«Посягати світ іншими,
не розсудливими шляхами»
(підсумковий урок з теми:Срібне століття російської поезії.)
урок вчителя зарубіжної
літератури СЗШ № 224
Матюхіної Тетяни Петрівни
2019-2020н.р.
Тема: «Срібне століття» російської поезії
(заключний урок)
Ціль уроку:
-розвивати абстрактне мислення;
-перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (текст.
образотворче мистецтво,мистецтво музики).
Тип уроку: урок – узагальнення знань.
Обладнання: репродукції з картин К. Моне, П. Пікассо, С. Далі, К.О. Коровина, І. Е. Грабаря та інших. Музика І. Стравінського, М. Равеля, К. Дебюссі.
Хід уроку:
І. Вступне слово вчителя.
Початок 20 століття - цікавий період історії, суспільства, і, природно, за всіма законами філософії, він наклав певний відбиток і на літературу. Література ж, як мистецтво слова, живе в системі мистецтв. І тому сьогодні ми з вами спробуємо розглянути твори символістів, акмеїстів, імажиністів і футуристів в зв’язку: поет - художник - композитор. І посперечаємось з питання: чому початок століття в поезії визначили як епохальне явище, назвавши його «срібним століттям».
ІІ. Бесіда з читанням віршів.
а) перевертаємо першу сторінку і поговоримо про символізм.
- що таке символізм?
- де він виник?
-основні засади напряму?
- представники?
- які художні принципи напряму?
(відповіді учнів з читанням віршів).
- бесіда по репродукції з картини П. Гогена «Кафе в Арле», «Брід», М.О. Врубеля «Пан».
- прослуховування сюїти № 2 І. Стравінського. (учитель коротко розповідає про творче кредо композитора).
- як ви вважаєте, який музичний символ в сюїті?
б) поговоримо про імажиністів.
Вчитель пропонує творчу роботу: на стенді репродукція картини І.Е. Грабаря «Лютнева блакить».
(учні роблять висновок про рух образу-символу у Єсеніна).
( у символістів він відвернений («друге пришестя Христа», «вічна жіночність») і статичний, у імажиністів – конкретний і динамічний»).
г) перейдемо до футуризму.
- надати коротку характеристику трьох направлень футуризму з цитатами із програмних статей.
- прослухати музичні уривки К. Дебюссі, роздивитися репродукції У. Боччоні, Дж. Северини.
- які художні принципи футуризму відобразились в творах?
(мова йде о нашаруванні образів, фарб і звуків, про ламані лініії).
-прослухати уривок із «Болеро» М. Равеля.
- до якого напрямку ви віднесете цей музичний твір?
(Це імажинізм. Єдиний, що розвивається, образ танцю. Музика розвивається в єдиній тональності до-мажор і тільки в кінці звучить мі-мажор).
довести, що вони побудовані за законами словотворення мови.
ІІІ. Висновки.
Яке враження справила на вас ця поезія?
Чи можна сказати про нову епоху в поезії?
Чому назвали «срібний вік»?
(Тематику поезії визначив «золотий вік». 20 століття подивився по своєму).