїми здібностями, силами і доходом брати участь в утриманні уряду.

2. Податок має бути точно визначеним.

3. Усі питання, пов’язані зі сплатою податків, мають бути чітко зрозумілими для платника.

4. Витрати на збір податку слід звести до мінімуму.
Рефлексія


Розглянте рисунок, обговоріть з учителем, яке значення має сплата податків для держави, громади, кожної окремої людини.
Домашнє завдання. У бесіді з батьками дізнайтеся, які податки платить ваша сім’я, потім заповніть таблицю:

docx
Додано
28 березня
Переглядів
224
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку